Jag tänkte beställa A7R från Sony Sverige, men blev förvånad när jag upptäckte att samma kamera kostar 3000 kr mindre hos Sony UK (£1699 mot SEK 20399). Finns det någon rimlig förklaring? Vi är ju båda med i EU? Finns det någon anledning till att betala 3000 kr mer och beställa från Sony Sverige?
Vad företag har för policy har ju inte EU med att göra. Att fri rörlighet för varor inom EU, som är en av EU:s friheter skulle kunna utjämna priserna är ju logiskt men samtidigt försöker ju företagen att motarbeta just detta med s.k. "gråimport". Men idag har de nog stora problem med det för precis som Mats skrev så är det inte myckte till jobb att beställa över nätet. Fria rörligheten har bara att göra med tullarna och inte priserna i övrigt.
Går det bra så är det toppen ur konsumentsynvinkel men gör det inte det och det blir något strul så önskar man att man aldrig gjort affären. Jag har några riktigt taskiga erfarenheter från betalning och bokning av konferenser i USA över nätet. När det gick fel så gick det inte att ringa och ingen brydde sig om mina mail heller. Till sist var jag tvungen att ta hjälp av kortföretaget föratt vrida om armen på det företag som hanterat bokningarna.
Nedan hårddrar jag lite men inte mycket:
När den s.k. nya ekonomin tog fart och alla hippa typer skulle sätta upp näthandel (som ju inte är något annat än postorder med ny teknik), så hypades detta hysteriskt och företag som varken hade någon business eller tjänade några pengar lyftes till skyarna och investerarna sprang benen av sig för att kasta sina pengar in i dessa företag. Gamla postorder företag som de i Borås bespottades som mossiga och irrelevanta på nätet och det gällde även IKEA.
Problemet var bara att dessa nya hippa företag kunde bara sälja. Måste de ta en retur så uppstod rena hönsgården så de gjorde vad de kunde för att inte låtsas om som om returer existerade. Det här ledde snabbt till att allmänheten drog öronen åt sig och fortsatte handla som vanligt för man litade först varken på korthandel på nätet säkerhetsmässigt eller att hanteringen skulle funka.
Nu när det gått ett tag så är det många av de gamla bespottade postorderföretagen och IKEA som kunde hanteringen redan sedan tidigare, som klarat sig bäst. Clas Ohlson är ju också det gammal postorder.
Business to business har funkat bättre ända från början men business to consumer var länge en stor besvikelse för näthandeln.
Jag har själv sällan köpt Sony-grejor utomlands för prisets skull utan främst för att Sony varit så uselt företrätt i handeln. Inte ens Sony Center på sin tid hade ju ett heltäckande utbud av kameragrejor. Men det har varit väldigt lönsamt ibland. Jag tjänade 5000:- på att köpa ett Sony 70-400mm G från Pixmania istället för från Cyberphoto eller Scandinavian. Så den affären gjorde jag helt utan att tveka.