Annons

Var köpa Sony A7R?

Produkter
(logga in för att koppla)

briantho

Medlem
Jag tänkte beställa A7R från Sony Sverige, men blev förvånad när jag upptäckte att samma kamera kostar 3000 kr mindre hos Sony UK (£1699 mot SEK 20399). Finns det någon rimlig förklaring? Vi är ju båda med i EU? Finns det någon anledning till att betala 3000 kr mer och beställa från Sony Sverige?
 
Jag får inte skillnaden till mer än ca 2000:- med den växlingsfkurs som Forex ger. Sedan är frågan om Sony UK skickar till Sverige och om det i så fall sker fraktfritt (som det i och för sig står på hemsidan, men förmodligen bara inom UK).
 
Jag ser dessutom att de skickar omgående med en leverans beräknad till den 4 eller 5 november, i UK antar jag då men borde inte ta så många fler dagar till Sverige om de skickar hit. Det klira i fingrarna.......
 
Svenska Sony var ursega när min Nex-7:a lossnade i alla fogarna ( vilken även den jag fick istället gör nu, uselt) så känns mer än motiverat att köpa utomlands. Van vid toppservice från Canon, Sony får nog skärpa upp sig lite om de vill räknas till toppmärkena
 
Min erfarenhet från England är lite dålig, men jag kanske bara hade otur.
Frakten är dyr därifrån och inte så snabbt heller.

Däremot så är Tyskland toppen att handla ifrån. Köpte min D600 från fotokoch.de och det tog bara ett par dagar. Fick sedan manualen utbytt mot en svensk genom att skicka den till Nikons utbytesservice i Irland. Vet inte om Sony har något liknande, men när jag köpte en Sony A580 från Rajala var det finsk manual och den fick jag utbytt till en svensk.

Alla garantier är 100% för alla Sony-kameror köpta inom EU. Blir det något fel är det bara att skicka till Assist i Linköping.

Euro-kursen svänger ibland ganska mycket, så det lönar sig att slå till när den har en tillfällig dip.
I Tyskland är det 2000 kr billigare än här i Sverige. Exakt samma pryl och exakt samma garanti och går lika snabbt i princip. Skiljer en dag max. Ett par tusenlappar man kan använda till annat.

Just nu är det Foto Erhardt som ligger lägst tydligen.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2286512&c=all


/Mats
 
Men jag undrar hur Sony Sverige tänker när de vill suga ut 2-3000 mer än alla andra i EU från sina kunder.

Det lilla de tjänar på att ta extra betalt kompenserar inte förlusterna för alla de potentiella kunder som istället väljer att köpa från UK och DE, och på köpet får de en massa missnöjda kunder när de upptäcker att de betalt mer än alla andra.

En usel strategi som får mig att tycka illa om Sony i Sverige.
 
Men jag undrar hur Sony Sverige tänker när de vill suga ut 2-3000 mer än alla andra i EU från sina kunder.

Det lilla de tjänar på att ta extra betalt kompenserar inte förlusterna för alla de potentiella kunder som istället väljer att köpa från UK och DE, och på köpet får de en massa missnöjda kunder när de upptäcker att de betalt mer än alla andra.

En usel strategi som får mig att tycka illa om Sony i Sverige.

Tror iofs inte att det är särskilt många som tar sig jobbet att beställa utomlands, de flesta köper i Sverige, så det är nog en genomtänkt strategi. En gång var Sverige bland de billigaste länderna i Europa på foto, allt går upp och ner
 
Tror iofs inte att det är särskilt många som tar sig jobbet att beställa utomlands, de flesta köper i Sverige, så det är nog en genomtänkt strategi. En gång var Sverige bland de billigaste länderna i Europa på foto, allt går upp och ner

Att klicka "Lägg i varukorgen!, eller "Put in basket" eller "In den Warenkurb" och sen skriva in sin adress och VISA kort-nummer är nog ganska lika ur "att ta sig jobbet-aspekt". Att klicka på en webhop url som slutar på .de eller .co.uk är nog heller inte så mycket jobbigare än att klicka på en .se-adress.

Grejen är ju att det inte finns någon jobbighetsfaktor överhuvudtaget. Exakt samma vara med exakt samma garantier. Det ENDA som skiljer är priset.

Det här är inget unikt för Sony. Gäller allting inom foto (och annat med), fast man får kolla lite. Ibland är det billigare i Sverige på en del grejer och då beställer väl Tyskar och fransmän från svenska webshoppar istället. Det är ingen "strategi" som Sony har för att jävlas med svenskar.

En del tycker ju det är viktigt att köpa över disk och kunna få goda råd av en handlare osv och tycker det är värt ett par tusen extra. En del vill gynna svenska företag och betalar några tusen till för att få nöjet att göra det. Var och en gör som han själv vill.

För min del spelar detta ingen roll alls. Information om vad jag vill ha hämtar jag in på annat sätt, t.ex. här på Fotosidan.Att betala extra pengar till något företag i onödan som almosa förstår jag heller inte riktigt vitsen med. I så fall kan man ju handla från Tyskland och sen skicka en tusenlapp till Cyberphoto i gåva om det är det man vill och på köpet spara en tusenlapp eller så.

Det beror mycket på att den svenska kronan är en stark valuta i förhållande till Euron just nu. Kursen varierar ju en del också, så det gäller att välja rätt tillfälle.


/Mats
 
En till avgörande sak för prisskillnader är såklart momsen.

Eftersom EU är ett frihandelsområde så räknas inte försäljning till andra länder som export och den inhemska momsen läggs på vid försäljning till privatkunder, även utländska inom EU.

I Tyskland är momsen 19%, i England 20% och i Sverige är den 25%.

Det förklarar dock bara halva prisskillnaden.

A7r hos Cyberphoto = 20 390
(20390 / 1,25) * 1,19 = 19 411

Fast den kostar hos Erhardt bara 18 425 inkl tysk moms. räknat på nominell växelkurs. Tillkommer c:a en hundring i extra fraktkostnad till Sverige och nån hundring till beroende på om man får lite sämre kurs hos banken/kortföretaget när man handlar.


/Mats
 
Senast ändrad:
Jag tänkte beställa A7R från Sony Sverige, men blev förvånad när jag upptäckte att samma kamera kostar 3000 kr mindre hos Sony UK (£1699 mot SEK 20399). Finns det någon rimlig förklaring? Vi är ju båda med i EU? Finns det någon anledning till att betala 3000 kr mer och beställa från Sony Sverige?

Vad företag har för policy har ju inte EU med att göra. Att fri rörlighet för varor inom EU, som är en av EU:s friheter skulle kunna utjämna priserna är ju logiskt men samtidigt försöker ju företagen att motarbeta just detta med s.k. "gråimport". Men idag har de nog stora problem med det för precis som Mats skrev så är det inte myckte till jobb att beställa över nätet. Fria rörligheten har bara att göra med tullarna och inte priserna i övrigt.

Går det bra så är det toppen ur konsumentsynvinkel men gör det inte det och det blir något strul så önskar man att man aldrig gjort affären. Jag har några riktigt taskiga erfarenheter från betalning och bokning av konferenser i USA över nätet. När det gick fel så gick det inte att ringa och ingen brydde sig om mina mail heller. Till sist var jag tvungen att ta hjälp av kortföretaget föratt vrida om armen på det företag som hanterat bokningarna.

Nedan hårddrar jag lite men inte mycket:

När den s.k. nya ekonomin tog fart och alla hippa typer skulle sätta upp näthandel (som ju inte är något annat än postorder med ny teknik), så hypades detta hysteriskt och företag som varken hade någon business eller tjänade några pengar lyftes till skyarna och investerarna sprang benen av sig för att kasta sina pengar in i dessa företag. Gamla postorder företag som de i Borås bespottades som mossiga och irrelevanta på nätet och det gällde även IKEA.

Problemet var bara att dessa nya hippa företag kunde bara sälja. Måste de ta en retur så uppstod rena hönsgården så de gjorde vad de kunde för att inte låtsas om som om returer existerade. Det här ledde snabbt till att allmänheten drog öronen åt sig och fortsatte handla som vanligt för man litade först varken på korthandel på nätet säkerhetsmässigt eller att hanteringen skulle funka.

Nu när det gått ett tag så är det många av de gamla bespottade postorderföretagen och IKEA som kunde hanteringen redan sedan tidigare, som klarat sig bäst. Clas Ohlson är ju också det gammal postorder.

Business to business har funkat bättre ända från början men business to consumer var länge en stor besvikelse för näthandeln.

Jag har själv sällan köpt Sony-grejor utomlands för prisets skull utan främst för att Sony varit så uselt företrätt i handeln. Inte ens Sony Center på sin tid hade ju ett heltäckande utbud av kameragrejor. Men det har varit väldigt lönsamt ibland. Jag tjänade 5000:- på att köpa ett Sony 70-400mm G från Pixmania istället för från Cyberphoto eller Scandinavian. Så den affären gjorde jag helt utan att tveka.
 
Jag blev sugen på att beställa på England nu. Tyvärr stod det inget om när adaptern LA-ea3 levereras. Är det nån som vet hur det funkar om man beställer samtidigt, skickas kameran om adaptern inte har kommit eller väntas sakerna in så att allt kan levereras samtidigt? Kan man avbeställa om tex adaptern inte har kommit till sony.uk men den går att få tag i nån annan stans?
 
Jag tänker köpa en a7R och en LA-EA4 och använda mina Alpha-objektiv tills vidare. Problemet nu är att adaptern inte finns att få tag på i EU medan huset ser ut att finnas i UK. Någon som sett adaptern i lager hos någon?
 
Foto Palme i Tyskland sålde en LAEA2 för långt under halva Soony Sveriges pris. Men se upp ibland kan även svenska säljare vara billigast i europa som för 3 vecklor sedan då CyberPhoto sålde NEX-7 under 5000 SEK (visserligen via deras finska sida men det gick ändå). Det låga priset har de fortfarande. Så mycket superkamera för så lite pengar, gillar den bättre än A99....
 
Men jag undrar hur Sony Sverige tänker när de vill suga ut 2-3000 mer än alla andra i EU från sina kunder.

Det lilla de tjänar på att ta extra betalt kompenserar inte förlusterna för alla de potentiella kunder som istället väljer att köpa från UK och DE, och på köpet får de en massa missnöjda kunder när de upptäcker att de betalt mer än alla andra.

En usel strategi som får mig att tycka illa om Sony i Sverige.

Det blir såhär när man vill vara "solidarisk", vilket gör att företagsamhet knappt lönar sig om man inte gör mycket större påslag än vad som behövs i länder med lägre skatter.

Screen shot 2013-11-01 at 13.40.07.png


Fundera gärna lite på orsak och verkan innan ni röstar i nästa val. Sony kan inte hjälpa att Sverige är supersocialistiskt.
 
Jag betalar gärna lite mer för bra service.
Cyberphoto har både bra priser och utmärk support.
 
Det blir såhär när man vill vara "solidarisk", vilket gör att företagsamhet knappt lönar sig om man inte gör mycket större påslag än vad som behövs i länder med lägre skatter.

Visa bilaga 131782


Fundera gärna lite på orsak och verkan innan ni röstar i nästa val. Sony kan inte hjälpa att Sverige är supersocialistiskt.

Mexico och Chile såg jätte bra ut, där vill jag och min familj bo och jobba! Oj, det är visst extra utgifter i form av bra och pålitliga livvakter.... Ingen systembolag heller :-/



Michael - Det här landet behöver inte medborgare som vill ha billigare bensin -
 
Angående prisbilden i olika EU-länder så är den betydligt högre i exempelvis Danmark och Polen, några kronor högre i Finland och en femtiolapp dyrare i Norge. Jag har då jämfört ett paket med a7R, LA-EA4 och ett displayskydd. Prissättningen verkar alltså vara lite varierande.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar