Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför är dessa bilder oskarpa? Panasonic FZ1000

Produkter
(logga in för att koppla)

Ann-Cathrine

Aktiv medlem
Jag tog dessa bilder idag med min Panasonic FZ1000. Jag stod helt still och höll kameran så stilla jag kunde och rådjuret i bild rörde sig mycket lite. Inzoomningen var visserligen nära maxgränsen på 400 mm men jag undrar om det är så här dåliga bilder som man ska vänta sig med den här kameran? Jag testade att använda Topaz AI på en av bilderna men det blev så gott som ingen skillnad så det är heller inte en väg att gå.

Vad ser ut att ha hänt vid fototillfället? Någon inställning som är fel?
 

Bilagor

  • P1260754.JPG
    P1260754.JPG
    7.2 MB · Visningar: 165
  • P1260767.JPG
    P1260767.JPG
    7.2 MB · Visningar: 154
  • P1260780.JPG
    P1260780.JPG
    7 MB · Visningar: 127
  • P1260785.JPG
    P1260785.JPG
    7.2 MB · Visningar: 151
Jag laddade ner bilden och kollade EXIF-informationen. 1/125 slutartid är för lång för den brännvidden. En tumregel är dubbla slutartiden mot brännvidden. Så med 400mm skulle det bli 1/800, eller 1/1000 beroende på vad kameran kan.
 
Tack för tips. Jag använder p-läget och där ska ju kameran välja den bästa kombinationen av slutartid osv. Jag har inte gjort någon egen manuell inställning. P-läget sägs ju ändå vara ett bra alternativ men det går alltså inte att lita på. Jag antar att den längre slutartiden valdes för att det var skymning och därför lite sämre ljus.
Jag tycker det ser ut som rörelseoskärpa. För lång slutartid för att fota handhållet med 400mm.
 
Tack för svar. Då jag använder p-läget, skulle då inte kameran känna av detta du beskriver och inte välja en så lång slutartid? Ska man hela tiden behöva justera manuellt fastän man inte använder det manuella läget?

Jag laddade ner bilden och kollade EXIF-informationen. 1/125 slutartid är för lång för den brännvidden. En tumregel är dubbla slutartiden mot brännvidden. Så med 400mm skulle det bli 1/800, eller 1/1000 beroende på vad kameran kan.
 
Tack för svar. Då jag använder p-läget, skulle då inte kameran känna av detta du beskriver och inte välja en så lång slutartid? Ska man hela tiden behöva justera manuellt fastän man inte använder det manuella läget?
Kamerans uppgift i P-läget är att se till att fotot blir korrekt exponerat. Kameran har ingen uppfattning om huruvida du rör dig eller inte, vet inte att du håller den i handen, du hade lika gärna kunnat ha den på stativ.

Det du kan göra är att dra upp ISO’n när ljuset börjar bli dåligt. Jag vet inte om din kamera har auto-ISO, men det kan i så fall vara en inställning som är värd att kika lite på.
 
Tack. Och med kortare slutartid hade då bilden istället blivit så mörk att den blivit dålig av den anledningen?
Exakt! Du kan öka känsligheten på sensorn genom att dra upp ISO’n till slutartiden hamnar där du vill ha den. Nackdelen med det är att bilden blir brusigare, men det finns ganska bra brusreducerande mjukvara att efterbehandla bilderna med.
 
Tack för svar. Då jag använder p-läget, skulle då inte kameran känna av detta du beskriver och inte välja en så lång slutartid? Ska man hela tiden behöva justera manuellt fastän man inte använder det manuella läget?
Ja, P-läget behåller hela tiden "rätt" relation mellan tid och bländare
Men du själv får ratta in var på skalan du vill landa. När du rattar flyttar du på tid och bländare samtidigt.

