Annons

Var objektiv, vilket objektiv bör jag ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

FizzyWater

Medlem
Objektiv eller inte, skämt åsido. Har nu i dagar och veckor stirrat mig korsögd på bländartal, brännvidd, IS, USM, HSM och allt vad det heter - och närmare målet är jag knappt.

Ska köpa min första systemkamera (en Canon 550d) och har kommit så långt som att jag har bestämt mig för att köpa till Canons fasta 55mm/1,8 för porträtt och i sämre ljusförhållanden. Nu behöver jag en normalzoom, och här har jag fastnat.

Jag kommer att fota i studio för olika reklamkampanjer och för privat bruk folk, lite arkitektur, runt på stan osv. Ska inte fågelskåda eller fota snabba motorcrossare (om det nu är ett ord).

Jag vill hellre ha ljusstarkt än lång zoom men vill samtidigt att objektivet skall vara behändigt (så att det inte bara blir hemma) och inte för klumpigt/långt. Det kanske inte existerar det jag är ute efter? :/

Har gluttat lite på Sigmas 17-70..eller var det 17-50? Tamrons variant har jag också läst om. Canons runt samma brännvidd är för dyrt. Upp till 50 eller 55 på högsta brännvidden känns lite begränsande? Min budget för kamera plus två objektiv ligger runt 10 000. Plus minus lite.

Jag är kräsen utan att ha vidare kunskap, I admit! Och allt detta googlande och läsande om alla sorters objektiv börjar ta bort lite av glädjen - man vill ju inte köpa fel eller vara missnöjd.

Så vad anser ni hade varit ett bra normalzoom/allroundobjektiv som kan komplettera mitt 50mm?

-sitter klistrad vid datorn, som jag har gjort nu i flera veckor, och inväntar tålmodigt svar-

Har du varit medlem sen 2003 men varken lagt upp en bild, skrivit i forumet eller liknande förens nu? Oj..

Aja, kan tipsa om Canon EF-S 15-85/3,5-5,6 IS USM, vet inte vad priset ligger på, men antagligen för dyrt. Kanske finns begagnat.

Kommer inte ihåg av vilken anledning jag blev medlem. Antagligen under de åren jag ville göra allt. Har väl mest varit inne och kollat runt på vad andra fotat och så... Det har inte varit förrän nu som jag har kunnat lägga de pengar som jag snart ska göra på kamera och allt därtill.

Tack för tipset, även om det var lite i det dyraste laget för mig...

Jag hade köppt en 50 1,4 i stället det känns mycket bättre i handen men bild skillnad kanske inte så stor skillnad. Zoom hade jag väntat med att köpa tils du kan köpa nått du blir nöjd med. typ en 24-70 är kanon med 2,8 i ljusstyrka. Tror det finns både tamroon och sigma.

Oj..nästan 10 000 kostar den. Vill nog hålla mig under 5000-stråket i alla fall :) Instinktivt känns ju Sigmas 17-70 med fast 2,8 ljusstyrka mer allround än 24-70:an, eller har du en annan åsikt? Är det någon större skillnad på dem, förutom den lägre vidden då?

Har du varit medlem sen 2003 men varken lagt upp en bild, skrivit i forumet eller liknande förens nu? Oj..

Aja, kan tipsa om Canon EF-S 15-85/3,5-5,6 IS USM, vet inte vad priset ligger på, men antagligen för dyrt. Kanske finns begagnat.

hmm, den är väl inte ljusstark som hon ville ha, utan snarare väldigt ljussvag. Däremot väldigt bra, har en själv. Tydligen behövs det något ljusstarkt som inte väger för mkt och dessutom lite längre. Något sådant finns inte, möjligen har väl nån av piraterna en 50-150/2,8, möjligen den då. Det blir fasta brännvidder som gäller, 85/1,8 eller 100/2 kanske, sen trillar allt upp betydligt i pris

Så vad anser ni hade varit ett bra normalzoom/allroundobjektiv som kan komplettera mitt 50mm?
Om du köper 50/1,8 behöver kanske inte zoomen vara så ljusstark. Eller tvärtom: satsar du på en ljusstark zoom -- typ 17-50/2,8 -- kanske du inte behöver ett 50/1,8. Hos Rajala kan man fortfarande få 50D med 15-85 för 11000 kr, vilket jag tycker är ett fantastiskt fynd.

Så du har sorterat bort normalzoomen/kitobjektivet EF-S 18-55/3.5-5.6 IS. Det hör ju till ett av de mest prisvärda objektiven, och det är otroligt bra, i varje fall det jag fick på köpet… …och det är behändigt…
Ljusstyrka är nog bra för att få ett kortare skärpedjup men man kommer ganska långt med även ljussvagare objektiv p.g.a. att 550 har lågt brus även på höga ISO.
/Harald

Själva kamerahuset har jag bestämt mig för, eftersom jag gärna vill filma med det också, och då den satt väldigt bra i min hand. Annars är det onekligen ett bra paket!

Jag kanske måste ge upp idén om det fasta 55mm och nöja mig med ett? Har bara fått intrycket av att det är ett väldigt bra komplement till ett normalzoomobjektiv.. särskilt om det kanske inte blir ett med fast bländare.

