Annons

"vardagsobjektiv"

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja det borde vara så i teorin, men jag är inte helt hundra om det även är så i praktiken.

Såja, det blev ett Tamron 17-50/2.8

Jaha, 15 månader senare så börjar man fatta varför Tamronet är billigare och lättare än Nikons motsvarighet, visst e de skarpt o bra, men byggkvaliteten och hållbarheten ligger inte på topp. Har haft iväg det på lagning 1 gång redan, och nu börjar samma bekymmer igen. Det hörs ett knackande ljud när objektivet fokuserar och känns lite hackigt vid MF.

Så nu prioriterar jag en standardzoom med hög byggkvalitet och hållbarhet, vad finns då, enbart Nikon?

Jaha, 15 månader senare så börjar man fatta varför Tamronet är billigare och lättare än Nikons motsvarighet, visst e de skarpt o bra, men byggkvaliteten och hållbarheten ligger inte på topp. Har haft iväg det på lagning 1 gång redan, och nu börjar samma bekymmer igen. Det hörs ett knackande ljud när objektivet fokuserar och känns lite hackigt vid MF.

Så nu prioriterar jag en standardzoom med hög byggkvalitet och hållbarhet, vad finns då, enbart Nikon?

Kolla Sigma 17-50/2.8 HSM EX OS, den fanns väl inte för 15 månader sedan. Tror den håller bättre.

(...på andra sidan staketet finns Canon EF-S 17-55/2.8 IS USM som är skitbra och 50% billigare än Nikons utan VR. En anledning att många stannar kvar hos Canon APS-C.)

Leta upp ett bra begagnat AF-S 17-55. Den har lika bra bildkvalité plus snabb och exakt AF, vädertätad och byggd som ett kassaskåp (väger dock därefter). Brukar finnas för runt 7 000. Du blir inte besviken.

Du känner inte att du börjar bli sugen på något fast?
Jag sålde mitt 18-55/2.8 när jag skaffade ett 30/1.4.
I mitt tycke mer allround.

Jag har använt Nikkor 18-200VR i snart fyra år och är mycket nöjd. Skärpan är bättre än man tror/betalar för och det är egentligen bara distorsion och ibland kromatisk aberration man behöver bekymra sig för.

Fortfarande en fyndoptik till Nikon. Haft den på D80 och nu D300s.

Håller med fullständigt. Framkallar du sedan i Lightroom3 eller Nikons egen framkallare behöver du inte ens "bekymra" dig för andra objektivfel eftersom programvaran kompenserar för detta. Detta objektiv är rent fantastiskt för genomsnittsfotografering då man inte är i behov av ljusstyrka.
JB

Har lagt tankarna på en standardzoom på hyllan och tänker sikta på en superzoom istället, vet om att dessa objektiv är en kompromiss men den kommer att passa min fotostil tror jag. Frågan är bara vilken???

Tamron 18-200 utan vr, 18-270 med vr eller sigma 18-200 med vr.

Jag tycker du ska göra som Jesper föreslår, alltså att köpa dig fast optik, typ Sigma 30/1.4 eller Nikon 35/1.8. Sååå mycket roligare än en ljussvag och tråkig superzoom.

Har lagt tankarna på en standardzoom på hyllan och tänker sikta på en superzoom istället, vet om att dessa objektiv är en kompromiss men den kommer att passa min fotostil tror jag. Frågan är bara vilken???

Tamron 18-200 utan vr, 18-270 med vr eller sigma 18-200 med vr.

Nikon 18-200 med VR. ;) Kostar oftast 4000 kr begagnad.

Näääää fy....... Körde med Nikons 18-200 som enda objektiv i en vecka........Glöm det.

Kräver nåt ljusstarkare men kan inte bestämma mig för fast eller zoom, kollade igenom mina bilder och c.a 1/3 av bilderna e tagna på 50mm, och resterande mellan 17-25mm. Men jag hittar inget som e bra på 2,8 eller större och vidare än 25mm. Känns som att 30mm eller 35mm blir för snävt på min D300.

Skulle vilja ha några fasta som motsvarar 28mm, 50mm och 135mm fast anpassade till DX.

Vad göra???

Näääää fy....... Körde med Nikons 18-200 som enda objektiv i en vecka........Glöm det.

Kräver nåt ljusstarkare men kan inte bestämma mig för fast eller zoom, kollade igenom mina bilder och c.a 1/3 av bilderna e tagna på 50mm, och resterande mellan 17-25mm. Men jag hittar inget som e bra på 2,8 eller större och vidare än 25mm. Känns som att 30mm eller 35mm blir för snävt på min D300.

Skulle vilja ha några fasta som motsvarar 28mm, 50mm och 135mm fast anpassade till DX.

Vad göra???

Sigma har en 20, en 24 och en 28 på 1.8 (FX-gluggar, men har hört att dom funkar finfint även på DX). Sen finns ju även Sigmas 30/1.4 (DX) som var den gluggen som satt på aboslut mest på min fd D90 och Nikkor 35/1.8 som säkert är rekommenderad tidigare i tråden. Och nåt som motsvarar 135? Pja, Nikon har ju några olika 85or att välja på som alla är mycket fina gluggar.

Såja, var och hämtade mitt 35/1,8 idag. Bara provat de lite snabbt, som dom flesta andra så verkar även mitt ex lida av den lite knaggliga MF-ringen, men annars verkar de vara en riktigt liten trevlig glugg.

Kommer förmodligen att komplettera med ett 85mm macro och ett mindre hus senare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar