Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var framkalla bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om ni är intresserade så säljer jag utskrifter upp till 44tum.

Alla utskrifter görs med HDR bläck från Epson och på papper och canvas från Canson.
Vi har även ram och passpertout tillverkning.

Priserna på A3 ligger på 130kr på ett äkta fine art papper på 310g.

Om ni är intresserade så hör av er till mig på min mail daniel(at)ekerot.se

Jag lovar att era bilder kommer få en nu dimension mot om ni skriver ut på ovannämnda alternativ.

Och vi kan erbjuda återförsäljarpris till fotografer som vill levererera utskrifter med hög kvalité.

Tack för svar, är det endast via mail man beställer isåfall eller går man via hemsida? Tänkte om man skulle skicka kunder till dig, är det din mail man ska ge då?

Du kanske har aldrig tänkt på följande sätt; de kanske har fullt upp på labbet eftersom de är inte 100 personer som jobbar där utan ca 10-15 personer som har hand om 100-tals ordrar dagligen?

Jag brukar få mina beställningar inom 24-timmars ramen hos Crimson, ibland även inom 12-timmars ramen där jag lägger in en beställning så sent som kl 22:00 på kvällen och kan hämta ut ordern när strax efter att de öppnat dagen efter.
Har hänt mig ett X antal gånger så det är ingen slump.

Tack för svar!

Jag känner dock att det vart lite mer avancerat detta än jag hade tänkt mig :)
Var endast ute efter att få tips på ställen att "beställa utskrifter" ifrån som andra har bra erfarenheter av.

Med "framkalla" menade jag beställa utskrifter, alltså som i mitt fall att jag laddar upp/mailar in en .jpg fil till ett företag på nätet, och får den hemskickad utskriven så jag kan sätta in den i en ram, är jag tydlig nog nu? :)

OK, alltså utskrifter !
Jag använder av mig Crimson eller Oden Lab för utskrifter.Lite dyrarre men lite bättre..

Jag brukar använda Qpix.se. Visserligen mest för filmframkallning (som brukar bli bra) men de har ju även andra tjänster. Jag gillar deras koncept med att om man skickar in en film för framkallning samt papperskopior så får man även en digital jpg-kopia inlagd på sitt konto utan extra kostnad som man kan ladda hem själv.

Med "framkalla" menade jag beställa utskrifter, alltså som i mitt fall att jag laddar upp/mailar in en .jpg fil till ett företag på nätet, och får den hemskickad utskriven så jag kan sätta in den i en ram, är jag tydlig nog nu? :)

Ja, men de flesta labb framkallar faktiskt bilderna på riktigt. Den digitala bilden projiceras på ljuskänsligt fotopapper och framkallas i maskinens vätskor, sköljs och torkas. Bara förstoringar i storlekar som inte maskinen klarar av skrivs ut med bläck på en annan typ av papper.

Om bilden projiceras på riktigt fotopapper (och framkallas), så blir pixlarna osynliga och det finns inga bläckprickar eftersom inget bläck används. På utskrifter kan man ofta se bläckdropparna på papperet om man tittar noga. (Det beror på skrivarens upplösning givetvis, så ibland går det knappast att se skillnaden mellan framkallade och utskrivna bilder).

Ja, men de flesta labb framkallar faktiskt bilderna på riktigt. Den digitala bilden projiceras på ljuskänsligt fotopapper och framkallas i maskinens vätskor, sköljs och torkas. Bara förstoringar i storlekar som inte maskinen klarar av skrivs ut med bläck på en annan typ av papper.

Om bilden projiceras på riktigt fotopapper (och framkallas), så blir pixlarna osynliga och det finns inga bläckprickar eftersom inget bläck används. På utskrifter kan man ofta se bläckdropparna på papperet om man tittar noga. (Det beror på skrivarens upplösning givetvis, så ibland går det knappast att se skillnaden mellan framkallade och utskrivna bilder).

Dagens bläckstråleskrivare har en bläckdroppsstorlek på 2-3 picoliter, så du får vara bra skarpögd om du ska se dessa droppar. om jag räknar rätt innebär det att varje droppe är 0,000000000002 - 0,000000000003 liter.

Så det ”riktiga” fotopappret ger faktiskt sämre skärpa än bläckstråleskrivare.

Stefan

Crimson är fantastiskt smidiga och bra på alla sätt, och inte alls överdrivet dyra. Jag rekommenderar att du beställer hem deras "testbild", om dom har den kvar, och ställer in din skärm efter den. Om du inte har riktig skärmkalibrator förstås.

Dagens bläckstråleskrivare har en bläckdroppsstorlek på 2-3 picoliter, så du får vara bra skarpögd om du ska se dessa droppar. om jag räknar rätt innebär det att varje droppe är 0,000000000002 - 0,000000000003 liter.
Men hur stor yta blir det på ett papper? Dvs hur mycket flyter dropparna ut?

Om dropparna flyter ut för mycket så försämrar det dpi.

Korrekt, och det är därför som man kan se skillnad i skärpa på olika papper. Ett papper som inte är behandlat för bläckstråleskrivare, där flyter droppen ut en del. Men på de bästa pappren blir det ingen utflytning, utan droppen träffar pappret och absorberas mer eller mindre direkt.

Men det är fortfarande inte volymen på droppen som är det intressanta, utan hur stort plasket blir ...

Kan vi anta att en bläckdroppe är sfärisk medan den färdas från skrivarmunstycket till papperet?

I så fall blir det en deformation av sfären när droppen träffar papperet, och droppen geometri transformeras från en sfär till en yta (antagligen cirkel). Det är denna yta som är intressant, och inte volymen på droppen. Jag skulle tro att det går att räkna ut hur stor ytan blir om man kan anta att droppen inte flyter ut, men det ger jag mig inte på kväll.

Kan vi anta att en bläckdroppe är sfärisk medan den färdas från skrivarmunstycket till papperet?

I så fall blir det en deformation av sfären när droppen träffar papperet, och droppen geometri transformeras från en sfär till en yta (antagligen cirkel). Det är denna yta som är intressant, och inte volymen på droppen. Jag skulle tro att det går att räkna ut hur stor ytan blir om man kan anta att droppen inte flyter ut, men det ger jag mig inte på kväll.

Vi kan inte bara anta, utan den är faktiskt sfärisk om allt är som det ska. Jag har fått en demo av en entusiastisk tekniker som visade en höghastighetsfilm som visade hur dropparna färdades från munstycke till papper, där droppen bildar en cirkel.

Framkalla som proffsen?

Brukar kolla i skyltfönster hos fotobutiker/studiofotografer för inspiration för porträttfoto då jag ibland leker studiofotograf. Är det någon här som vet om man som privatperson kan beställa förstoringar på liknande fotopapper som studiofotografer brukar använda. Papperet är inte blankt eller matt, har viss struktur och är finare än "vanligt" fotopapper. Hoppas ni förstår hur jag menar.

Tacksam för tips! :)

Hälsningar Anette

Brukar kolla i skyltfönster hos fotobutiker/studiofotografer för inspiration för porträttfoto då jag ibland leker studiofotograf. Är det någon här som vet om man som privatperson kan beställa förstoringar på liknande fotopapper som studiofotografer brukar använda. Papperet är inte blankt eller matt, har viss struktur och är finare än "vanligt" fotopapper. Hoppas ni förstår hur jag menar.

Tacksam för tips! :)

Hälsningar Anette

Sådana papper brukar vara så kallade Fine Art papper, det vill säga de är gjorda på en pappersbas som är tillverkad av bomull eller finaste träråvara. Sedan är de behandlade så att de kan användas i bläckstråleskrivare. De fungerar alltså inte i vanliga labb, som framkallar sina bilder i kemi.

Anledningen att man använder bläckstråleskrivare är dels att man vill få tillgång till alla dessa papper, dels att de har betydligt bättre hållbarhet mot ljusblekning, dels att bilderna får ett större färgomfång på dessa papper än vad kemiskt gjorda bilder kan återge.

Sök på fine art printing så hittar du flera leverantörer som kan göra sådana bilder.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto