Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var framkalla bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

angelpoison

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag undrar vart ni rekommenderar att framkalla bilder ifrån?
Själv brukar jag beställa från crimson.se snabb leverans, bra kvalite och bra priser, lite tråkig attityd på supporten bara.
 
menar du printa eller framkalla negativ/dia?

jobbigt att det inte går att googla "recensioner" tack vare att ALLA använder fel term,
(om jag nu inte är ute och cyklar och man faktiskt kan säga framkalla till att skriva ut.)
 
Brukar köra Fuji Direkt. Bra färger, men man måste alltid se till att bilderna är liiiite mörkare än man tänkt sig när man skickar in dem, annars blir de för ljusa. Tänk också på att ALLTID dra ner vitpunkten några steg på dina filer innan du skickar in dem, för de skjuter in vitpunkten så högdagrar fräter ut om högdagervärdet/rgb-värdet är för nära 255.

Fuji direkt överskärper också bilderna, oavsett om man väljer "rör inte mina bilder" för de tror att folk blir mer nöjda då. Så jag rekommenderar också att lägga på en lätt "gaussian blur" på alla filer innan du skickar in dem. :)
 
Jag kan bara rekommendera photobox.se. Jag har beställt utskrifter i 10x15 till A4, almanackor i AA5 och A3, canvas i storformat och fotoböcker i storlek 20x20, 30x30 och A4. Bara varit nöjd och handlar man något av deras paket eller förbokar krediter med rabattt så är det riktigt prisvärt. Hög kvalitet på papper och färger.
 
menar du printa eller framkalla negativ/dia?

jobbigt att det inte går att googla "recensioner" tack vare att ALLA använder fel term,
(om jag nu inte är ute och cyklar och man faktiskt kan säga framkalla till att skriva ut.)
Eftersom bilderna inte skrivs ut i vanliga fall när man skickar in dem till ett labb, utan framkallas, så kan man säga framkalla. Men man kan ju förtydliga sin frågeställning om det går att missförstå vad man vill framkalla.
 
Hejsan!

Jag undrar vart ni rekommenderar att framkalla bilder ifrån?
Själv brukar jag beställa från crimson.se snabb leverans, bra kvalite och bra priser, lite tråkig attityd på supporten bara.

Jag rekommenderar Crimson. Supporten har jag ingen erfarenhet av, men bilderna blir vanligtvis bra.
 
Eftersom bilderna inte skrivs ut i vanliga fall när man skickar in dem till ett labb, utan framkallas, så kan man säga framkalla. Men man kan ju förtydliga sin frågeställning om det går att missförstå vad man vill framkalla.

Ledsen, men jag förstår inte vad du menar.
Om jag skickar ett gäng jpg filer till crimson så skriver de ut dem? om jag skickar en ej framkallar rulle film så framkallar de den och möjligtvis även gör kopior åt mig?
 
Okej, jag kan vara ute o cykla nu, men framkallning är väl inte samma sak som att kopiera?
Oavsett om det handlar om ett negativ eller en jpg?

Man framkallar negativ och ljuskänsliga papperskopior i en kemisk framkallningsvätska, det måste du väl känna till? Det har man gjort i hundra år. Även din digitala jpeg-fil exponeras vanligtvis på en papperskopia som framkallas på samma sätt om du skickar in den till ett labb.

Vill du hänga upp dig på uttrycket framkalla i moderna sammanhang, så ifrågasätt istället varför många säger framkalla när de menar konvertera en raw-fil till något annat format. I det sammanhanget är det - i mitt tycke - ett felaktigt uttryck.
 
Man framkallar negativ och ljuskänsliga papperskopior i en kemisk framkallningsvätska, det måste du väl känna till? Det har man gjort i hundra år. Även din digitala jpeg-fil exponeras vanligtvis på en papperskopia som framkallas på samma sätt om du skickar in den till ett labb.

Vill du hänga upp dig på uttrycket framkalla i moderna sammanhang, så ifrågasätt istället varför många säger framkalla när de menar konvertera en raw-fil till något annat format. I det sammanhanget är det - i mitt tycke - ett felaktigt uttryck.

Okej, trodde bara att det enda som är framkalla är när du framkallar rullen med negativ, inte när du kopierar negativet till papper.
Ursäkta mig.

