Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var "framkallar" man bäst?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linda Axelsson

Avslutat medlemskap
Hej!

Trots att jag har haft min digitala systemkamera i ett och ett halvt år nu, så har jag ännu inte kommit mig för med att lämna in bilderna och få dem "framkallade", eller vad det kallas. Har dock sett resultatet när andra har lämnat in sina bilder och gillar det inte. Alldeles för många exempel på färger som inte blir som de ska, till exempel gräs grönare än vad som borde vara möjligt. Nu har jag varit i Skottland en vecka och har tagit bilder som jag är nöjd med och som jag vill ta fram och få det snyggt gjort med bra färgåtergivning. Hur gör jag nu? Är det någon som vet var jag kan skicka eller lämna in bilderna för att få dem riktigt riktigt fina?

Soliga hälsningar
Linda
 
Det skulle vara intressant att veta vart du har lämnat in bilderna för framkallning. Detta för att veta om jag har nåt annat alternativ.

-Mikael
 
Du behöver ju inte skicka iväg allt till samma ställe och på en gång. Testa det lättaste, att gå in i en fotobutik som har en bildkiosk och ta fram några få bilder och se hur det blir. Alternativt skicka iväg några stycken online.
 
Jag har framkallat hos crimson.se och deras frontweb express flertal gånger och är mycket nöjd med färgåtergivningen. Dom gångerna färgerna har blivit konstiga är om jag själv dragit lite för mycket i spakarna innan.
 
Hej Mikael!

Jag har själv inte lämnat in bilder någon gång, men sett andra som gjort det och fått dåligt resultat. Då har det varit på snabb"framkallning" hos en fujibutik i standen där jag bor.

//Linda
 
Jag har använt mig av en fotobutik här i Lule och fått bra resultat men även skickat in till Extrafilm.se och fått bra bilder tillbaka.

-Mikael
 
ProPrint i Umeå

Jag är supernöjd med ProPrints kvalite' och smidiga beställningswebb.

Och snabbt går det; tankar man iväg bildfilerna på söndag kväll så har man de färdiga bilderna i brevlådan senast på onsdag, ibland redan på tisdag.
 
snabbframkallning

om de bilder du sett varit framkallade på en sublimeringsskrivare så är det inte så konstigt att färgerna blir lite konstiga, de är nämligen inte helt pålitliga, det är mera som en hemmaskrivare delux.

så undvik snabbframkallning är mitt råd.
 
Jag är så impad! Skickade bilderna till ProPrint.se i går vid 15.30-tiden. Nu har jag bilderna i handen och är nöjd med hur de ser ut! Kanoners!!!

//Linda
 
Det funkar såhär, alla digitala bilder behöver efterbehandlas för att bli bra på papper. Du måste dessutom ha en kalibrerad skärm osv..

Bra bilder direkt ur kameran är en fantasi som många digital-amatörfotografer lever i.. Om man vill ha bra bilder direkt ur kameran ska man fota analogt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.