Så du har sorterat bort normalzoomen/kitobjektivet EF-S 18-55/3.5-5.6 IS. Det hör ju till ett av de mest prisvärda objektiven, och det är otroligt bra, i varje fall det jag fick på köpet… …och det är behändigt…/Harald

Det verkar vara ok. Kanske jag som har blivit överdrivet skrämd av folk som säger att den är "ok" att börja med, sådär i ljusstyrka, skärpa etc. Och jag är ju som sagt ute efter något mer skarpt och ljusstarkt...Senast igår inne på Rajala sa säljaren att det är inget att ha om man redan vet med sig att man kommer ha större behov/krav. Men klart, han är säljare och blir säkert jätteglad om jag köper något jättedyrt :/

Om du kan vara utan vidvinkel så är antagligen "Tamron AF SP 28-75/2,8 XR Di" ditt bästa alternativ. Det blir ju ett normalt till kort tele på en Canon 550D. En mycket kompetent glugg kort sagt och kostar ca 3600-4000kr i skrivande stund.

Oj..nästan 10 000 kostar den. Vill nog hålla mig under 5000-stråket i alla fall :) Instinktivt känns ju Sigmas 17-70 med fast 2,8 ljusstyrka mer allround än 24-70:an, eller har du en annan åsikt? Är det någon större skillnad på dem, förutom den lägre vidden då?

SIgma har ingen 17-70/2.8.... Däremot en med variabel bländare 17-70/2.8-4 HSM OS

SIgma har ingen 17-70/2.8.... Däremot en med variabel bländare 17-70/2.8-4 HSM OS

Du har rätt! Jag är snurrig av alla siffror och variationer...

Har du några erfarenheter av det objektivet? Det har ju både stabilisering och HSM.. men det kanske inte behövs på så kort zoom? Vild gissning.

Jag har slängt ett öga både på den och på Sigma 18-50/2,8 EX DC Macro. Väntar på spontan upplysning om vilken som är bättre..

Objektiv eller inte, skämt åsido. Har nu i dagar och veckor stirrat mig korsögd på bländartal, brännvidd, IS, USM, HSM och allt vad det heter - och närmare målet är jag knappt.

Ska köpa min första systemkamera (en Canon 550d) och har kommit så långt som att jag har bestämt mig för att köpa till Canons fasta 55mm/1,8 för porträtt och i sämre ljusförhållanden. Nu behöver jag en normalzoom, och här har jag fastnat.

Jag kommer att fota i studio för olika reklamkampanjer och för privat bruk folk, lite arkitektur, runt på stan osv. Ska inte fågelskåda eller fota snabba motorcrossare (om det nu är ett ord).

Jag vill hellre ha ljusstarkt än lång zoom men vill samtidigt att objektivet skall vara behändigt (så att det inte bara blir hemma) och inte för klumpigt/långt. Det kanske inte existerar det jag är ute efter? :/

Har gluttat lite på Sigmas 17-70..eller var det 17-50? Tamrons variant har jag också läst om. Canons runt samma brännvidd är för dyrt. Upp till 50 eller 55 på högsta brännvidden känns lite begränsande? Min budget för kamera plus två objektiv ligger runt 10 000. Plus minus lite.

Jag är kräsen utan att ha vidare kunskap, I admit! Och allt detta googlande och läsande om alla sorters objektiv börjar ta bort lite av glädjen - man vill ju inte köpa fel eller vara missnöjd.

-sitter klistrad vid datorn, som jag har gjort nu i flera veckor, och inväntar tålmodigt svar-

En 50 mm objektiv är inte riktigt normalobjektiv på en crop-kamera, utan är 50*1,6= 80 mm objektiv, kort tele.
Om jag var dig skulle jag istället köpa 28/2,8 som normal (motsvarar 28*1,6=34 mm 35 mm kan också tänkas.
Det klarar du dig länge, du har helt rätt, en bra normalobjektiv är bästa sättet att fördjupa sig i fotografering.

Ett 28-75 är knappast något kul objektiv på en 550D! Det blir ju ingen vidvinkel alls!

Jag skulle inte rekommendera en zoom som inte börjar på 16-18 mm. Om den slutar på 50 eller 70 har nog mindre betydelse. Hade du inte tänkt köpa något tele senare kanske en 17-70 kan vara ett bra alternativ!

Att börja med bara ett fast objektiv skulle jag inte heller rekommendera, men det är ett bra komplement till en zoom i många lägen!

Du har rätt! Jag är snurrig av alla siffror och variationer...

Har du några erfarenheter av det objektivet? Det har ju både stabilisering och HSM.. men det kanske inte behövs på så kort zoom? Vild gissning.

Jag har slängt ett öga både på den och på Sigma 18-50/2,8 EX DC Macro. Väntar på spontan upplysning om vilken som är bättre..

Sigma 17-70 är också ett bra alternativ dock inte i klass med Tamron 28-75, både sett till bildkvalitet och ljusstyrka.

Observera att det finns två generationer av Sigma 17-70 där det äldre är utan bildstabilisering och obetydligt sämre ljusstyrka i teleläget. De är dock lika bra bildkvalitetmässigt. Det skiljer dessutom ca 1000 kr i pris mellan det nya och det gamla.

Sigma 18-50 är på samma nivå i bilkvalitet som Tamron 28-75. Det finns också ett Tamron 17-50 2.8. Båda saknar bildstabilisator. Vilket även Tamron 28-75 gör.

Skulle själv valt Tamron 28-75 av alla dessa... om du kan vara utan vidvinkel det vill säga.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar