Annons

Var håller redaktionen hus?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Var håller redaktionen hus?

hansen2 skrev:
Ditt inlägg är för sorgligt, "vi är inte på kontoret under juli månad", vilken planet är du ifrån?
Jag hade haft full förståelse för detta om FS varit under en uppstartfas. Nu är det inte så och du har en hel del betalande kunder att serva, ingen tid för fiske med andra ord
Säg nu vad är det jag inte leverar till dig, som du betalar för? Jag har tidigare sagt att vi servar alla kundärenden som kommer in.

Vad är det som skall fixas som är så viktigt att jag inte skall få fiska och koppla av en stund? Att folk skriver för korta, innehållslösa kommentarer?

Jag tror somliga skulle behöva semester, i stället för att skälla på redaktionen ...

Med tanke på mängden trådar, och längden på trådarna, som handlat om bildpoolerna den senaste tiden är det knappast möjligt för någon redaktion att hinna med att läsa, förstå och bemöta det som skrivs. Däremot är jag övertygad om att diskussionerna noteras, och att synpunkterna kommer att beaktas - vad det resulterar i är en annan sak.

Jag håller dock med Janne om att det kanske vore bra om någon i redax satte ner foten och säger "Så här är det - end of discussion!"

För övrigt tycker jag dock att Christer (och de andra som driver FS) är i sin fulla rätt att fiska hur mycket de vill i Juli - det är ju inte så att någon direkt blir lidande för att alla konstiga inlägg besvaras direkt ;)

AFE skrev:
Jag håller dock med Janne om att det kanske vore bra om någon i redax satte ner foten och säger "Så här är det - end of discussion!"
Jag vet inte riktigt vad det är för frågor och diskussioner där vi skulle behöva sätta ner foten på det sättet - vi vill ju inte kväsa diskussioner eller "stänga til truten" på medlemmar hur envisa och enträgna de än är i att föra fram sin åsikt.

Ang det här med kommentarer så har faktiskt gång på gång förklarat just vad vår ståndpunkt för tillfället är. Men inte slutar diskussionen då inte ... Skulle vi då låsa varenda tråd så fort vi sagt det, ja då har vi strax en censurdiskussion istället.

(Tack för ditt stöd för att jag skall få fiska hela tre vardagar/b] då jag inte ens läser inkorgen (hjälp!). Hoppas det blir lika najs men inte lika myggrikt som förra sommaren :)

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Var håller redaktionen hus?

clindh skrev:
Säg nu vad är det jag inte leverar till dig, som du betalar för? Jag har tidigare sagt att vi servar alla kundärenden som kommer in.

Vad är det som skall fixas som är så viktigt att jag inte skall få fiska och koppla av en stund? Att folk skriver för korta, innehållslösa kommentarer?

Jag missunnar dig inte någon semester. Men se till att ngn annan redaktionsmedlem finns tillgänglig och jobbar under tiden.

Vad jag däremot tror är att det saknas en grundläggande insikt hos er i redaktionen om att ni driver en kommersiell sajt med betalande kunder som förväntar sig något. Det borde vara grundläggande hos er att det inte går att stänga butiken och dra iväg bara för att det står jun/jul/aug i kalendern. Lika grundläggande är att lyssna till kunderna och aktivt delta i de dialoger och diskussioner som förs.
Skriver man "Gissa var företagsledningen är under juli - inte på det där kontoret iallafall :)" har man inte förstått vad man håller på med. Annat vore om vi alla var gratisåkare, inte mycket att kräva då.

/Johan

Arleklint skrev:
Problemet är att ni inte bestämmer något när diskussionerna uppkommer, ni låter diskussionerna fortgå, och skapar därmed missämja utan åtgärd. Det gäller oavsett det är semestertider eller inte.

Om ni sätter ner foten blir stämningen på siten bättre. Det gynnar alla, även er.
Jag tror inte alls att det är redax som skapar missämja på något vis, men däremot håller jag också med om att ett tydligt klargörande från dem kan vara bra. Sådana tycker jag mig också ha läst, men de tål nog att upprepas ännu oftare.

Jag betalar mer i medlemsavgift än några i denna tråd och måste säga att jag är rätt nöjd, förutom med bildkommenterandet. Att det kommenteras dåligt beror nog snarare på medlemmarna än på poolernas upplägg.
Vissa trådar ramlar ner på dagisnivå men jag tycker inte att det är red´s jobb att leka dagisfröknar och uppfostra medlemmarna genom att gå in i trådarna med pekpinnar.

Själv ska jag satsa på att bygga upp en portfolio och bli guldmedlem. :)

clindh skrev:
Jag vet inte riktigt vad det är för frågor och diskussioner där vi skulle behöva sätta ner foten på det sättet - vi vill ju inte kväsa diskussioner eller "stänga til truten" på medlemmar hur envisa och enträgna de än är i att föra fram sin åsikt.

Ang det här med kommentarer så har faktiskt gång på gång förklarat just vad vår ståndpunkt för tillfället är. Men inte slutar diskussionen då inte ... Skulle vi då låsa varenda tråd så fort vi sagt det, ja då har vi strax en censurdiskussion istället.

(Tack för ditt stöd för att jag skall få fiska hela tre vardagar/b] då jag inte ens läser inkorgen (hjälp!). Hoppas det blir lika najs men inte lika myggrikt som förra sommaren :)

Det är bra att ni inte vill kväsa åsikter, men när diskussionerna hamnar i vad ni har för intentioner bör ni gå in. Tydligen har ni inte vart tydliga nog eftersom de diskussionerna fortlöpt.

Låt redax ha semester i lugn o ro och försök å vila lite själv gott folk? Fs ska väl vara kul o lustfyllt för alla även dom som driver siten., Va ere för j-kla übermenschmentalitet man behöver väl ladda batterierna och vila upp sig oavsett man driver en sida på internet eller man är betalande medlem? Jag har betalat några hundra för medlemskapet här men skulle inte ens komma på tanken att missunna grabbarna välbehövlig semester för den sakens skull! Dom finns ju här både dag o natt i vanliga fall dessutom.

Ibland får jag för mig att en del av er vill föör mycket och har föör stora krav på den här siten? Överambitiöst sa Bull! Vi skriver nu den 12 juli och den sk. industrisemestern är i full gång. Njut av denna korta ljusglimt istället för att gnälla och har ni en hängmatta så använd den!

JANNE (Som klarar en månads surfande på fs alldeles på egen hand utan att ropa på "the Crew" i tid och otid)

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Var håller redaktionen hus?

hansen2 skrev:
Vad jag däremot tror är att det saknas en grundläggande insikt hos er i redaktionen om att ni driver en kommersiell sajt med betalande kunder som förväntar sig något.
Nej då, det är vi väl medvetna om - men också att det är rätt små inkomster som inte gör det möjligt att ha fler anställda som varvar etc. Vi är två stycker som driver sajten och lyckas varva oss ganska bra tycker vi, trots uppdrag på våra andra jobb etc.(Nu till hösten kommer vi dock få både redaktions- och utvecklingsstöd, det skall bli skönt.)

Men du blandar hela tiden ihop det vi tar betalt för med en massa annat. Får man inte det man betalar för, ja då har man alla anledning att ge oss kritik.

Det borde vara grundläggande hos er att det inte går att stänga butiken och dra iväg bara för att det står jun/jul/aug i kalendern.
Helt klar, och det har vi ju inte heller gjort. David är också på plats och täcker upp när jag fiskar.
Lika grundläggande är att lyssna till underna och aktivt delta i de dialoger och diskussioner som förs.
Och det menar du att vi inte alls gör, för att vi inte varit med i en evighetstråd på ett par veckor?

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Var håller redaktionen hus?

clindh skrev:
(Det kommer massor av bra förslag hela tiden och vi lyssnar och läser så gott vi hinner. Det är också helt uppenbart att det finns helt motsatta åsikter i många av dessa frågor, och båda "parter" tycker vi suger eftersom vi inte gör något åt "det som är fel" pronto.

Bra att ni "lyssnar och läser". Men det är bara handling och förändringar som räknas i det långa loppet. Vi är flera som har lagt ned en hel del tid och tankeverksamhet för att diskutera oss fram till konkreta förslag i olika trådar för att förbättra fotosidan.se, och i många av dessa trådar är det mkt tydligt att en stor majoritet enas om att dessa förslag vore bra att försöka genomföra.

Tyvvär så tappar man med tiden totalt lusten att hjälpa till att utveckla fs när det händer NADA...Och då snackar jag inte veckor utan snarare månad efter månad efter månad

Och att som försvar skriva, citat: "Det är också helt uppenbart att det finns helt motsatta åsikter i många av dessa frågor, och båda "parter" tycker vi suger eftersom vi inte gör något åt "det som är fel" pronto.", slut citat, låter mer som ett bekvämt argument för att slippa göra något överhuvudtaget.

