Det är ju personlig service på nätet. Automatsvar, veckovis väntan och inte ha varor hemma eller ens i sortiment kallas visst det.
Jag förstår fortfarande inte riktigt. Det där är ju en hygienfaktor hos varje seriös aktör. Det finns säkert någon småhandlare som inte är så bra på det, men alla de stora seriösa företagen fixar ju det hur bra som helst. Klart att med ett svenskt företag kan man kommunicera på svenska, annars får man göra det på engelska, vilket för många inte innebär något problem.
Missförstå mig inte nu, jag har absolut ingenting emot Cyberphoto. Har själv handlat från dem flera gånger och det har alltid varit bra. Har dock inte varit i kontakt med deras kundservice så jag kan inte bedöma, men utgår från att den är toppen också. Har pratat med Japanphoto och returnerat ett objektiv till dem (Sigma 150-500 OS HSM) som de i sin tur skickade vidare till Tura för åtgärd av stabiliseringen, vilket de skötte galant.
Visst, såna saker är ju bra att de funkar smidigt, men det gör det som sagt hos alla de stora seriösa aktörerna.
Det finns liksom inte så mycket sådant som näthandeln kan konkurrera med. Det är basic-grejer och alla fixar det fint.
Tror du på allvar att Sverige utmärker sig på det området jämfört med Tyskland?
Koch i Tyskland omsätter betydligt mer och har större sortiment och lager än det lilla Umeå-företaget Cyberphoto. De har state-of-the-art kundservice med bra fraktlösningar och logistik osv.
Den enda skillnaden är att priset på en kamera är några tusenlappar lägre och att kommunikation sker på engelska eller tyska, samt att det möjligen tar en dag extra i leveranstid.
Varför skulle de ha sämre kommunikation eller veckovis väntan med automatsvar? Snarare så att Tyskland har långtgående bättre konsumentskydd och näthandelsregler och är ett större område med starkare konkurrens än vårt lilla land i norr och i genomsnitt garanterat är bättre på det här än vi.
När jag köpte min Nikon D600 från Koch i Tyskland så kostade den med den då gällande Euro-kursen 12 500 kr. och ett 50/1,8-objektiv för 1 390 kr. De la på en extra fraktavgift för utlandsorder på €10. Mycket proffsig webbshop, bra kommunikation, tydliga kvitton och leverans direkt till dörren på 3 arbetsdagar.
Hos Cyberphoto kostade den kameran då 15490 kr och objektivet 1 690 kr.
Kartongen till kameran hade tryckt text på tyska på utsidan och manualen var på tyska. Manualen fick jag skicka till Nikon Irland för gratis utbyte till en svensk. Lite extra besvär och 50 kr i porto, visst.
Exakt samma vara med exakt samma garantier och enastående bra köpupplevelse.
Jag har inte haft något behov av att någon service eller support från dem, men kan inte tro annat än att det också skulle vara av högsta klass. Jag har ett konto i deras webshop där man kan gå in och se ordrar, kvitton, paketspårning osv. och vill jag handla där igen kan jag göra det enkelt genom att logga in så finns leveransadress osv sparat. Rätt standard för alla webshoppar idag.
Ditt svar var ganska kortfattat, men jag kan inte förstå varför man tycker att det ger något mervärde alls att betala 3200 kr mer genom att köpa från ett svenskt näthandelsföretag istället för ett tyskt.
Det blir en jääävligt dyr Snickers!
Om man bor i Stockholm och handlar på nätet spelar det ingen roll om företaget ligger i Umeå eller Düsseldorf, då man ändå inte kan besöka butiken personligen.
För drygt 10 år sedan när näthandel var ganska nytt så fanns det en massa oro för lurendrejeri och att man kunde få sitt kontokort kapat och sådant. Så är det inte idag 2013. Samma säkra betalning med Secured by Visa eller vad det heter överallt och seriösa företag. Sverige eller Tyskland eller Frankrike eller Holland spelar ingen roll.
Vi är faktiskt EU-medborgare och det här är en av fördelarna som konsument att hela EU är en frihandelszon utan tullar och annat och att man som privatperson betalar momsen i det land där varan säljs.
Det må vara tråkigt för Svenska företag att vår moms är 5% högre än i t.ex. Tyskland och att arbesgivaravgifter och företagsskatt är högre så att de har svårt att vara konkurrenskraftiga, men att stödhandla från ett svenskt företag bara därför tycker jag är dumt. Det snarare minskar ju incitamenten att få en politisk ändring.
Bättre i så fall att handla från Tyskland och tjäna 3000 kr och sen ta 1000 kr av dessa och skicka som gåva till Cyberphoto för att stödja dem så har man ändå tjänat 2000 och gjort en god gärning om man tycker det är bra att stödja ett företag bara för att det är svenskt av någon anledning.
Jag ogillar dock personligen sådana subventioner, utan tycker att marknaden ska reglera sådant här i sund konkurrens istället. När det gäller näthandel så finns helt enkelt inte så mycket att konkurrera med förutom priset. De andra grejerna är rena självklarheter som alla seriösa aktörer gör precis lika bra. "Personlig service på nätet" är Cyberphotos slogan. Visst lurar det kanske någon, funkar säkert ett tag åtm. I längden är det sortiment, leveransmöjligheter och pris som avgör.
/Mats