Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var billigast, Japan eller USA?...

Produkter
(logga in för att koppla)
HongKong är också bra men mycket turistfällor där.
I MongKok området finns flera bra affärer.

Det finns bra ställen i Peking och Shanghai också men inte lika bra priser och det känns inte lika seriöst. Man får vara på sin vakt...

Johan

timlu skrev:
Kom ihåg att i Japan kan du dra av ytterligare 5% moms som du som utlänning inte behöver betala. Yodobashi är inte direkt det billigaste stället men det är smidigt att handla där eftersom dom är vana vid utlänningar, vilket gäller i stort i t ex Akihabara.
Det är fler som skrivit att Yodobashi inte är billigast men få som kan tala om vart man ska gå för att handla nytt billigare, förutom nu Wink Digital och Outlet Plaza i Akihabara. Map Camera är dyra på nytt men har en massa beg godsaker. Såg inte speciellt mycket intressanta digitalsaker av senare snitt när jag var där senast, men det var iofs ett år sedan.

Akihabara är annars bra för elektronik, där köpte vi TV och en massa annat 1992, på den tiden var momsen bara tre procent. De har produkter avsedda för export så man slipper transformator, till skillnad från vanliga affärer.

FILM) (ulltand skrev:
Hur är det med optik i Kina då? Och Hong Kong?
Vi har handlat i Hong Kong men det var innan det överlämnades, så det var inte nyligen. Då var det iaf stor risk att bli lurad, oftast genom att man fick fel pryl och inte den man tänkte sig men hade betalat för. Rådet i så fall, om man är kvar i sta'n när man upptäcker det, är att gå till Consumer's Council (eller hota med att göra det).

Kostigt att Map skulle vara dyra. Jag var där för några månader sedan och de var billigare än Bic och Yodobashi och hade dessutom bättre lager på gluggar. Dessutom pratade de precis lika mycket ingen alls engelska på alla ställen :p
Men att vinka på passet och säga "Duty free" funkade fint samt att skriva ned med siffror vilka gluggar man ville ha pris på. Sedan var de fantastiskt hjälpsamma trots språkförbistringen. Försök det med fransman! (duckar för eventuella flygande vitlökar ;)

Tack för tipsen

Jag tänkte fara iväg till Wink, men stannade förbi MapCamera som alltid, 124' YEN för en beg. D200 perfekt skick men saknade den japanska manualen, kändes som jag kunde leva med det. köpte till batterigrepp m.m.(14')

MapCamera kan man ju inte kalla dyra, en ny D200 går på 154' YEN minus 5% skatt, betydligt billigare än både BicCamera och Yodobashi, och man slipper pointcard etc.
Engelska pratade alla tre i butiken (mycket väl)

Lite dagsaktuell pris info.

Beg.
D2Xs 400'
D2X 300'
D200 130'
D1X 69'
D40X och D80 får man för en påse nötter och en banan.

FILM) (ulltand skrev:
Hur är det med optik i Kina då? Och Hong Kong?
Jag var i Tianjin, Kinas tredje största stad (11 miljoner) för ungefär två månader sedan och köpte där ett Nikkor AF-S DX 12-24 f/4G IF-ED för 8'200 Yuan vilket motsvarar 7'400 SEK. Objektivet kostar 10'995 på Cyberphoto....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar