ANNONS
Annons

Varför är det omöjligt att sälja Pentaxobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Angående talet om "enbart garanti till 1:a ägaren".

Jag har jobbat i hemelektronikhandeln i 30 år, och ALDRIG har jag vid inlämning (mottagning) av prylar för garantiservice behövt bry mej om VEM som råkar stå framför disken med en trasig pryl, så länge denne haft med kvitto eller genom annat bevis kunnat hävda gällande garanti.

Ingen leverantör har mej veterligt heller sådana villkor i sina krav för att vi som säljande butik ska "få lov" att skicka aktuell inlämnad produkt för garantireparation.
Vissa prylar som tex GPS-enheter brukar man som köpare registrera hos importören, där kan jag tänka mej det kan finnas sådana krav, det har iaf inte orsakat strul jag hört talas om (men det är väl iofs sällan en GPS säljs beggad innan garantin gått ut...)

Kan tänka mej visssa tilläggsförsäkringar har "1:a ägare-krav" men inte heller det är fallet där jag fn handhar såna reklamationer.
Gällande försäkringsbevis = ok att lämna in.

Ni som säger annat, på vad grundar ni er?
Erfarenhet vid inlämning eller på leverantörers/importörers dokument, eller annat?

Jag kan ju tänka mej någon/några märkesagent(er) har sådana krav, men det har aldrig hänt där jag varit anställd att det blivit servicestrul pga "2:a ägare" som lämnat in något.
Är isåfall orsaken att leverantören varit "snäll" eller vad?

Intressant detta, jag får väl ta och läsa alla dokument jag kan hitta när semestern är över, och se vad jag evt missat under 3 decennier "bakom disken", för visst kan villkor som de som nämnts om i tråden existera, men vilka i praktiken aldrig/sällan hävdas, av olika skäl.
 
Svar till inlägg #23.

Om det räcker med ett kassakvitto för att reklamera enligt garantin (eller konsumentköplagen) så går det ju inte för säljaren att visa att den som reklamerar är någon annan än den första köparen. Då är det är ingen idé för säljaren att bry sig om den saken.
 
Äsch, får väl la spara objektivet..
Det är ju snyggt så kanske kan stoppa det i vitrinskåpet..

Det kan kännas surt att det inte går att sälja ett grunka och få tillbaka en hyfsad del av vad man betalade, men å andra sidan får man inte tillbaka nånting alls om grunkan bara står på en hylla.

En del grejer, som digitalkameror, tappar så snabbt i värde att ingen är direkt förvånad över att de bara går att sälja för en spottstyver några år efter nyinköp, men objektiv brukar hålla värdet bättre. Jag tror att ditt fall är ett oturligt undantag.

Man kan ju behålla grunkan och se om priset på begagnatmarkanden går upp (vilket det brukar göra om nypriserna går upp), men man har ju alltid en kapitalkostnad när man låter en kapitalvara ligga.
 
Sant..

Men menade mest att det är lika bra jag sparar det, inte värt att sälja.
Får helt enkelt vänta..
 
Svar till inlägg #23.

Om det räcker med ett kassakvitto för att reklamera enligt garantin (eller konsumentköplagen) så går det ju inte för säljaren att visa att den som reklamerar är någon annan än den första köparen. Då är det är ingen idé för säljaren att bry sig om den saken.

Visst är det så, därför kan man ju undra varifrån det kommer att förstaköparkrav är det som gäller.

Sen är det numera mer vanligt att köparnamn skrivs in vid apparatköp, men det har om jag förstått saken rätt mer med nya kassaregisterkrav från myndigheter att göra, och används inte för att avvisa andra-ägare från att få reklamera defekta prylar.

(Som jag skrev förut, jag kan ha fel)
 
Sen är det numera mer vanligt att köparnamn skrivs in vid apparatköp, men det har om jag förstått saken rätt mer med nya kassaregisterkrav från myndigheter att göra, och används inte för att avvisa andra-ägare från att få reklamera defekta prylar.

Det där är ett otyg. Händer det att en butik vägrar att sälja om kunden inte vill uppge sitt namn?

Det borde väl duga med "Kalle Anka" i och för sig.
 
Hej!

Det är inte omöjligt men det gäller att sätta rätt pris och ha rätt tajming. Om du har bråttom så rekommenderar jag Tradera. Är du rädd att din lins säljs för billigt så kan du alltid sätta ett utgångspris. Tänk också på att semestertider inte brukar vara idealiska tider att sälja dyra saker.

