Intressant med folk som uttalar sig så tvärsäkert och har fel.
Jag handlar ofta friluftsprylar från t ex Globetrotter.de och en del butiker i UK och drabbas av detta, och jag garanterar att jag inte köper för 320000:- per tillfälle.
Jag försöker åtminstone att bara uttala mig saker som jag är säker på och då är det inte så märkligt att det uppfattas tvärsäkert såklart. Om jag inte själv är säker på att jag vet vad jag talar om är jag noga med att istället ange att det är en gissning eller liknande.
Klart att jag också kan ha fel precis som andra och då är jag bara glad att bli upplyst om det så att jag kan utöka min kunskap och inte upprepa felet. Kul att du tycker det är intressant, men jag tycker inte det är märkligt alls.
Har det förresten slagit dig att jag kanske ändå inte hade fel bara för att du har erfarenheter av några företag som inte gjort på det sättet i affärerna med dig? Tänk om det kanske är så att det är de globetrotter.de som faktiskt gör fel i det här fallet?
Anledningen till att jag var ganska säker på min sak är att jag i samband med en företagsplanering för ganska precis 10 år sedan gick igenom det här regelverket tillsammans med en mycket duktig revisor. Det är möjligt att han hade fel, eler att jag inte förstått eller att reglerna ändrats sedan dess, eller som sagt att dina erfarenheter är av en felaktig hantering. Jag är i alla fall inte lika tvärsäker längre och allting är inte supertydligt utan måste ibland tolkas utifrån domstolspraxis av en jurist.
Hursomhelst är jag förvånad om det skulle vara på det viset som du säger för att det förfelar hela tanken med moms-systemet, att slutlig omsättningsskatt enbart ska tas ut i sista ledet och producenten som köper in en råvara, förädlar den och säljer med vinst inte ska beskattas för mellanstegen i kedjan även om omkostnaderna för förädlingen innebär investeringar.
För ett företag i Tyskland som har lägre moms skulle det innebära att det finns ett incitament att ta ut destinationslandets moms om den är högre, som i fallet med handel till Sverige eftersom det blir en extra inkomst till företaget i skillnaden mellan ingående och utgående moms, så att om man är osäker på reglerna väljer det mest gynnsamma alternativet. Eller att företaget har en distributionskanal i Sverige som de levererar ifrån, fast de gör affären från Tyskland och därför redan är momsregistrerade här. Det kan vara ett sätt att transferera vinster mellan bolag i en koncern med moderbolag i ett land och dotterbolag i ett annat för att flytta vinst till ett land med lägre beskattning. Så vet jag att ett dataföretag jag var anställd på för länge sedan (Tulip Computers) gjorde regelmässigtoch det var alldeles lagligt.
I alla fall så står det på andra sidor på den site som tidigare länkades till om tröskelvärdena något som åtminstone jag tolkar som att det inte är företagets totalomsättning som räknas, utan för varje enskild affär.
Så här står det på
den här sidan under rubriken:
Inköp av varor från säljare i andra länder inom EU:s momsområde
Om du inte är näringsidkare, till exempel en privatperson, ska du betala momsen i säljarens hemland. Det utländska företaget kan vara momsregistrerat i Sverige och leverera härifrån. I så fall ska du betala svensk moms.
Sedan står det också:
Företag i andra EU-länder måste vara momsregistrerade i Sverige när omsättningen överstiger ett visst tröskelvärde. Särskilda regler gäller för nya transportmedel (bilar, motorcyklar, båtar och flygplan) och punktskattepliktiga varor, till exempel alkohol och tobak.
Där nämns också specialreglerna för fordonsbranschen som i realiteten inte är annat än ett branschspecifikt handelshinder.
Alltså återstår att veta vad som menas med vilken omsättning som avses, per affär eller totalt sett eller inom en viss tidsrymd.
Det framgår inte tydligt precis här, men i andra avsnitt om tjänster beskrivs det som att den enskida tjänsten vid ett tillfälle är den omsatta och jag har alltså tidigare fått förklarat för mig att det gäller vid en kundrelation.
Extra snårigt blir det för vissa varor, t.ex. datorprogram, eftersom det betraktas som tjänst om man laddar ned den elektroniskt, men som vara om säljaren distribuerar den på en DVD eller usb-sticka. Blir extra bevärligt om man får både och, eller får uppgraderingar elektroniskt per automatik.
Som sagt, det är inte alldeles glasklart utan rätt snåriga regler och det finns undantag, men huvudregeln som gäller om det inte är något specifikt undantagsfall och i princip samtliga näthandelsföretag följer är just den som uttryckligen står i dokumentet:
Om du inte är näringsidkare, till exempel en privatperson, ska du betala momsen i säljarens hemland.
Det kan tom vara så att om du gör efterforskningar och begär det så kan du få rättelse för dina inköp från globetrotter.de.
Nä, jag är inte tvärsäker som sagt och kan ha fel, men det gäller i så fall undantag.
Jag kan mycket väl också ha rätt, trots att du tvärsäkert uttalar dig om att jag har fel. Är det också intressant?
Nåja, i normalfallet när man som privatperson köper en Sony A7 (måste ju hålla mig till ämnet så att det inte blir OT) från ett näthandelsföretag inom EU ska säljarlandets moms betalas. Det är så klart det kan bli och så är det i verkligheten också.
Men såklart kan jag ha fel
/Mats