Teodorian
Aktiv medlem
Som någon tidigare skrivit så är det en trend med "sneda" foton i blaskorna. Bra eller dålig? Beror väl på motivet eller syftet med bilden (i den mån fotografen tänkt).
Sneda bilder är inget nytt. Har förekommit ganska flitigt i snart 2 decennier. Historiskt sett handlade det om att bilden skulle bli en effektiv "ögonfångare" i tidningen.
Exempelvis: Om läsaren är van att se en byggnad plåtad på konventionellt sätt i tidningen så blir reaktionen på bilden sval när bilden ar "konventionell". Ögonfångaren fungerar alltså inte längre.
Att då se Riksdagshuset på sniskan får läsaren att haja till och titta på rubrik och text. Det var ungefär så det började. Precis som trenden med halvkapade huvuden, eller oväntat skärpeplan.
Dessväre har det hela gått till en ganska jobbig överdrift. Precis som tråddragaren framhåller.
Likaledes måste jag hålla med om detta verkar gå hand i hand med den språkliga utarmningen.
Men personligen tycker jag inte det är fel med sneda bilder. DÅ OCH DÅ.
Problemet är den omotiverade mångfalden och man kanske inte bara ska skylla på fotograferna för eländet. Det sitter faktiskt bildredaktörer och redigerare som slutligen bestämmer vilka bilder som ska publiceras. Där ligger det slutliga ansvaret.
Ibland räcker inte objektivets brännvidd till för att få med de motivdelar man vill (och man hinner inte byta). Då kan det var nödvändigt att "snea" bilden. Bifogar ett bildexempel där objektivets vidaste vinkel inte räckte till. Jag hade inte fått med gitarren i helhet och ansikte på artisten samt hade inte tid att byta objektiv.
Bilden publicerades i 5 spalt på första sidan. OBS: Breddbild var önskad av redigeraren.
MVH//Lennart (pressfotograf sedan ett par decennier)
Otyget med tiltade bilder sträcker sig tyvärr långt vidare än till pressfoton. Trickset ses tex även inom mode-, porträtt- och bröllopsfoto.