Rätt pris varierar. Tillgång och efterfrågan. Jag sålde mitt DA 12-24 på Tradera i våras. Däremot så fick jag inget bud på mitt DA 35 Macro Limited. Jag hade mao ett för högt utgångspris så ingen ville lägga ett bud. Jag ska göra ett nytt försök i höst. Jag är inte desperat så jag säljer det bara om jag får rätt pris. Annars behåller jag det eller säljer det billigt till en vän.

/Jörgen

Jag har ett 12-24 F/4 som kostar 9500:-

Går inte ens och skänka bort det för 5000:-
Notera att det är i princip sprillans nytt.

Finns det företag man kan sälja in till/byta in?
Vill ha ett zoom..

Tack på förhand för alla tips.
 
Det där är ett otyg. Händer det att en butik vägrar att sälja om kunden inte vill uppge sitt namn?

Det borde väl duga med "Kalle Anka" i och för sig.

Har för mig att följande gäller: Har man inget kassaregister enl det nya systemet är man tvungen att sälja mot faktura (kontantfaktura och då fordras namn på vem som betalar fakturan).
Det kan vara i sådana fall. Har själv råkat ut för det i dels en fotoaffär och dels på en firma som servar båtmotorer.

I övrigt kan vem som helst gå in på exempelvis Media Markt och ta en larmad kartong med en Nikon D3s samt promenera till kassan, betala, få den avlarmad och bara få ett kassakvitto som gäller som garanti.
Teoretiskt sett skulle den kameran kunna byta ägare en massa gånger under garantitiden och på sista garantidagen skulle siste ägaren vara fullt berättigad att bruka garantin utan några protester.

Så namn behövs inte.

Däremot är det ju vanligt att man på ett varuhus gör upp affären med en säljare som skriver ut ett säljdokument med kundens namn. Men det dokumentet är helt värdelöst utan att det kompletteras med kassakvitto.

Vidare behövs namn om man köper in en kamera som ska dras av i rörelse. Men det är ju en annan sak.
Så jag håller med. I övrigt ska man inte behöva uppge namn om man inte vill.

Att jag gör det av exempelvis försäkringsskäl är en annan sak.

Mvh//Lennart
 
Fast jag har råkat ut för ifrågasättning på Assist Workshop när jag lämnade ett objektiv för garantijustering eftersom jag inte var förstaköpskund och det på originalkvittot stod ett annat namn.
Men det godkändes till sist.
 
Jag tycker det är praktiskt när butiker håller rätt på vad jag köpt, så slipper jag hålla rätt på kvitton vid garantiärenden - det är dock inte alltid det fungerar så.

Jag har aldrig råkat ut för att behöva legitimera mig vid kontantköp så om man av någon obskyr anledning inte vill vara med i butikens kundregister är det som sagt bara att kalla sig för Kalle Anka eller nåt.
 
!

Objektivet är nu sålt.

La ut den på blocket och efter 4-5 timmar blev den såld.

6200:- fick jag för den.

/Lusnos
 
Objektivet är nu sålt.

La ut den på blocket och efter 4-5 timmar blev den såld.

6200:- fick jag för den.

/Lusnos

Grattis, du ser det var inte omöjligt :)
Jag tror, som jag skrev tidigare, att tajmingen är viktig. Viktigare än för att sälja nåt av dom "stora" märkena.
Många köpare och mycket objekt till salu (Canikon) ger ett jämnare pris än när det finns få objekt och få köpare (Pentax tex).
6200 var bra betalt.
 
Tack, jo det är nog så faktiskt.

Jag är nöjd med priset, det räckte till ett nytt zoom objektiv :)

/Lusnos
 
Svar till inlägg #23.

Om det räcker med ett kassakvitto för att reklamera enligt garantin (eller konsumentköplagen) så går det ju inte för säljaren att visa att den som reklamerar är någon annan än den första köparen. Då är det är ingen idé för säljaren att bry sig om den saken.

angående KKL:

Något kvitto är inget krav för att kunna åberopa den 6 månader långa "garantin" enligt KKL. Dock skall du kunna bevisa att du köpt prylen av affären, varför ett kvitto är bra att ha. Dock skall man komma ihåg, att KKL gäller just för _konsumenter_ så som de definieras i lagen.

3e man, som köpt prylen begagnad av en privatperson, är ingen konsument och kan då inte heller åberopa KKL.

Av detta kan man dra slutsatsen att 3e man inte kan nyttja "garantin" enligt KKL, utan får förlita sig på sin eventuella garanti enligt avtal.

En möjlighet som 3e man har är naturligtvis att vända sig mot privatpersonen och åberopa sina rättigheter enligt köplagen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.