esbtse
Aktiv medlem
Tack. för informationen. Skall kolla upp det.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tack. för informationen. Skall kolla upp det.
Jag har seriöst försökt lära mig fotografera sedan 97. Så i år är det 10 år. Jag har inte lyckas producera mer än 3 bilder som jag kan stå för, Så enligt Strand skall jag ge upp. Tuvärr är jag envis och fortsätter gå kurser och försöka hitta ett eget bildspråk. Det som har slöat ner min utveckling är att jag inte har tagit så många bilder kontinueligt och att det har saknas en kontinuelig återkoppling och utan denna har man svårt att gå vidare. Återkopplingen har jag fått på kurserna. Skall saker hända måste man även ha en kanal så bilderna uppmärksamas av andra.urbano skrev:
Om utbildning och fotoskolor:
Making pictures is a very simple act. There is no great secret in photography...schools are a bunch of crap. You just need practice and application of what you've learned. My absolute conviction is that if you are working reasonably well the only important thing is to keep shooting...it doesn't matter whether you are making money or not. Keep working, because as you go through the process of working things begin to happen. -Elliott Erwitt
Jag tror Paul Strand sa nånting om att det tar 8-9 år att lära sig fotografera. Om man efter den lärotiden ändå inte lyckas producera ett hyggligt antal bra bilder är det troligen bättre att ägna sig åt något annat(sa han visst också)
Jovisst har fotoutbildningar sitt berättigande, men värdet av dem kanske överskattas ibland?
esbtse skrev:
......Konstfack påminner mer om Handelshögskolan vilket jag tror är symptomatiskt då de flesta även där kommer från den välbeställada klasserna. Dvs mota bort den stora massan från överklassens sista fästen....
Aj aj det måste betyda att när hon kommer ut så kommer hon inte att kunna kännas vid er arbetare????Graal skrev:
OT men lite kuligt det här när det blir klasskamp i debatten Vet inte om Svenska Handelshögskolan i Helsingfors, Hanken, räknas dit? I alla fall läser min dotter där sedan 2 år tillbaka och vad jag kommer ihåg frågade de inte vad jag och min fru har för yrken när hon sökte in där? Funkade tydligen bra med en maskinsnickare på en pallfabrik som far och en barnskötare (numera förskolärare) som mor...
Erik Schalin skrev:
Aj aj det måste betyda att när hon kommer ut så kommer hon inte att kunna kännas vid er arbetare????
Det blir inte alls kuligt utan mer kusligt...
esbtse skrev:
Jag har seriöst försökt lära mig fotografera sedan 97. Så i år är det 10 år. Jag har inte lyckas producera mer än 3 bilder som jag kan stå för, Så enligt Strand skall jag ge upp.
esbtse skrev:
Jag har seriöst försökt lära mig fotografera sedan 97. Så i år är det 10 år. Jag har inte lyckas producera mer än 3 bilder som jag kan stå för,.................
Det som har slöat ner min utveckling är att jag inte har tagit så många bilder kontinueligt............. och att det har saknas en kontinuelig återkoppling och utan denna har man svårt att gå vidare. Återkopplingen har jag fått på kurserna.........
Skall saker hända måste man även ha en kanal så bilderna uppmärksamas av andra.
k-oskarina skrev:
.........maskinsnickare på en pallfabrik
... oj vilken lust jag får att fota detta ditt yrke, Nils.
/Ulla
Graal skrev:
Du är välkommen, men du kan lika gärna åka till ABB i Västerås och be att få fota av en robot....eller ta en bild på en fin dator,,, det är sådant man använder i industrin idag...
Vad tror du Hasselblads första robot hette? Viktor så klart. Jag tror den andra hette Erna, efter hans fru. Men hört dem tala med varandra, det har jag aldrig gjort, robotarna alltså.k-oskarina skrev:
Oj, oj, oj...jag som tyckte det lät så mysigt hantverksmässigt. Men robotar kanske har fått en egen personlighet nuförtiden. Namn och egen röst osv..
Hjompe skrev:
Vad jag därför i första hand letar efter, och som jag alltså efterlyser, är fotokonstnärer som fungerar som symboler för vår tid. Alltså de som fångar tidsandan, som ger en föreställning om det tidiga 2000-talets atmosfär och känsla, på samma sätt som de flesta av oss antagligen har en mycket tydlig uppfattning om vad som konstnärligt utmärkte t ex 1980-, 70-, 60-, 50-, 40-, 30-, 20-talen.
Hjompe skrev:
Min ursprungliga efterlysning om tips på nyare konstfoto, handlade också om fotografins framtida identitet. Mer precist: den digitala fotokonstens själ/identitet/form/karaktäristik, estetik..............
Den analoga tekniken upplever jag iofs inte alls som ointressant eller förbrukad. Men, när man om, låt säga, 30 år blickar tillbaka............
säkerligen ett digitalt baserat fotografi som då kommer att vara i fokus.................
Vad jag därför i första hand letar efter, och som jag alltså efterlyser, är fotokonstnärer som fungerar som symboler för vår tid. Alltså de som fångar tidsandan, som ger en föreställning om det tidiga 2000-talets atmosfär och känsla...
Jag håller med åsikterna om att vi lever i en brytningstid, i en pågående digital revolution...
Eller finns luddet bara hos mig? Kanske är det bara retrospektivt som man kan få en avklarnad förståelse för en epok?
Kanske har 2000-talet som man kommer att förstå det, ännu inte börjat.
Om man betraktar mycket av det som idag görs med fotografi i digital miljö, tycker jag att det finns en tydlig trend av prövande och osäkerhet. Och så kanske det måste vara i brytningstider.
Många verkar dessutom klamra sig fast vid estetiska uttryck som hör en förgången tid till, och som var en konsekvens av den tidens teknik och material. Ta till exempel programvarorna som simulerar olika filmtypers korn, färgtoner, kontrast mm. Eller ta maneret med att försöka få rent digitala bilder att likna gamla repiga oljemålningar. Eller naturfoton utskrivna på målarduk. Vare sig man tycker om allt detta eller ej, rör det sig om en ren maskeringsverksamhet:
...den digitala bilden försöker likna något den inte är, och lånar gamla uttryck för vad som traditionellt brukar tas som tecken på konst eller äkthet.
Graal skrev:
När vi diskuterar den nya fotokonsten tror jag inte vi ska fastna allt för mycket i tekniken, digitalt eller analogt.......................
...........Det är vad man åstadkommer med sina redskap som räknas.