Annons

Var köpa stativskruv?

Produkter
(logga in för att koppla)

markus

Aktiv medlem
Hejsan

Jag skulle behöva en skruv för att skruva fast en kamera i en plåtlåda som sedan ska hissas upp i ett torn för att ta bilder över arkeologiska anläggningar. Enligt en annan post ska det vara 1/4 tum men det verkar vara svårt att hitta skruvar med annat än M-gänga.

Jag undrar därför dels var man kan köpa skruv med tumgänga samt om det passar med 1/4-tum?

hälsar
markus

Jag var inne i en järnhandel men han jag pratade med sa att det bara fanns skruvar med metriska gängor att köpa nuförtiden. Själv är jag en teknisk idiot och vet inte alls om det stämmer.

Stigning ja...hmmm...det måste man kanske också ha koll på. Är det någon som vet vilken stigning det ska vara?

Citerar mej själv:

"1/4" UNC, eller 3/8" om du har den stora gängan.
rob

Sitter och blir lite tveksam till om det är UNC eller UNF? Iallafall så är det 1/4-20 och 3/8-16 som gäller.
"

rob

Tum jängor

Jo alla kameror har tum jängor.
Som någon riktigt nämnde är det UNC, där C står för Coarse, dvs grov jänga.
det skall vara 1/4 Tum UNC eller 3/8 UNC
Den lilla är 6.35 mm och den stora 3/8 är 9.52 mm om du tesar med ett skjutmått.
Dvs vi talar om förhistoriska jängor, som finns på de allra nyaste Digitalkameror.
Men de mäters ju i Tum oxo, åtminstone monitorn, otroligt !!!!
SI enheter dvs meter mm är lagstaedgade i de flesta länder, i Sverige sedan 60 talet.
Hela världen gick över till internationella mått enheter för över 100 år sedan.
Trots det kan den allra modernaste högteknik mätas i Tum.
I alla fall skall de tinte vara problem att få tag på dessa skruvar, biltema har exvis.
Till o med rostfria. Biltillbehörs affärer har. Köp oxo en mutter då så kan du skruva in skruven löst i bott på kameran, o sedan dra fast med muttern.
Vad sägs om en modern kamera med bildsensor på 1/1.7 Tum. Tillverkad år 2004 ?????
Nu fick jag klaga på tum skönt......

kamera för arkelogi

Tänkte bara fråga Markus hur du skall utlösa kameran där uppe i rymden???
Sladd eller trådlöst?

Det är med en lång sladd. En vanlig trådutlösare för digitalkameror som sedan skarvats på med ca 10m sladd. (jag har inte gjort det själv så jag vet inte hur det gått till). Det bästa vore dock om det fanns trådlösa versioner med jag vet inte om det existerar några sådana?

Det här problemet var uppe i en annan tråd nyss och jag gav rådet att gå till OBS och köpa en påse med skruv för fastsättning av toalettstolar. Den är tillräckligt lång och rostfri. Relativt lågt pris med.

Det järnhandlare som du var till vet inte mycket om gängor tydligen. Tummått är bland det vanligaste mått vi omger oss av. Alla rörgängor är i tum. De flesta bilar har skuv i tum. Motordelar mm. Bildskärmen på TV:n, datorn , kamera sensorn är i tum. Tom. däck til bilar är i tum. Så det är mer vanligt med tum än metriska mått.

Re: Tum jängor

ROYSAN skrev:
Jo alla kameror har tum jängor.
Som någon riktigt nämnde är det UNC, där C står för Coarse, dvs grov jänga.
det skall vara 1/4 Tum UNC eller 3/8 UNC
Den lilla är 6.35 mm och den stora 3/8 är 9.52 mm om du tesar med ett skjutmått.
Dvs vi talar om förhistoriska jängor, som finns på de allra nyaste Digitalkameror.
Men de mäters ju i Tum oxo, åtminstone monitorn, otroligt !!!!
SI enheter dvs meter mm är lagstaedgade i de flesta länder, i Sverige sedan 60 talet.
Hela världen gick över till internationella mått enheter för över 100 år sedan.
Trots det kan den allra modernaste högteknik mätas i Tum.
I alla fall skall de tinte vara problem att få tag på dessa skruvar, biltema har exvis.
Till o med rostfria. Biltillbehörs affärer har. Köp oxo en mutter då så kan du skruva in skruven löst i bott på kameran, o sedan dra fast med muttern.
Vad sägs om en modern kamera med bildsensor på 1/1.7 Tum. Tillverkad år 2004 ?????
Nu fick jag klaga på tum skönt......

lite mer som du kan klaga över är det faktum att ALLA mått på kopiorna bygger på tum-mått, ex: 10x15 = 4x6 tum ca 10,2 x 15,2cm.
13x18 = 5x7"
15x20 = 6x8"
20x30 = 8x12"
A4 är faktiskt ett av dom få metriska formaten som är vanligt i fotobranchen. Sedan är det nog så att i många fall så levereras en 20x30 kopia i stället.
Det har faktiskt hänt att tom. ramtillverkare gjort ramar i metriska mått 10x15cm osv! Dom såldes ut billigt.

Det enklaste sättet att få tag på en skruv som passar i kameran är att gå till en fotofackhandel och titta på deras HAMA-sortiment, ofta hänger det en pinpack med kameraskruvar och samlar damm.

olle

Skrev att skruven till toalettstolen är rostfri, det är den men den är som tur är tillverkad av mässing. Rostfritt går knappt att kapa med hemmagrejer , men det gör mässing. Muttrar får du också tag i hos järnhandeln.

Det är mycket billigare att köpa skruv hos järnhandeln än fotohandeln.

Toalettstolsskruv alltså :) Jag är imponerad över hur ni upptäcker att det funkar.

Mässing är kanon eftersom den måste klara att vara ute i riktigt eländiga förhållanden.
Återigen stort tack!

markus skrev:
Jag undrar därför dels var man kan köpa skruv med tumgänga samt om det passar med 1/4-tum?

Jag byggde nyss ett fäste till min videokamera, gick ner till lokala (välsorterade) fotohandlaren och 32 kr senare hade jag en skruv som passade finfint.

Visst kan man gå till en järnhandel och få en tum-gängad bult, men en stativ-skruv (någon sorts gäng-konverter köpte jag) som man kan dra åt med fingrarna är riktigt smidigt.

Tum o skruv

Det skall inte vara något problem att få tag på skruv.
Men det blev en liten debatt om Tum som måttenhet oxo.
Cykeldäck kan man idag faktiskt köpa i mm
Brädor o plank är idag uteslutande i metriska enheter.
Alla mått på TV, Radio, Fotoprylar mäts i metriska SI enheter.
Dock ej monitorer, av nån otutgrundlig anledning måste man sitta o räkna om måttet på en monitor på en Digitalkamera om man vill veta hur stor skärmen är, det är svåret då man med tumåttet anger diagonalen.
Hela världen gick över till SI enheter för mer än 100 år sedan.
Sverige lagstadgade under 60 talet SI enheter.
Trots det ser man i annonser att en TV en dator en Digital kamera har tum mått för monitorn.
Varför???
Bildsensorer börjar sakta men säkert få ett metrisk mått bredd x höjd, fantastiskt.
Det fins till o med exemple på hur Amerikanska företag börjat bli före med att använda SI enheter.
Men stativ skruv kommer nog alltid att vara i tum.
Hjälp till o skriv till Fototidniar etc o fråga varför de anger saker i tum då det är lagstadgat att SI enheter skall användas.
Sen finns det två sorters tum oxo.
Svenks verktum som skulle försvinna c:a 1920 de var 24.5mm
De tum vi talar om idag är 25.4 mm
Men kan nån räkna ut hur stor en bildsensor i en digital kamera är som anges till 1/1.2 tum.
Dvs man vill ju veta bredd x höjd.
Det finns inget försvar för att A4 härstammar från tum, de mäts ju numera i SI enheter.

Markus fråga i den här tråden var man kunde få tag i 1/4 skruv. Inte om tum var ålderdomligt eller så.

Tillbehör eller andra tillfälliga lösningar för att kunna ta en bild försöker jag själv göra till så låg kostnad som möjligt. Lägger hellre pengarna på film. Allt i skruv väg går att köpa , sen hur lösningen ska se ut det avgör man själv.

ROYSAN sa att tom. virke mäts i mm. Det är en sanning med modifikation. En bräda med måtten 21 x 95 mm är det mått brädgården har idag men det är en 1 tum 4 bräda som är hyvlad. Därför får den just det måttet.

Hejsan
Kolla in importörer av Amerikanska maskiner typ John Deer ( eller hur det nu stavas ) eller verkstäder för Amerikanska motorcyklar som HD . Bara kolla på hitta så .....

Hejsan
Kolla in importörer av Amerikanska maskiner typ John Deer ( eller hur det nu stavas ) eller verkstäder för Amerikanska motorcyklar som HD . Bara kolla på hitta så .....

Tror han har hittat rätt eller gett upp eftersom det var sex år sen han frågade.

De rätta gängorna ska vara
1/4" Whitworth
3/8" Whitworth

UNC gängor fungerade inte för mig när jag försökte.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar