Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var få tag på ärt/bönpåse?

Produkter
(logga in för att koppla)
Rusta i Linköping har någon form av bönpåse för under femtiolappen (har jag för mig).

Själv kör jag med en påse fylld med laktrits. När den är tom har jag inget stativ kvar och då är det dags att gå hem.
 
Kan det funka med puffat veteris? Så länge påsen är vattenresistent då förstås. Tänkte då särskilt på vikten och att puffat ris är väldigt lätt, liknande frigolit.
 
seitoho skrev:
Fråga till Nonno då...

Vet att idén med frigolitkulor har varit uppe förut, men frågan har alltid varit om det blir tillräckligt stabilt eller om det bara glider omkring.

Funderade på dom här från Panduro:
http://www.pandurohobby.se/order/ProductServlet?cmd=detail&aid=306066

Borde ju bli lite stabilare iom att det är olika storlekar på kulorna...
Sen borde det räcka till ett par påsar, 33liter kulor är ju en del...

//Tomas

Jag har tre påsar av olika storlekar packade med frigolitkulor och det har fungerat riktigt bra, Jag är nöjd. Visst har väl några kulor med tiden smulats sönder vart eftersom jag "knölat" ihop påsarna på olika sätt under kameran eller under objektivet. Oavsett vilken sida av påsarna som kommit till användning, har det varit tillräckligt stadigt för min del. Jag är van vid att för det mesta fotografera på frihand (utom när jag tar stöd mot något förstås) och kanske är det så att jag blir nöjd med det lilla som går att använda som stöd? För mig är det minst lika viktigt att det inte väger för mycket.
/Nonno
 
Jag tillverkar mina påsar själv av vanliga 2- eller 3 liters fryspåsar och det fungerar utmärkt.
Man får ju givetvis lägga fler påsar i varann och jag använder dem enbart till makrobilder på växter och svampar.
Som fyllnad har jag testat mig fram till att ärtor och vetemjöl funkar bäst.Mjölet väger ju en del så den påsen gör jag lite mindre,men det har fördelen av att forma sig exakt efter kameran eller objektivet.
Till telen tror jag att de färdiga värmekuddarna, som nämnts tidigare,fungerar bäst.

Thomas
 
Sans skrev:
Hmmm... puffat ris blir nog alldeles för mjukt och går sönder direkt förstås.

Puffat ris tror jag inte fungerar mer än några timmar, därefter blir det nog en mer mjölaktig konsistens av det. Det är heller inte bra att ha en fyllning som kan riskera att "damma" genom påsen.
/Nonno
 
nonno skrev:
Puffat ris tror jag inte fungerar mer än några timmar, därefter blir det nog en mer mjölaktig konsistens av det. Det är heller inte bra att ha en fyllning som kan riskera att "damma" genom påsen.
/Nonno
Nej, då är det bättre att göra godis av puffriset och försöka med något annat i påsarna! :eek:)
 
Vi fick tag på riktigt billiga makaroner, som vi tänker testa med.... det blev billigare än bönor och ärtor.

Konstig värld vi lever i...... ;o)
 
Jag skaffade en Grippa Bean Bag i vintras och ifrån bil är den suverän. Den nyper fast över bilrutan och ligger kvar även när man kör. (Jag testade för skojs skull upp till 90 km/h, men sedan blev det lite kallt om örat... :) )

http://nature-photography.co.uk/Grippabags.htm

Den gick även att få i camotyg.

Priset var £13.10 GBP inkl. frakt till Sverige.
 
Har precis inköpt en midjeväska för 50:- att fylla för att använda som "ärtpåse".

Billigt och inte minst smidigt :)

mvh Ricard
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.