Annons

Var kan man fota lodjur?

Produkter
(logga in för att koppla)

Yeye

Aktiv medlem
Jag skulle vilja veta var jag kan fota lodjur? Jag har lite dille på katter och har fotat de stora i Kenya och Tanzania ooh skulle nu vilja se den svenska motsvarigheten. Jag vet att de är grymt skygga och nästan omöjliga men det är en del av tjusningen.
 
Ja det är nog inget projekt du fixar i veckan.
Köp en jakttidning och se om du kan hitta notiser om lodjur, eller hundar/rådjur/e.d. slagna av lodjur.
Sen är det ju bara att höra med jakträttsinnehavaren på marken om vidare info och kanske bygga ett gömsle på strategisk plats. Börja åtla (hur nu åtel-lagen lyder detta år, är ju olika för varje år) och hoppas på det bästa.

Skulle tro att det snart blir ett mångårigt åtelprojekt. Det är förmodligen vårat skyggaste djur efter järven, som man knappt kan se på zoo.

Alternativt kan du ju försöka få in en fot hos någon som arbetar med forskning om lodjur.
 
Du behöver sjukt mycket tur för att plåta lo i frihet. Tur och många timmar i lämpligt placerat gömsle. I princip alla andra rovdjur i Sverige är "lättare".
 
Hej!
Det närmaste från där du bor bör vara syd östra Östergötland där jag nyligen hört folk som sett Lo.
Jag vill betona att jag INTE är någon Wildlife-kille, utan går bara på ren hörsägen. Några som har full koll på dessa djur är Länsstyrelsen i de olika länen. Kolla med dem så får du bra info.

MVH:
Garbis, Aneby
 
Mest lo lär det finnas i Uppsala och Örebro län. Det finns flera organisationer som anordnar "lodjurssafari", dvs man ger sig ut i terrängen några dagar och försöker spåra -- och om man har riktig, riktig tur får man se en lo på väldigt långt håll. Jag tror att både Rovdjursföreningen och STF har den här typen av arrangemang. Fast på vintern, förstås.
 
Tack för svaren

Tack för era svar. Jag vet att det lättaste sätttet att se lodjur är att gå på Skansen och det kommer jag att göra nu i sommar. Jag brukar sitta och titta på domi några timmar när de sover;)
Mitt stora problem är att jag bor i Helsingborg och här finns inga lodjur alls utan jag måste högre upp i landet. Dessutom måste jag sitta och vänta i veckor och det är lite svårt.
Det jag har börjat att göra är att se om det finns någon som har kurser/tema veckor eller liknande som jag kan gå på. Dessutom kommer jag att ta kontakt med jägare för att se om de har några tips.
 
Hej!

Nordens Ark i Bohuslän har lodjur, de har även Amurtiger och snöleopard.
En väldigt trevlig djurpark med utrotninshotade djur.

/John-olof
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.