Varför överhuvudtaget ha ett forum kallat fotosidan.se när ni ändå inte verkar ha för avsikt att göra annat än att "lyssna och läsa" ? ?

Varför överhuvudtaget ha ett forum kallat fotosidan.se när ni ändå inte verkar ha för avsikt att göra annat än att "lyssna och läsa" ? ?
Som nu tex?

Jag gav just ett exempel på en funktion vi infört, delvis föreslagen av just Johan som velat ha en "hård kritik"-pool. Det kanske inte vart exakt så som han önskat, men kan man förvänta sig det. Det är ivartfall inte "gör ingenting"?

Som bekant utlöser varje liten förändring på FS en mindre folkstorm, oftast av de som inte gillar just den nya funktionen. Detta måste vi få tid och lyssna in oss på för att se om vi och de medlemmar som föreslog funktionen var rätt ute. I det aktuella fallet vet jag inte än om det var en bra eller dålig förändring - åsikterna går förståss isär.. Man måste låte varja sak sjunka in och se hur den utnyttjas och fungerar också innan man river ner igen.

Nej, nu måste jag tyvärr sätta ner foten hårt och resolut i den här diskussionen. Min avsikt och intention är att nu packa ryggan och dra till Røa och fiska harr och öring under tre hela arbetsdagar.

Jag skriver inga fler svar, men kanske min avlösare David träder in och för diskussionen vidare.

Betalande kunder?

Medlemsavgift är det och den är billigare än vad man betalar i många föreningar. Hur mycket kan man t ex kräva av den lokala musikföreningen?

För medlemsavgiften får man tillgång till en tjänst.

Själv ser jag det som att medlemsavgiften ger mig tillgång till en tjänst, men jag kan knappast ställa krav på att redaktionen skall gå in i alla diskussioner och tala om var landet ligger.

Jag tycker nog att en sådan här diskussion liknar mest "vem har lämnat ludd kvar i tvättstugan?"-diskussion och "var är städerskan".

Alla förslag som kommer in till redaktionen kan med all rimlighet inte realiseras och man kan inte göra alla nöjda - Så fungerar det även på ett företag.

I min värld är fotosidan inget multinationellt företag, med en världsomspännande "omedelbums"-support. Det är precis som den lokala fotografen, som väljer att ta ut sin semester när han/hon känner för det och har ingen som helst skyldighet att supporta alla möjliga förfrågningar. Så även här, allt snurrar som sig bör under sommaren, men jag förväntar mig inte att redaktionen skall gå in i djupare diskussioner.

clindh skrev:
Som nu tex?

Jag gav just ett exempel på en funktion vi infört, delvis föreslagen av just Johan som velat ha en "hård kritik"-pool. Är det "gör ingenting"? Som bekant utlöser varje liten förändring en mindre folkstorm, oftast av de som inte gillar just den nya funktionen. Detta måste vi få tid och lyssna in oss på för att se om vi var rätt ute. I det aktuella fallet vet då jag inte än om det var en bra eller dålig förändring. Man måste låte varja sak sjunka in och se hur den utnyttjas och fungerar också innan man river ner igen.

Nen ju måste jag sätta ner foten hårt och resolut i den här diskussionen. Min avsikt och intention är att nu packa ryggan och dra till Røa och fiska harr och öring under tre hela arbetsdagar.

Jag skriver inga fler svar, men kanske min avlösare David träder in och för diskussionen vidare.

Ha en trevlig ledighet! :)
Kan jag beställa lite fisk till mina katter? ;-)

peace ffs.

vissa her borde ta sig en titt i felsokere-rettlerare -trodarna

..efter de har tagit en long och skon semester det vill sega

Jag tycker att det ska vara en begränsning i hur många inlägg man får göra i fotosidanforumen (alltså dom forum som gäller fotosidan och redax) per dygn (typ 10 stycken). Det skulle

a) Göra det lättare för redax att följa eventuella diskussioner
b) Inläggen skulle bli betydligt mer konstruktiva
c) Fler kanske skulle våga sig in i dessa forum när risken för att bli trakasserad minskar
d) Alla vi som inte har tid att sitta i forumen 24*7 har en chans att vara med aktivt i diskussionerna

I övrigt har jag full förståelse för att redax behöver semester som alla andra.

(Tycker dock att Christer Lind är lite suspekt som reser på semester för att fiska och inte fota - han kanske borde gå över till böcklingsidan.se istället? :))

clindh skrev:
Som nu tex?

Jag gav just ett exempel på en funktion vi infört, delvis föreslagen av just Johan som velat ha en "hård kritik"-pool. Det kanske inte vart exakt så som han önskat, men kan man förvänta sig det. Det är ivartfall inte "gör ingenting"?

Den förändringen ser jag som positiv. Hade dock hellre sett att ni styrde upp skutan vad gäller kommenterandet överlag i alla pooler men, som du själv säger, blir det inte alltid som man önskar.

Problemet är att ni är monopolister på den svenska marknaden och som sådan behöver man inte anstränga sig så hårt för att dra till sig nya kunder eller odla och nära sin profil.

/Johan

Snacka om en storm i ett vattenglas!

Är det så konstigt att redaktionen går ner i aktivitet under semesterperioden? Tycker dom vanligvis är ganska snabba på att kommentera.

Det är bra att framföra sina åsikter, och jag tror att budskapet i denna tråd har gått hem hos ansvariga. Att forsätta älta detta in absurdum tror jag inte leder nånvart.

Är ni så missnöjda så tycker jag ni skall säga upp ert medlemsskap och starta en egen foto-community!!

/john

hansen2 skrev:
Problemet är att ni är monopolister på den svenska marknaden och som sådan behöver man inte anstränga sig så hårt för att dra till sig nya kunder eller odla och nära sin profil.
FS har inte monopol eftersom de agerar på en fri marknad. Visst är de störst, men om de också är sämst kommer andra aktörer naturligtvis att ta över. Det är tjusningen med en fri marknad. Som kund kan man alltså välja att köpa tjänsten eller gå någon annanstans. Svårare än så är det inte. Det är för övrigt styrkan i att vara kund.

Visst kan man framföra önskemål om ändringar, eller förslag till utveckling men man kan aldrig kräva detta, även om man är betalande kund. Det är alltid ägarna som bestämmer.

Dessutom tycker jag generellt sett att synpunkter bör föras fram ödmjukt och med respekt för dem som äger och driver ett fora för närmare 70 000 medlemmar, särskilt under semestertider. Men det är såklart bara min egen, högst personliga åsikt.

Ulf

hansen2 skrev:
Den förändringen ser jag som positiv. Hade dock hellre sett att ni styrde upp skutan vad gäller kommenterandet överlag i alla pooler men, som du själv säger, blir det inte alltid som man önskar.

/Johan

hansen2 skrev:

/Johan

En skuta av fs kaliber (70-tusen ton?) är nog inte så lättnavigerad. Det innebär antagligen att man inte kör omkring i åttor runt medlemmarnas huvuden och det tycker jag är bra. Det vore ju obra om "Ledningen" bara lyssnade till vad några få skrivglada medlemmar tycker i olika frågor.

Kenneth har en poäng i en viss begränsning av antalet inlägg på kort tid men nackdelen vore ju att debatten bromsas upp när den börjar bli som intressantast? Fast kunde nya friska krafter komma in och tycka till så skulle det kanske funka?

Jag gillar inte antydningar om att man inte "anstränger" sig. En sån här sida sköter inte sig själv och det ligger nog en hel del ansträngning och funderande bakom en site av den här storleken? Själv är jag "novisen vid spisen" när det gäller it-teknik men har lite koll eftersom jag har en kompis som driver en hyfsat stor site med nån miljon unique hits/år. Den har visserligen ett annat upplägg än den här men han har en hel del pyssel med den det vet jag.

Nä Johan ibland får jag för mig att du e en sån som njuter av att se andra jobba (C;? Du ligger i hängmattan därhemma med en kall saftkobbel i våfflan, laptopen på maggen och pekar med "hela handen". Har jag rätt eller har jag rätt? JANNE

Att begränsa antalet inlägg tror jag inte skulle bidra till något gott alls. Hellre då hårdare användning av mutefunktion om någon skriver massa för att få diskussioner att "balla ur" titt som tätt snarare än för att föra diskussionerna framåt, så användande av mutefunktion i stället är mitt förslag om vissa diskussioner nu behöver "styras upp."

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto