Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var köper man blixtrör?

Produkter
(logga in för att koppla)

robowich

Aktiv medlem
Jag har ett Interfit ex150 blixtpaket och nu undrar jag var man kan köpa blixtrör?

Är det någon standard mellan olika märken eller har varje märke en egen lösning, ur fungerar det?Är det olika temperatur på olika fabrikat osv.

Någon som vet?

//Robert
 
Photax säljer ju blixtpaketet så dom borde ju kunna ha blixtrör till dig.

Blixtrör är annars olika beroende på märke, typ och styrka.
 
Pratade med Photax och de sa att det kostar mellan 1000-1500 kronor att byta blixtrör. Hmmm.. detta måste ju gå att göra själv om man är försiktig och lyckas få tag i rör vill säga.
 
AndersLindewall skrev:
Exakt... av den anledningen valde jag 400BX från Elinchrom. Dom rören byter man själv.

Mm, bra val, snyggt formulerat inlägg (passade som handen i handsken)..

Sånt borde alla tänka på, så man slipper skicka in blixten, för olyckan kan ju vara framme..
 
Vilka blixtar kan man byta rör själv i då? Man kan byta i alla naturligtvis bara man vet vad man gör och inte kortsluter (svetsar) blixten, men vilka är designade för enkla byten? Bowens, interfit elinchrom elektra falconeye....?
 
Jag kan bara svara för mina 400BX men de har plugin blixtrör. Men som svar på din fråga; borde ju gå att köpa rör av leverantören av dina aggregat?
 
AndersLindewall skrev:
Jag kan bara svara för mina 400BX men de har plugin blixtrör. Men som svar på din fråga; borde ju gå att köpa rör av leverantören av dina aggregat?

Men Photax vill ju helst att man skickar in och tar för det 1500:- för att lossa tre skruvar, dra ut blixtröret sätta i ett nytt och skruva tillbaks skruvarna. De verkade inte sugen på att sälja bara rören för några hundringar.
 
det luriga är inte att byta själva röret själv, utan att det finns en apstor kondensator med marros med ström och spänning.

på verkstäderna kan dom ladda ur den på ett sälkert sätt, om den skall självurladda så kan det ta lång tid, upp till ett par veckor i värsta fall.

men om du har ett mät instrument så mät spänningen över kondensatorn. om du inte har instrument så köp ett på jula, eller clas ohlsson eller något annat ställe, finns för under 100-lappen.
 
robowich skrev:
Men Photax vill ju helst att man skickar in och tar för det 1500:- för att lossa tre skruvar, dra ut blixtröret sätta i ett nytt och skruva tillbaks skruvarna. De verkade inte sugen på att sälja bara rören för några hundringar.

Undrar om man verkligen får rören för några hundringar. Har inte kollat vad mina kostar... nån annan som vet?
 
Jag bytte et rör tillmin ProFoto 7B för det facila priset av 2390 kr + moms.

Så nog kan det kosta en slant äben om man gör det själv.
 
elmqvist skrev:
Jag bytte et rör tillmin ProFoto 7B för det facila priset av 2390 kr + moms.

Så nog kan det kosta en slant äben om man gör det själv.

Jag anade att det inte var så billigt. Fördelen, som jag ser det, att ha pluggin- rör är ju att slippa vara utan blixten när byte sker. Har man möjlighet så är en eller två reservrör i väskan perfekt.
 
Ska kolla upp det Max. Jag har svårt att tänka något värre scenario än att en blixt går på lunch mitt i något roligt. Så, ett par rör i reserv blir det nog...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.