Se sid 21-36 i denna manual
 
Senast ändrad:
Ja, P-läget behåller hela tiden "rätt" relation mellan tid och bländare
Men du själv får ratta in var på skalan du vill landa. När du rattar flyttar du på tid och bländare samtidigt.

Se sid 21-36 i denna manual

När jag testade P-läget förr om åren, så var det väl att P-läget gav möjlighet att själv välja ett eget val av dom 3 Iso-bländare eller tid, jag kunde ha tex Iso på 100 att användas då det var ljust ute, valet man gör blir då låst så man liksom vet det, P-läget var till för det vilket var skillnaden mot Autoläget eller Auto+ som sköter allt efter hur just den kamera man använder.

Ju mindre Sensoryta som en kamera har så minskar möjligheten till bredare justeringar av dom valbara 3. liten sensoryta kan inte fånga in så mycket ljus utan blir mera beroende av att motiven FÅR mycket ljus på sig.
 
Jag laddade ner bilden och kollade EXIF-informationen. 1/125 slutartid är för lång för den brännvidden. En tumregel är dubbla slutartiden mot brännvidden. Så med 400mm skulle det bli 1/800, eller 1/1000 beroende på vad kameran kan.
Jag håller med om att det ser ut som att kameran har rört sig, men den har stabilisering och så usel borde den inte vara. Om man inte har katastrofal teknik eller är drabbad av något tillstånd som gör att man skakar mycket så måste det rimligen gå att få skarpa bilder på 1/125, även om jag inte vet hur bra eller dålig stabiliseringen är i FZ1000.. Jag klarar en bra bit längre tider än så med mitt stabiliserade 80-400. Sedan hade kanske inte huvudmotivet här konsekvent varit still nog för det.

Det finns inte några riktigt bra referenser i höjdled, men en möjlighet är att kameran står i panoreringsläge, för det ser i mitt tycke ut som att det är mer horisontellt än vertikalt skak. Det kan dock vara en synvilla.
 
Jag har tagit många skarpa bilder med 400mm/1/125sec. Jag hade gjort en fabriksåterställning av kameran. Kolla sen att bildstabiliseringen är rätt inställd och att auto iso är valt.
Ja, men du har bildstabilisering, det har inte TS.

Edit: Jag googlade, och tar tillbaka. FZ1000 har bildstabilisering. Då är frågan till Ann-Cathrine om bildstabiliseringen var igång?
 
En annan lösning är stativ. Enben hjälper en hel del, men treben är mycket bättre. Fördelen med enbens är att du har en "vandringskäpp" med dig, vilket kan vara praktiskt vid gång i svår terräng. Trebens är bara en extra grej att bära med sig, men ger som sagt mycket bättre resultat. Beakta dock att det finns gott om billiga och dåliga stativ, det lönar sig ofta att lägga någon extraslant på stativ.
Det finns dessutom kombinerade enbens och trebens. Då kan man ställa upp trebens på ett ställe där man tror det blir bra, om rådjuren sedan bestämmer sig för att posera på "fel" ställe kan man snabbt springa iväg med enbensstativet.
 
Jag håller med om att det ser ut som att kameran har rört sig, men den har stabilisering och så usel borde den inte vara. Om man inte har katastrofal teknik eller är drabbad av något tillstånd som gör att man skakar mycket så måste det rimligen gå att få skarpa bilder på 1/125, även om jag inte vet hur bra eller dålig stabiliseringen är i FZ1000.. Jag klarar en bra bit längre tider än så med mitt stabiliserade 80-400. Sedan hade kanske inte huvudmotivet här konsekvent varit still nog för det.

Det finns inte några riktigt bra referenser i höjdled, men en möjlighet är att kameran står i panoreringsläge, för det ser i mitt tycke ut som att det är mer horisontellt än vertikalt skak. Det kan dock vara en synvilla.
Som sagt, först och främst fabriksåterställning, kameran har 5-axlig bildstabilisator så den är riktigt bra. Möjligtvis är den defekt av någon anledning.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar