Mattias Andersson
Aktiv medlem
Jag kan tänka mig att den nyare varianten med af-motor i objektivet är snabbare på att fokusera.
även på en D300?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag kan tänka mig att den nyare varianten med af-motor i objektivet är snabbare på att fokusera.
Såja, det blev ett Tamron 17-50/2.8
Jaha, 15 månader senare så börjar man fatta varför Tamronet är billigare och lättare än Nikons motsvarighet, visst e de skarpt o bra, men byggkvaliteten och hållbarheten ligger inte på topp. Har haft iväg det på lagning 1 gång redan, och nu börjar samma bekymmer igen. Det hörs ett knackande ljud när objektivet fokuserar och känns lite hackigt vid MF.
Så nu prioriterar jag en standardzoom med hög byggkvalitet och hållbarhet, vad finns då, enbart Nikon?
Jaha, 15 månader senare så börjar man fatta varför Tamronet är billigare och lättare än Nikons motsvarighet, visst e de skarpt o bra, men byggkvaliteten och hållbarheten ligger inte på topp. Har haft iväg det på lagning 1 gång redan, och nu börjar samma bekymmer igen. Det hörs ett knackande ljud när objektivet fokuserar och känns lite hackigt vid MF.
Så nu prioriterar jag en standardzoom med hög byggkvalitet och hållbarhet, vad finns då, enbart Nikon?
Jag tycker du ska göra som Jesper föreslår, alltså att köpa dig fast optik, typ Sigma 30/1.4 eller Nikon 35/1.8. Sååå mycket roligare än en ljussvag och tråkig superzoom.
Har lagt tankarna på en standardzoom på hyllan och tänker sikta på en superzoom istället, vet om att dessa objektiv är en kompromiss men den kommer att passa min fotostil tror jag. Frågan är bara vilken???
Tamron 18-200 utan vr, 18-270 med vr eller sigma 18-200 med vr.
Köp en bunt aluminiumrör, tjocka glasbitar och en fil och börja fila om du vill ha de objektiven, ingen tillverkar dem tyvärr.Vad göra???
Näääää fy....... Körde med Nikons 18-200 som enda objektiv i en vecka........Glöm det.
Kräver nåt ljusstarkare men kan inte bestämma mig för fast eller zoom, kollade igenom mina bilder och c.a 1/3 av bilderna e tagna på 50mm, och resterande mellan 17-25mm. Men jag hittar inget som e bra på 2,8 eller större och vidare än 25mm. Känns som att 30mm eller 35mm blir för snävt på min D300.
Skulle vilja ha några fasta som motsvarar 28mm, 50mm och 135mm fast anpassade till DX.
Vad göra???
Skulle vilja ha några fasta som motsvarar 28mm, 50mm och 135mm fast anpassade till DX.
Vad göra???