esbtse skrev:
Hur viktig är god utbildning? Är det för att få acceptans hos konstköparna? Jag tycker det borde räcka med hög kvalitet och kontinuerlighet samt att det bryter mot kulturen. Du som är galierist vad är det som gör att naturbilden har svårt att bli accepterad som konstfoto i europa?
God utbildning är som med de flesta yrken, du är säkert bättre programmerare och snickare med utbildning än utan. Inom fotografi så handlar det inte om att utbilda sig till att hantera en kamera. Det handlar om att utveckla sitt bildseende, att välja teknik (storformat t ex) efter ändamål och inte tvärtom.
Eftersom den konceptuella konsten har varit i ropet länge nu så är det mycket större chans att du kan dra din idé längre (förhoppningsvis också bättre) med utbildning, lärare och mentorer.
Angående din fråga om naturfotografiet så ska jag försöka svara. Naturfotografi är en egen genre precis som t ex mode och street.
Det är det det konceptuella som visas och köps idag, det har varit färg och form och det har varit svart/vit gatufotografi.
Vad nästa trend blir vet jag inte med jag tror det blir mer datorgrafik.
Att använda naturen som ingrediens är väldigt poppis i iscensatt fotografi, titta gärna på t ex Elina Brotherus.
Att ta fina naturbilder handlar oftast om att vara på rätt plats, ha rätt objektiv på kameran vid rätt tidpunkt, kunskap om naturen/djuren, tålamod och en del andra yttre faktorer. Den konceptuella konsten/det iscensatta kräver ett inre engagemang, att vilja förmedla en inneboende känsla, att försöka berätta ett skeende i en enda bild. Ofta mörka tankar och känslor, att rama in och hänga upp till allmän beskådan som en sorts läkeprocess.
Högsta mode i NY just nu är att köpa analoga fotografier från olika krig att ha på väggen...
Lite ur mina tankar och så.
//
Nina