Annons

Var lägga skrivarprofilerna?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jerkan

Aktiv medlem
Tja, sitter här med en epson 2100 som jag tänkt ha enbart till svartvita utskrifter. Har tänkt köpa Ultratone bläck och skippa färgen helt för att slippa färgstick. Någon som provat detta?
Sitter nu och kör slut på färgen...men vet inte var jag ska lägga epsons profiler så att de dyker upp i skrivar inställningarna?
Har gjort det för något papper inna men glömsk som man är så hittar jag inte dit igen:)
Har en epson r1800 sen innan och den verkar mycket lättare att ställa in. Verkar också som att 2100 vräker på med bläck..kan man inte justera detta på något sätt?

Vore tacksam för tips!
 
Jerkan skrev:
Tja, sitter här med en epson 2100 som jag tänkt ha enbart till svartvita utskrifter. Har tänkt köpa Ultratone bläck och skippa färgen helt för att slippa färgstick. Någon som provat detta?

Inte Ultratone, men Piezography. Slutade med att jag slängde hela skrivaren i en container.

Stefan
 
Re: Re: Var lägga skrivarprofilerna?

stefohl skrev:
Inte Ultratone, men Piezography. Slutade med att jag slängde hela skrivaren i en container.

Stefan

Ajdå! Det va ju inte bra...:(

Än så länge så får jag faktiskt bättre svartvita med min 1800 än 2100 som "ska" vara bättre!? Kör då i quadtone med båda...
Nu börjar jag tveka på om det är någon ide att prova ultra tone överhuvudtaget!? Quadtone funkar bra till 1800 men det är begränsat..inte så många profiler till den:(

Hittade till profilerna men det blir bara sk¤t när jag kör med epsons mjukvara!!! Magentastick så det visslar om det!! Lite frustrerande när man ser på Epsons "provbilder" som dom skickade med skrivaren..undrara bara hur man får till det resultatet:(

Kanske värt att investera i imageprint ändå...
 
Re: Re: Re: Var lägga skrivarprofilerna?

Jerkan skrev:
Hittade till profilerna men det blir bara sk¤t när jag kör med epsons mjukvara!!! Magentastick så det visslar om det!! Lite frustrerande när man ser på Epsons "provbilder" som dom skickade med skrivaren..undrara bara hur man får till det resultatet:(

Kanske värt att investera i imageprint ändå...

Visst blir det bara skit av svartvitt med epson mjukvara. Den första skrivare som har gett någorlunda svartvita bilder med epsons drivrutin är väl 2400.

Stefan
 
Tror att det är något som är riktigt fel! Provade köra en bild i färg på epson semiglossy och deras profil...den blev helt förstörd av magenta!? Bommade färgerna helt!
Är det någon inställning som jag kan ha missat?
Har fått skrivaren idag och inte gjort några inställningar...
 
Jerkan skrev:
Tror att det är något som är riktigt fel! Provade köra en bild i färg på epson semiglossy och deras profil...den blev helt förstörd av magenta!? Bommade färgerna helt!
Är det någon inställning som jag kan ha missat?
Har fått skrivaren idag och inte gjort några inställningar...

Har du kollat att alla nålar fungerar ordentligt. Gör en nozzle check för att kontrollera detta. Sedan varierar kvaliteten på Epsons profiler en hel del. Vissa är skapliga, andra riktigt dåliga.

Stefan
 
Jag håller på o säljer min Epson 2100 hade imageprint till den funkade perfekt du får fantastiska utskrifter utan färgstick eller annat samt du får profiler till hur mycke papper som helst.
Har uppgraderat till 7800 skrivarn o om jag säger så här.Det ser alldeles fantastiskt bra ut första kunden beställde 3 st canvas rakt av efter sett ett provex.
 
Nä..nåt e riktigt skumt! Nu när jag kollar förhandsvisningen i PS så är där magenta stick rdan då!? Måste väl vara någon inställning...blkir samma sak med Ilfords smooth pearl.
 
Jag hade samma problem som dig med profiler trots att jag hade beställt till flera av mina papper jag körde med.Skaffade sedan imageprint o sedan dess funkar det alltid klockrent nackdelen är att dom tar saftigt betalt för programmet 17500 + moms till skrivarn jag har idag.
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    63 KB · Visningar: 400
snap skrev:
Jag hade samma problem som dig med profiler trots att jag hade beställt till flera av mina papper jag körde med.Skaffade sedan imageprint o sedan dess funkar det alltid klockrent nackdelen är att dom tar saftigt betalt för programmet 17500 + moms till skrivarn jag har idag.

Det där ser ju riktigt trevligt ut;)

Hade man haft plats och ekonomi så hade det varit ett frestande alternativ:)
 
Märkliga är att om jag markerar "no color managment" istället för att låta Ps bestämma färgerna så försvinner magentan. Färgbilden blir rätt så lik det som visas på skärmen, något för mycket cyan? samma sak med sv/v. Med imageprint så hade det kanske blivit klockrent!?
 
provision tack!

om du mejlar mig din adress så ska jag skicka ett par bilder o en cd med samma bild så kan du prova att få ut en likadan utan programmet.Kontakta mig via min hemsida så får du det i början på nästa vecka.
Sedan när du kommer köpa imageprint vill jag ha provision av Stefan.
Skämt å sido det är riktigt bra till 2100 skrivarn kostar det 5000 + moms men jag kör med en 7800 med phatte black som innebär att man inte behöver byta från svart till matt bläck om du kör blankt respektive matt papper.Phatte black tror jag
finns till 2400 skrivarn men ur ekonomisk syn är bläckkostnad till tex 4800 skrivarn ca 5gånger billigare än 2100/2400 skrivarn.
 
Re: provision tack!

snap skrev:
om du mejlar mig din adress så ska jag skicka ett par bilder o en cd med samma bild så kan du prova att få ut en likadan utan programmet.Kontakta mig via min hemsida så får du det i början på nästa vecka.
Sedan när du kommer köpa imageprint vill jag ha provision av Stefan.
Skämt å sido det är riktigt bra till 2100 skrivarn kostar det 5000 + moms men jag kör med en 7800 med phatte black som innebär att man inte behöver byta från svart till matt bläck om du kör blankt respektive matt papper.Phatte black tror jag
finns till 2400 skrivarn men ur ekonomisk syn är bläckkostnad till tex 4800 skrivarn ca 5gånger billigare än 2100/2400 skrivarn.

Ok...det gör jag gärna. Intressant att se resultatet..;)
Funkar det att köra MIS bläck på flaska när man kör imageprint? I så fall blir det ju ännu billigare!? Kör med det till min epson 1800 och tycker att det funkar bra...till en 1/10 av kostnaden mot epson original!!
 
Image print är utprovat med orginalbläck o ska det vara någonvits så måste du ha orginalbläck.
 
Har kollat runt lite på imageprintr hemsida. Funderar på att ladda ner trialversionen och prova. Men vad är dongelnumber? Behövs det en xtra anslutning mellan skrivare och dator?
 
Jerkan skrev:
Har kollat runt lite på imageprintr hemsida. Funderar på att ladda ner trialversionen och prova. Men vad är dongelnumber? Behövs det en xtra anslutning mellan skrivare och dator?

Det fungerar så att du får programmet helt gratis och kan testa det. Sitter du på en Mac kan du t o m skriva ut. Men då får du ordet demo printat över hela bilden. När du sedan bestämmer dig för att köpa programmet får du en liten USB-dongel och en kod som du ska skriva in i programmet. Då slipper du DEMO på bilderna.

Stefan
 
stefohl skrev:
Det fungerar så att du får programmet helt gratis och kan testa det. Sitter du på en Mac kan du t o m skriva ut. Men då får du ordet demo printat över hela bilden. När du sedan bestämmer dig för att köpa programmet får du en liten USB-dongel och en kod som du ska skriva in i programmet. Då slipper du DEMO på bilderna.

Stefan

Ok...kör PC och kan då inte provprinta alltså:( Det var ju synd...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.