Annons

Var hittar man figurer eller bilder att infoga?

Produkter
(logga in för att koppla)

mandala

Medlem
Så här i jultider sitter jag med årets julkort. Jag ser många som har satt in hjärtan, julgranskulor, renar ja lite allt möjligt. Men var hittar man det i PS? Just nu använder jag cs men vi har även ps 7, (som jag tror att jag kommer använda mig av i fortsättningen för jag hittar inte riktigt allt i cs).

Men var kan jag hitta sådana bilder att infoga?

Kan passa på och fråga var hittar jag ramar och oskärpa i cs (engelsk)?

MVH Leila
 
Kollat på microsoft under clipart eller om du kör microsoft Office, kikat under clipart där? Det brukar finnas lite småsaker att infoga. Det brukar finnas med en massa clipart i presentationsprogram man köper också, gör en sökning på alla filer på datorn, kanske du redan har en drös bildfiler utan att du vet om det... Sen får du som vanligt infoga eller klippa-o-klistra in i PS. Vad jag vet finns ingen clipat levererad med PS - men är inte riktigt säker.

Vad gäller ramar brukar man få göra dem själv, om man inte köper Extensis Fotoframe som är en plugin till photoshop. Alternativt laddar man ner några freeware på nätet. Bara att söka...

Oskärpa brukar man kunna skapa med hjälp av filter/blur i olika former. Det finns en hel del bra artiklar hur man kan skapa oskärpa i justeringslager lite här o där på webben, kanske även här på FS.

BAW
 
Utan att låta som någon finsmakare när det gäller julkort... Men: Clipartbilder har en tendens att se riktigt riktigt B ut. Okej om 8-åringar tycker det är roligt att lägga in några sådana i inbjudan till exempelvis ett kalas,. men där går gränsen till vad som är ok med clipart =)

/petter
 
Hej!

Jag har för mig att jag använde Googles bildsökningsmotor för att hitta lite julbilder och dekorationer att infoga i brev etc. Det är bara att söka på alla ord som har med jul att göra.

Jag hittade faktiskt en del riktigt fina julbilder i gammal allmogestil, inte alls bara plastiga, animerade bilder.

Googles bildsökning ger vanligtvis alldeles för små bilder för att man ska ha någon större nytta av dem, tycker jag, men diverse julpyntsbilder och sådant som man tänkt infoga i brev etc behöver ju inte vara stora, så där räcker storleken.

Gaussisk oskärpa (Gaussian blur) som finns som ett filter ger i mitt tycke den vackraste oskärpan.

Lycka till!
Lasse C
 
Åh vilket underbart julkort!! Hmm undrar om jag verkligen skulle lyckas lägga in en sån fin gran. Men men jag ska verkligen ta o kika in på sidorna för att se vad jag lyckas använda.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.