Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

var kan jag värdera mina objektiv???

Produkter
(logga in för att koppla)

Martiina76

Medlem
Jag har 4 objektiv som jag har ärvt av en släkting som gått bort och eftersom jag bara använder Nikon och han Canon så tänkte jag sälja sakerna och köpa lite annat...Problemet är att jag inte hittar någon som kan värdera grejerna eller vet vad dom är värda. Det rör sig nog om småpengar för det är halvbra grejer men ändå...Jag har kollat här och på blocket efter samma objektiv men det finns inga... Jag bor i borås och skulle kunna låta någon värdera sakerna eller ännu hellre hitta någon som kan köpa dom direkt (Göteborg med omnejd går också bra)

Någon som kanske kan hjälpa mig???

Martina

'Värdet' på prylarna, det ekonomiska alltså, uppstår ju inte förrän en köpare lägger pengarna i din hand, så tyvärr är nog det enda sättet att lägga ut dem till försäljning och se hur det går. Sen kan olika förståsigpåare berätta vad de anser att sakerna borde vara värda, men det är en helt annan femma.. Auktionera ut dem på Tradera, det är nog det effektivaste.

Per

(men naturligtvis finns det många erfarna fotografer här på FS som kan gissa åt dig, och förmodligen hamna i rätt härad, om du listar vilka objektiv det handlar om)

Tack snälla ni för svar!!!

Sigma 24-70 EX aspherical
Canon EF 100-300 4.5-5.6
Canon 75-300 4.5-5.6 II
Sigma 18-50 3.5-5.6 DC

han har använt dom till EOS 1DS

som sagt räknar inte med några summor men jag vill ju inte gärna kasta dom...

Sigma 24-70/2.8 EX = 2500-3000:- (om det är f/2.8)
EF 100-300/4.5-5.6 = 1000-1500:-
EF 75-300/4-5.6 = 700:-
Sigma 18-50/3.5-5.6 = 500:- (hur han kan använt detta på en 1Ds är en gåta)

Tack så jättemycket... det är så svårt nar man inte vet om det skrotvärde eller någon tusenlapp.

ang. 1Ds, så kan han ha haft fler kameror men jag ärvde "bara" den...

ser att jag skriver som en femåring. Får skylla på att jag har en bebis i famnen ;)

Såja - 1Ds må vara en ypperlig kamera och en sagolik gåva att få ta över vårdnaden om, men så emotionell behöver du väl inte bli..? ;)

Per (..som för dagen skriver allla sina inlägg i mustig feberyra)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar