Det var en rejält gammal tråd du lyckats rota fram här, Mats, men det är ju en diskussion om bilder (och inte MTF-kurvor), så jag hoppar gladeligen på och ger min syn på saken
Alla "fotoregler" som finns är egentligen generaliseringar som beskriver hur de flesta av oss uppfattar vissa element i en bild.
Rak horisont, huvudmotiv i gyllene snittet o.s.v. är exempel på sådant som förstärker harmonin i en bild.
Problemet är att eftersom väldigt många - särskillt nybörjare som börjar lära sig mer om hur foto fungerar - gärna vill ta bilder som utstrålar lugn och harmoni.
Därför lärs många av de saker som egentligen är tumregler för hur man gör bilden mer harmonisk ut som om de vore regler för hur en bra bild ska vara.
Att inte följa harmonireglerna räknas därför av många - även om det anses ok att bryta dem - just som ett regelbrott.
Många bilder, framförallt nyhetsbilder, tjänar på att vara övertydliga i sitt budskap. Nyhetsbilder som misslyckas med att direkt förmedla rätt ton bläddras snabbt förbi. Är situationen kaotisk, osäker eller på annat sätt oharmonisk, och bildens syfte är att skildra det så förlorar, snarare än tjänar, bilden på att följa de regler som anger hur man får en bild harmonisk.
Det finns därmed inget kommunikativt syfte med att horisonten ska vara rak om inte bilden ska förmedla harmoni, och en sned horisont är inte mer effektsökeri än vad det är att ha en rak horisont i en bild som ska förmedla harmoni.
Det finns säkert massor av exempel på pressbilder där en sned horisont motverkar bildens syfte - och därmed tjänat på att ha rak horisont - och säkert också exempel på mindre erfarna fotografer som tycker att det är fräckt med lutande horisonter utan att förstå syftet, men jag tycker att det verkar som om många här undervärderar våra pressfotografers kunskap om och känsla för bildkommunikation.
Om det blivit vanligare vet jag inte, och om det i så fall beror på en trend eller att våra pressfotografer upptäckt detta - liksom många andra - element i att förmedla artikelns budskap i bilden vet jag inte.
En teori kan ju vara att bildflödet ökar, och vi därmed ger varje bild i nyhetsrapporteringen mindre tid att förmedla sitt budskap, och därför har det blivit viktigare att alla element i bilden strävar efter samma mål för att bilden snabbare ska fånga in betraktaren.