Annons

Var frammkalla 120 film?

Produkter
(logga in för att koppla)

m.lindqvist

Medlem
Hej, Första posten från mej...

Råkade "impulsköpa" en Holga häromdan och har nu i efterhand börjat fundera på vart jag ska frammkalla filmen i dessa digitaltider.

Just nu befinner jag mej i Tokyo och här är det inga problem men när jag kommer hem till Sverige (Sundsvall) så har jag inte en aning.

Så frågan jag ställer är: var frammkallar ni er 120 film? Gärna ett billigt ställe (hallå, det är ju en Holga) :)

Mvh/Mathias
 
Jag lämnar in dem på expert, jag har ingen aning vart de skickar rullarna. De brukar ta 2-3 veckor. Hur långtid tar Crimson på sig och vad kostar de?
 
Lofoto tex. ligger ju i Sundsvall och de är bra på att frammkalla film. MEN bara småbild...

Kan säkert gå in till vilken lokal fotohandlare som helst, de skickar väl iväg den. Men det brukar ta så lång tid och jag är en otålig man när kreativiteten flödar :)

Kanske ska man köpa det där polaroidbakstycket till Holgan...Dyrt med polaroidfilm men enkelt.

/Mathias
 
crimson gör det på ett par dagar. om du kör scanningstjänsten får un möjlighet att hämta bilderna på webben vilket är mycket trevligt. Men smakar det så kostar det - 145:- för framkallning + scanning av 120 film. Bra kvalitet med endast jpeg - om du vill ha tiff kostar det extra men du får bilderna brända på cd...

BAW
 
Crimson har nog bäst priser:
120 film framkallning 45:-

Analog kontaktkarta från neg inkl framkallning 135-120 100:-

20% rabatt på all framkallning om du kan vänta "stand by" upp till 4 dagar!
Normal leveranstid är inom 6 timmar.
 
Jag brukar få min negativa färgfilm i 120-formatet framkallad hos mitt lokala entimmeslabb.

Enligt uppgift i en annan tråd här i forumet klarar de flesta entimmeslabben 120-film. Men det är inte säkert personalen vet om det, eller vet hur man gör.
Du kan ju fråga in din favortibutik när du kommer hem.

(Jag brukar få betala nån tia mer än för vanlig 135-film eftersom det tydligen är lite extra moment för att få in 120-filmen i maskinen.)
 
Jag skickar alla diarullar med
"Proffs E6 Q-mailer". Köper dem på
Scandinavian Photo, labbet finns i
Jönköping. Färgneg skickar jag till
Diabolaget, Sthlm. Jag har aldrig fått
någon retur som varit felaktigt framkallad
eller på annat sätt defekt.
Från Q-mailer kommer diorna med
vändande post!
 
Tack för alla svar.

Ska prova med mitt entimmes-labb när jag kommer hem. Annars låter Crimson och Q-mailer som bra alternativ.

/Mathias
 
Mina erfarenheter säger att de flesta snabblabb i småstäderna inte kan framkalla på plats.

Mitt lokala labb tar 59:- för 120/1 timme, kan inte göra kontaktkopior eller kopiera 645 och är ökända för stora problem med kalk.
 
Var nere och fråga Expert polyfoto och de kunde framkalla och göra 15x15 kopior dock inte på en timme utan några dagar då de var tvugna att ändra nått i maskinen tror jag. De tog 195:- för framkallning och 15x15 papperskopior
 
De flesta med ett minilabb kan som sagt iaf soppa rullen. Men att soppa 120 i racksopp är inte att rekomendera då valsarna i maskinen gärna gör stora, mindre snygga märken. Sånt som inte syns särskilt bra på 135 då valsarna bara tar i perforeringen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.