Annons

Var köpa kemi

Produkter
(logga in för att koppla)

linnean

Aktiv medlem
Hej,
Någon som kan rekommendera ett bra ställe, på nätet, att köpa kemi? Scandinavianphoto har jag hittat, men de verkar inte ha ilford kemi på lager.

Tack

De verkar kunna sin sak. Tack. Nu har jag beställt. Fler tips mottages gärna för framtida behov.

Det är svårt att handla kemi utomlands. Engelska firmor, t.ex brukar inte skicka kemi till Sverige, men från Tyskland brukar det fungera bra. USA är knappt att tänka på eftersom det blir svindyrt då det krävs speciella skyddsförpackningar och speciell hantering. Pulverkemi däremot fungerar bra. Photax har en hel del av det man behöver, så där kan man göra grundinköpen, fix stopp och en lite annant. Vissa specialframkallare har de däremot inte, men faktiskt en hel del. För normala behov finns det mesta hos Photax, men det är när det kommer till vissa specialframkallare och liknande som man får leta utomlands.

Oj, vilken tur att man inte visste det där. Köpte kodak ra4 kemi från amerikanska ebay. Det kom fram utan problem. Det var bara dunkar i en låda. Eller är det skillnad om det skickas med fedex jmfrt med usps kanske?

Oj, vilken tur att man inte visste det där. Köpte kodak ra4 kemi från amerikanska ebay. Det kom fram utan problem. Det var bara dunkar i en låda. Eller är det skillnad om det skickas med fedex jmfrt med usps kanske?

Det beror säkert på vem man handlar av. Jag vet inte hur mycket du fick betala, eller vem du handlade av, men när jag handlade flytande kemi senast från USA så fick jag nog betala det dubbla mot vad den kostade pga att den skulle fraktas i särskild förpackning. Sen las det svensk moms på allt också.

Det beror nog på vem som skickar och hur innehållet specifieras. Om det inte framgår att paketet innehåller vätskor så kan det nog slinka igenom, men annars finns nog otrevliga tilläggsavgifter.
Moms läggs i stort sett alltid på om man överskrider 500 spänn, eller vad gränsen nu är, om frakten sköts av ett större bolag. Det beror nog mycket på den lokala tullens rutiner, vilken rimligen inte är precis samma ens i olika delar av samma land. Jag har fått kilovis med gitarrdelar skickade från USA utan tillstymmelse till tull eller moms, med två dagars leveranstid! Man vet aldrig, så räkna högt.

Personligen tycker jag att det är helt okej att betala en liten peng extra för att hålla Photax levande och slippa diverse möjliga osäkerhetssituationer vad gäller leverans och betalning. Snabba som attan är de också! Och undrar du något så är det bara att ringa och tala med de trevliga herrarna.

Tillägg: Tänk förresten på att en frakt över Atlanten är så lång att det finns möjlighet att frakten fryser om den ligger olägligt till i planets utrymme. Och vem vet vad som händer med fotokemikalier då?

Tillägg 2: Om moms läggs på, så är det dessutom på priset OCH fraktkostnaden.

Senast ändrad:
Du får givetvis betala tysk moms i vilket fall.

Jo, men där kostar en 3.8L-påse med D76 5.83 EUR inkl tysk moms, här i Sverige kostar en påse det dubbla på Scandinavianphoto.
Drygt halva priset på färgkemi och 2/3 på film.

Frakten ligger på ~150:- vilket visserligen är lite mer än inrikes, men inte mycket.

Det var ju inte alls det jag ifrågasatte, utan det att du i ditt förra inlägg skrev att det inte var någon moms, vilket det tvärtom är.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar