Annons

Var köpa Sony A7R?

Produkter
(logga in för att koppla)
Men jag undrar hur Sony Sverige tänker när de vill suga ut 2-3000 mer än alla andra i EU från sina kunder.

Det lilla de tjänar på att ta extra betalt kompenserar inte förlusterna för alla de potentiella kunder som istället väljer att köpa från UK och DE, och på köpet får de en massa missnöjda kunder när de upptäcker att de betalt mer än alla andra.

En usel strategi som får mig att tycka illa om Sony i Sverige.

Jag vet inte hur många gånger det behöver nämnas, men det skiljer inte 3 000 Kr (tre tusen kronor) om man väljer att titta på de billigaste priserna i Europa.

Hur vill du att de ska vara annars, ett helt förstatligat Europa med fasta priser inom hela regionen?


Michael - Förstår inte riktigt vad som ska förändras -
 
Mexico och Chile såg jätte bra ut, där vill jag och min familj bo och jobba! Oj, det är visst extra utgifter i form av bra och pålitliga livvakter.... Ingen systembolag heller :-/



Michael - Det här landet behöver inte medborgare som vill ha billigare bensin -
Allt är inte svart eller vitt. Jag ville bara ge en delförklaring till alla dem som undrar varför det är billigare i Tyskland, till exempel. Det betyder inte nödvändigtvis att Tyskland är ett bättre land att leva i, men man blir gärna förvånad över hur okunskapen om skatternas inverkan på ekonomin är här i Sverige.

Vi får betala mer för vår konsumtion och det är dumt att klaga på det om man inte samtidigt vill ha lägre skatter och mindre socialism. Det finns ingen magisk trollformel som låter oss ha välfärd OCH låga priser. Det är varandras motsatser.
 
Oavsett vad ni tycker om de politiska systemen i olika länder så har jag försökt köpa en a7R från Sony.de som har ett pris som är 1904:- lägre än i Sverige idag. Som jag misstänkte skickar de inte till andra länder, enbart inom Tyskland. Samma sak med andra Sony.##. Föga förvånande.

Vad tror ni om prisbilden om någon respektive några månader?
 
Vad tror ni om prisbilden om någon respektive några månader?
Med tanke på den obefintliga konkurrensen så tror jag att den håller sig i ganska många månader, för att sedan börja sjunka. Kamerorna är ju redan "billiga" sett till vad man får tycker jag. Jag hade väntat mig minst 50% högre pris för båda modeller.
 
Jag håller med Martin - för en gångs skull har Sony inte satt ett för högt pris från början, utan de här känns högst rimligt prissatta. A99 var alldeles för dyr (tycker jag), och RX1 kostar ju också en bra slant - visserligen har den senare ett ljusstarkt Zeissobjektiv, men det sitter som lite fast ...

Det brukar hävdas att det finns fördelar med att köpa i Sverige för att man får snabbare service och sånt, men vad gäller det har tyvärr svenska Sony inte fått några direkt strålande omdömen. Jag har många gånger handlat från både andra EU-länder och från USA (olika märken) inte så mycket för priset, utan för att prylarna helt enkelt inte går att få tag i här.

Försök att hitta en bra handlare här som har mycket (eller några alls) tillbehör till Sony i lager - de är tyvärr ganska få :(
 
Försök att hitta en bra handlare här som har mycket (eller några alls) tillbehör till Sony i lager - de är tyvärr ganska få :(
Stämmer tyvärr. De jag har handlat mest från (i Sverige) är Scandinavian Photo. De brukar ha några sonygluggar i lager och det är även där min A7R beställdes. Hoppas de är snabba med leveransen även denna gång! :)
 
Jag betalar gärna lite mer för bra service.
Cyberphoto har både bra priser och utmärk support.

Intressant!
Vad är det för bra service och support som t.ex. Cyberphoto ger som gör det värt att betala flera tusen kronor mer för en exakt identisk vara?

Trevlig personal i butiken, eller att de skickar med en snickers i paketet, eller vad? De kanske bjuder på kaffe om man besöker butiken.Kanske är bra om man bor i Umeå där de väl håller till.

Att leverera det man beställt, ta emot returer och skicka till tillverkaren om det blir nåt fel osv. gör ju alla handlare.

Vad är det för skillnad i service och support menar du att beställa på nätet från Cyberphoto jämfört med Japanphoto, Scandinavian Photo eller från t,ex, FotoKoch eller Foto Erhardt eller Warsteiner Fotoversand osv.