Försöker alltså inte rätta någon, utan bara göra det lättare för mig själv att söka information genom att kunna använda rätt termer.
 
Tack för svar!

Jag känner dock att det vart lite mer avancerat detta än jag hade tänkt mig :)
Var endast ute efter att få tips på ställen att "beställa utskrifter" ifrån som andra har bra erfarenheter av.

Med "framkalla" menade jag beställa utskrifter, alltså som i mitt fall att jag laddar upp/mailar in en .jpg fil till ett företag på nätet, och får den hemskickad utskriven så jag kan sätta in den i en ram, är jag tydlig nog nu? :)
 
Jag har bra erfarenheter av Crimsons support. På vad sätt uppvisade den tråkig attityd mot dig?

Jag frågade om det fanns möjlighet till samarbete eftersom jag hänvisar väldigt mkt kunder jag har till dem, både från tavlor tillverkning och fotografering, fick som svar " Vi är ett proffslabb med många yrkesfotografer. Vi arbetar inte med återförsäljarpriser då vi anser att prisbilden redan är låg " Tyckte inte jag kändes speciellt trevligt :(
 
Det är ju en affärsinriktning och det har ju inte något med tråkighet att göra.

Jag tyckte det var ganska otrevligt svarat, iom jag hjälper till med deras försäljning ganska mycket, jag är inte dum i huvudet och förstår att de har saker de bestämt i deras företag, men jag tycker inte man behöver svara på det där viset.
 
Om ni är intresserade så säljer jag utskrifter upp till 44tum.

Alla utskrifter görs med HDR bläck från Epson och på papper och canvas från Canson.
Vi har även ram och passpertout tillverkning.

Priserna på A3 ligger på 130kr på ett äkta fine art papper på 310g.

Om ni är intresserade så hör av er till mig på min mail daniel(at)ekerot.se

Jag lovar att era bilder kommer få en nu dimension mot om ni skriver ut på ovannämnda alternativ.

Och vi kan erbjuda återförsäljarpris till fotografer som vill levererera utskrifter med hög kvalité.
 
Jag kan hålla med att svaret inte var så trevligt, Lite arrogant på något sätt .. jobbar man i kundservice eller har gjort så vet man att man inte ska svara på det sättet....jag hade inte vilja ha den människan till mitt företag (om jag nu hade ett) ... DOCK beställer jag från crimson själv, och tycker att de har bra kvalité, har dock inte riktigt fått till det hur man beställer större bilder blandat med mindre,... men får ringa och höra med dem nästa gång.. Och då får jag väl se hur mitt bemötande blir. Sist jag beställde mina bilder var dem lite mörka, fick överexponera ganska väl..någon annan som har erfarenhet av detta? (Misstänker dock att min dator behöver en kalibrering,..)
 
Jag kan hålla med att svaret inte var så trevligt, Lite arrogant på något sätt .. jobbar man i kundservice eller har gjort så vet man att man inte ska svara på det sättet....jag hade inte vilja ha den människan till mitt företag (om jag nu hade ett) ... DOCK beställer jag från crimson själv, och tycker att de har bra kvalité, har dock inte riktigt fått till det hur man beställer större bilder blandat med mindre,... men får ringa och höra med dem nästa gång.. Och då får jag väl se hur mitt bemötande blir. Sist jag beställde mina bilder var dem lite mörka, fick överexponera ganska väl..någon annan som har erfarenhet av detta? (Misstänker dock att min dator behöver en kalibrering,..)

Hade inte heller velat ha en sådan anställd.
Man kan inte beställa större bilder blandat med mindre hos crimson, riktigt tråkigt. Nu har de dessutom ändrat frakt alternativet från 39:- på posters, till 55:- pga "utan rör i låda på eget ansvar" är borttaget. Lite surt när man endast vill ha ett par små bilder, 2:-/st och sedan en frakt på 29:-

Mina bilder blir också lite knepig när jag framkallar hos crimson, brukar bland annat göra lite ljusare runt modellen i studion till svart bakgrund, det försvinner nästan helt när jag beställer hos crimson, även fast jag väljer alternativet "rör inte min bild".
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.