Graal
Avslutat medlemskap
esbtse skrev:
Jag har premunerat på tidningen Motiv. Tuvärr var det ytterst få sk konstnärer i tidningen som kunde sitt hantverk och jag stog inte ut med den kvaliten som presenterades. Ett Tema måste bygga på dels den hantverkmässiga biten och dels på själva iden. Om temat kräver dåligt hantverk så är det okay. Jag fick känslan av att fotograferna? utvaldes av andra skäl än rent konstnärliga.
Jag har också prenumererat på MOTIV. Tyckte till att börja med den var intressant men efter några nummer var det samma sak som upprepades. Den typen av fotografi som varit trendig de senaste åren blir i längden lika tråkig som naturfotografin med sina klichéer och attribut, eller en del av de bilder man kan se i tidningar typ amerikanska B&W Magazine, med sin speciella "fine-art konststil".
Har sett lite svartvita dokumentärbilder från Göteborg och Georg Oddners utställning på Tommarp i sommar, och trots dess traditionella karaktär ger de mig mycket mera än de bilder som idag presenteras som den främsta fotokonsten. Tror att den typ av bilder, som t.ex Oddner m.fl visar, alltid kommer att vara intressant. Mest tack vare att de är resultatet av stor konstnärlig talang, men också för att de visar på en "social estetik" som inte stöter bort oss utan som fångar vårt intresse och gör oss nyfikna utan att för den skull verka simpel och slätstruken. Att den typen av fotografi idag inte är trendig gör den inte sämre. Den är, som jag upplever det, alltid lika intressant. Man tröttnar inte på den lika lätt.
Men det ska väl också sägas: Allt typ av fotografi som görs bra har en tendens att alltid vara intressant och kommer säkert att överleva och bli ihågkommen. Kanske har vi sett för mycket dålig fotografi av den senaste trenden och att det gör att bl.a jag börjat tröttna?