Jag förstår inte riktigt service och supportargumentet.


/Mats
 
Det är ju personlig service på nätet. Automatsvar, veckovis väntan och inte ha varor hemma eller ens i sortiment kallas visst det.
 
Det är ju personlig service på nätet. Automatsvar, veckovis väntan och inte ha varor hemma eller ens i sortiment kallas visst det.

Jag förstår fortfarande inte riktigt. Det där är ju en hygienfaktor hos varje seriös aktör. Det finns säkert någon småhandlare som inte är så bra på det, men alla de stora seriösa företagen fixar ju det hur bra som helst. Klart att med ett svenskt företag kan man kommunicera på svenska, annars får man göra det på engelska, vilket för många inte innebär något problem.

Missförstå mig inte nu, jag har absolut ingenting emot Cyberphoto. Har själv handlat från dem flera gånger och det har alltid varit bra. Har dock inte varit i kontakt med deras kundservice så jag kan inte bedöma, men utgår från att den är toppen också. Har pratat med Japanphoto och returnerat ett objektiv till dem (Sigma 150-500 OS HSM) som de i sin tur skickade vidare till Tura för åtgärd av stabiliseringen, vilket de skötte galant.

Visst, såna saker är ju bra att de funkar smidigt, men det gör det som sagt hos alla de stora seriösa aktörerna.

Det finns liksom inte så mycket sådant som näthandeln kan konkurrera med. Det är basic-grejer och alla fixar det fint.

Tror du på allvar att Sverige utmärker sig på det området jämfört med Tyskland?

Koch i Tyskland omsätter betydligt mer och har större sortiment och lager än det lilla Umeå-företaget Cyberphoto. De har state-of-the-art kundservice med bra fraktlösningar och logistik osv.

Den enda skillnaden är att priset på en kamera är några tusenlappar lägre och att kommunikation sker på engelska eller tyska, samt att det möjligen tar en dag extra i leveranstid.

Varför skulle de ha sämre kommunikation eller veckovis väntan med automatsvar? Snarare så att Tyskland har långtgående bättre konsumentskydd och näthandelsregler och är ett större område med starkare konkurrens än vårt lilla land i norr och i genomsnitt garanterat är bättre på det här än vi.

När jag köpte min Nikon D600 från Koch i Tyskland så kostade den med den då gällande Euro-kursen 12 500 kr. och ett 50/1,8-objektiv för 1 390 kr. De la på en extra fraktavgift för utlandsorder på €10. Mycket proffsig webbshop, bra kommunikation, tydliga kvitton och leverans direkt till dörren på 3 arbetsdagar.

Hos Cyberphoto kostade den kameran då 15490 kr och objektivet 1 690 kr.

Kartongen till kameran hade tryckt text på tyska på utsidan och manualen var på tyska. Manualen fick jag skicka till Nikon Irland för gratis utbyte till en svensk. Lite extra besvär och 50 kr i porto, visst.

Exakt samma vara med exakt samma garantier och enastående bra köpupplevelse.

Jag har inte haft något behov av att någon service eller support från dem, men kan inte tro annat än att det också skulle vara av högsta klass. Jag har ett konto i deras webshop där man kan gå in och se ordrar, kvitton, paketspårning osv. och vill jag handla där igen kan jag göra det enkelt genom att logga in så finns leveransadress osv sparat. Rätt standard för alla webshoppar idag.

Ditt svar var ganska kortfattat, men jag kan inte förstå varför man tycker att det ger något mervärde alls att betala 3200 kr mer genom att köpa från ett svenskt näthandelsföretag istället för ett tyskt.

Det blir en jääävligt dyr Snickers!

Om man bor i Stockholm och handlar på nätet spelar det ingen roll om företaget ligger i Umeå eller Düsseldorf, då man ändå inte kan besöka butiken personligen.

För drygt 10 år sedan när näthandel var ganska nytt så fanns det en massa oro för lurendrejeri och att man kunde få sitt kontokort kapat och sådant. Så är det inte idag 2013. Samma säkra betalning med Secured by Visa eller vad det heter överallt och seriösa företag. Sverige eller Tyskland eller Frankrike eller Holland spelar ingen roll.

Vi är faktiskt EU-medborgare och det här är en av fördelarna som konsument att hela EU är en frihandelszon utan tullar och annat och att man som privatperson betalar momsen i det land där varan säljs.

Det må vara tråkigt för Svenska företag att vår moms är 5% högre än i t.ex. Tyskland och att arbesgivaravgifter och företagsskatt är högre så att de har svårt att vara konkurrenskraftiga, men att stödhandla från ett svenskt företag bara därför tycker jag är dumt. Det snarare minskar ju incitamenten att få en politisk ändring.

Bättre i så fall att handla från Tyskland och tjäna 3000 kr och sen ta 1000 kr av dessa och skicka som gåva till Cyberphoto för att stödja dem så har man ändå tjänat 2000 och gjort en god gärning om man tycker det är bra att stödja ett företag bara för att det är svenskt av någon anledning.

Jag ogillar dock personligen sådana subventioner, utan tycker att marknaden ska reglera sådant här i sund konkurrens istället. När det gäller näthandel så finns helt enkelt inte så mycket att konkurrera med förutom priset. De andra grejerna är rena självklarheter som alla seriösa aktörer gör precis lika bra. "Personlig service på nätet" är Cyberphotos slogan. Visst lurar det kanske någon, funkar säkert ett tag åtm. I längden är det sortiment, leveransmöjligheter och pris som avgör.


/Mats
 
Det må vara tråkigt för Svenska företag att vår moms är 5% högre än i t.ex. Tyskland och att arbesgivaravgifter och företagsskatt är högre så att de har svårt att vara konkurrenskraftiga, men att stödhandla från ett svenskt företag bara därför tycker jag är dumt. Det snarare minskar ju incitamenten att få en politisk ändring.
Vill du att Tyskland ska gå bra och Sverige dåligt, så är det ett utmärkt förfarande. Och då förutsätter jag att du röstar på något parti som vill ha kraftigt sänkta skatter, för annars motarbetar du ju dig själv.
 
Nästan varje gång jag handar från Storbritannien läggs det på extra moms precis innan betalningen när man ska beställa, så priset blir ändå rätt utjämnat mot Sverige i och med extra momsen och frakten.
 
Vill du att Tyskland ska gå bra och Sverige dåligt, så är det ett utmärkt förfarande. Och då förutsätter jag att du röstar på något parti som vill ha kraftigt sänkta skatter, för annars motarbetar du ju dig själv.

Huvudpoängen med mitt inlägg var att påvisa att man inte får bättre service och support från en näthandlare i en avlägsen stad i Sverige än man får från en avlägsen stad i ett annat land.

Självklart kan man ha olika åsikt och jag har blivit såpass mogen och livserfaren vid det här laget att jag inte är absolut bersäker alltid på att min personliga åsikt om något är bättre i alla lägen.

Det viktiga att är att man ger rätt skäl till sina egna val.
Att säga att "jag betalar hellre flera tusen extra från en svensk näthandlare för att jag får bättre service och support" är enligt min mening trams. Det får man inte, annars än ytterst marginellt att man kan kommunicera på svenska och att frakten kan vara en dag kortare. Knappast något som med ett objektivt sätt kan motivera prisskillnad på flera tusen kronor.

Däremot, om man säger "jag betalar hellre flera tusen extra från en svensk näthandlare för att jag vill stödja och subventionera svenska företag" så köper jag absolut det argumentet, även om jag har en annan åsikt om att det är ett bra sätt.

Olika åsikter finns ju och det var många som stod med plakat och demonstrerade för att rädda den svenska varvsindustrin, bygga stålverk-80 osv., eller att svenska staten skulle gå in och pumpa in pengar i SAAB. Jag respekterar att andra har den sikten, men jag delar den inte.

Att komma med svepskäl och inbilla sig att det finns nåt reellt personligt mervärde i form av bättre service värt tusentals kronor är däremot helt objektivt felaktigt och har inget med politiska åsikter att göra.

Ja, jag röstar på de partier som jag tror gör det bästa för Sverige, fast jag håller inte med om allting från något politiskt parti. Jag tror att det som behövs är bättre förutsättningar för svenska företag, lägre skatter generellt sett och när det gäller momsen så bör den sänkas ffa för varor som kan säljas till privatpersoner i andrra länder och därför totalt vrickat med en differentiering av moms på restauranger där konsumtionen blir enbart inhemsk.

Däremot delar jag inte din åsikt att låta marknaden styra köpbeteendet är dåligt för Sverige. Alltså att köpa billigare från Tyskland istället för att betala överpris från svenska företag.

Jag tror helt enkelt inte på subventioner, oavsett om det sker genom statliga bidrag eller patriotiskt handlande av enskilda konsumenter eller mecenater. Det kan fungera under en övergångsperiod för att hjälpa företag när effekter av politiska beslut inte har hunnit slå igenom, men inte i preventivt syfte för att det då istället förlänger processen i onödan och ju längre det går så blir det svårare att ändra.

Tvärtom tror jag istället att det som vore bättre för Sverige är att om många agerar som jag och faktiskt köper från andra länder i EU om det är bättre villkor där, för att då blir problemet mer tydligt och kan leda till politisk förändring.

När det gäller stora företag som har andra företag som kunder så spelar inte momsen någon roll, utan detta gäller enbart detaljhandelsföretag och jag känner inte till något politiskt part som har på sin agenda att harmonisera momssasten till andra EU-länders nivå tyvärr.

Vid företagshandel och för sveriges bruttoexport så är det viktigt med stabilitet med samma växelkurs och jag anser att Sverige ska gå med i EURO-samarbetet. Jag tyckte så innan euro-krisen också, men i afterhand har det visat sig vara lyckosamt för Sverige att inte vara med då flera andra länder inom euro-området inte har skött sin ekonomi särskilt väl och att faktiskt vår regering vi haft de senaste mandatperioderna har gjort ett riktigt bra jobb. Det betyder dock inte att det är principiellt rätt att stå utanför.

Så jag håller helt enkelt inte med om din åsikt "Vill du att Tyskland ska gå bra och Sverige dåligt, så är det ett utmärkt förfarande", men tycker att att det är lite tråkigt att du skriver det på ett sätt som får det att framstå som fakta, vilket det inte är. Jag respekterar dock att du har en annan åsikt.

En del tror på subventioner och stöd med höga skatter och fördelning genom bidragssystem, men jag gör inte det.


/Mats
 
Nästan varje gång jag handar från Storbritannien läggs det på extra moms precis innan betalningen när man ska beställa, så priset blir ändå rätt utjämnat mot Sverige i och med extra momsen och frakten.

Verkar konstigt. Inom EU så ska privatpersoner betala ursprungslandets moms.
Storbrittannien har dock ett speciellt handelsavtal med HongKong som gör att de kan köpa tullfritt och med inhemsk moms därifrån och vissa av de företagen annonserar sig så att de verkar som brittiska, men det gäller alltså inte vid vidareförsäljning till något annat land.

"Extra" moms blir det dock aldrig, om du betalar svensk moms så är det istället för den inhemska i så fall, inte också.


/Mats
 
Företag i EU-länder som levererar varor till Sverige för ett belopp som jag glömt storleken på nu skall ta ut svensk moms-sats istället för den inhemska.
Många företag berättar detta tydligt och klart, andra gömmer eller glömmer det.
 
Var på MM i Växjö.
De skulle inte ta hem A7/A7r han sa att de hade avböjt förfrågan. De har väldigt lite Sony saker.
Så det blir att åka till Bankeryd eller skicka efter en om man vill ha.
De kunde ta hem om man ville ha en. Tar dock tid, sist när jag skulle ha en skärm hade de den inte hemma som det stod på hemsidan men de kunde ta hem en, skulle ta en dryg vecka?

Är väl för dyr.......
Eller går det dåligt. Har alltid undrat vem som köper en dyr (>10 kkr) kamera som ligger fram för alla att peta på för full pris...

I USA koster A7r 15kkr mot 20 kkr här. Det är väl momsen +1kkr
 
Företag i EU-länder som levererar varor till Sverige för ett belopp som jag glömt storleken på nu skall ta ut svensk moms-sats istället för den inhemska.
Många företag berättar detta tydligt och klart, andra gömmer eller glömmer det.

Ja, det finns undantag för stora belopp som tillkommit efter lobbying från främst bilhandeln där det funnits och finns protektionism och karteller inom märkesbundna bilhandlare, men det går emot intentionerna med EUs idé om frihandel och enkelhet för medborgarna i medlemsländerna. Samma sak gäller om det kan göras troligt att en privatperson agerar företagsmässigt.

Beloppet är som sagt över 300 000 kr för ett köptillfälle och borde knappast gälla en enskild kameraaffär, även om viss kamerautustning kan vara ganska kostsam och överskrida det, men inte inköp av en A7-kamera som det gäller här.

Det är lite trögjobbat, men jag tror att den här branschprotektionismen som åsidosätter marknaden inte kan fortsätta så länge. Den enda utvägen är en gemensam valuta så att det inte är skillnader i växelkurser och en harmoniserad momssats. Vi är inte där ännu, men det går inte fortare för att en del subventionerar osunda affärer. Alla artificiella ingrepp i marknadsstyrningen späder på problemet så att det blir svårare att korrigera i efterhand.

Om svenska företag vill kunna konkurrera med de villkor som gäller, och då även kunna exportera till andra länder i EU, så får de vara påhittiga och erbjuda andra saker. T.ex. utökade garantier eller försäkringar, avtal med närliggande produkter som t.ex. rabatt på programvaror vid köp från dem eller annat. Allt detta gynnar oss konsumenter i slutändan.

Om svenska företag lyckas med det och det dessutom blir politisk ändring på moms och andra skatter så kommer tyska köpare att handla från Cyberfoto istället. Det är lika enkelt för dem att näthandla på en sida som slutar på .se som det är för oss att handla från en som slutar på .de.

Jag är övertygad om att nettoeffekten av det är vida större än minskade skatteintäkter från lite högre moms.

Tyvärr fattar inte alla vänsterorienterade högskattekramare det och inte heller det parti som själva marknadsför sig som sverigevänligare än andra och samtidigt vill isolera sig från omvärden och är emot globalisering och EU.

Det måste också vara attraktivt för entreprenaurer att satsa på att bygga affärsverksamhet i Sverige. Det är det som skapar arbetstillfällen och välmående genom att inkomster till Sverige utifrån kommer hit, men innebär samtidigt att enskilda personer som har visioner och satsar av sitt eget riskkapital kommer att tjäna på det och bli mer förmögna, vilket ju inte går med den jantelag som finns här att det då bli orättvist...

Men nog om politik nu. Handla var ni vill, men påstå inte att det finns ett övervärde på flera tusen kronor att köpa från ett svenskt näthandelsföretag i form av service än från en firma i Tyskland.

/Mats
 
Var på MM i Växjö.
De skulle inte ta hem A7/A7r han sa att de hade avböjt förfrågan. De har väldigt lite Sony saker.
Så det blir att åka till Bankeryd eller skicka efter en om man vill ha.
De kunde ta hem om man ville ha en. Tar dock tid, sist när jag skulle ha en skärm hade de den inte hemma som det stod på hemsidan men de kunde ta hem en, skulle ta en dryg vecka?

Är väl för dyr.......
Eller går det dåligt. Har alltid undrat vem som köper en dyr (>10 kkr) kamera som ligger fram för alla att peta på för full pris...

I USA koster A7r 15kkr mot 20 kkr här. Det är väl momsen +1kkr

Jag tror MM gör en felbedömning, men det är ju deras problem.
Jag tror försäljninngssiffrorna för Sony A7 och A7r kommer att visa på en exempellös framgång.

Tydligen är det andra som gör den bedömningen också.
Det finns en mycket intressant annons här på fotosidan som vill köpa upp Leica, Hasselblad, Linhof, Alpa m.fl. objektiv! :)

Jag tror att det har ett bestämt samband med att personerna bakom det tror på en stor succé för Sony A7 och kommande liknande kameror och att sådana objektiv kommer att stiga i värde.

Själv köpte jag en ganska stor mängd Konica Hexanon-objektiv för något år sedan och har gått igenom dem och plockat ut c:a 20 riktigt fina pärlor. Visst, det är klasen lägre än vissa viogtländer osv., men riktigt kul är det.


/Mats
 
Jo, blir spännande att se om alla de gamla objektiv man reflexmässigt köpt senaste två åren kommer att stiga i värde, har väl blivit 150 st nu, kallas patologiskt samlande, haha. Idag hittade jag ett Sigma 24mm Ultra-wide II med original motljusskydd och väska i absolut nyskick med Pentax K-fattning för 120 kr och ett Canon FD 35-105/3.5 i jättefint skick för 150 kr. Fynd båda två, haha. Håller med Mats om Hexanonobjektiven, de lär bli perfekta på nya Sonyn, har bl a två st 35/2 som blir spännande att testa på A7r
 
Beloppsgränsen gäller inte för en enstaka försäljning utan är hur mycket butiken säljer per år till ett land. Överskrids den gränsen så ska momsen justeras (men bara upp antar jag) till det landets momsnivå.

Så ska man hårdra det så ska man hitta en butik i ett land med lägre moms som är pålitlig och billig men helt okänd här i Sverige så de inte behöver ta ut svensk moms ;)
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar