Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var börjar jag?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag har hållit på med foto ganska länge och hittills nöjt med mig att skicka en och annan bild till Crimson och varit nöjd med resultatet. Men efter att ha varit på en fotokurs där det visades många fina utskrifter så tänkte jag att jag skulle skriva ut mer själv, tänkte att jag skulle skriva ut mer då. Så efter ett besök hos Scandinavian photo så kom jag hem med en Canon Pixma Ip8750 som förvisso inte är det bästa som finns men enligt SP god nog för mina behov. Här börjar huvudvärken. Jag har en stationär PC med en bra Dell skärm men den ska pensioneras av utrymmesskäl och en Macbook pro med retina skärm har införskaffats. Hur jag än gör så får jag inte till utskrifterna så att de ens är i närheten av vad som visas på skärmen. Jag har använt olika färgprofiler för skrivaren som följde med och som ska matcha pappret som jag använder. Båda skärmarna är okalibrerade men jag har svårt att se att det ska blir så stor skillnad på bilderna som det blir med de olika profilerna som jag använder. Jag försöker att använda utskriftsmodulen i Lightroom 5 men när jag skriver ut från PCn så blir det bandning i bilderna om jag använder Lightroom men inte om jag exporterar och printar en Jpeg från windows. Samma men inte lika kraftigt blir det om jag skriver ut från Macen. Jag har kollat alla filmer på moderskeppet om färg och printning men inget verkar funka. Så min fråga är enkel, var börjar jag för att reda ut detta. Jag inser att det är mycket nytt för mig men just nu är det bara en enda röra och jag vet inte riktigt vart jag ska börja. Hjälp!
//Peter
 
Hej!
Jag har hållit på med foto ganska länge och hittills nöjt med mig att skicka en och annan bild till Crimson och varit nöjd med resultatet. Men efter att ha varit på en fotokurs där det visades många fina utskrifter så tänkte jag att jag skulle skriva ut mer själv, tänkte att jag skulle skriva ut mer då. Så efter ett besök hos Scandinavian photo så kom jag hem med en Canon Pixma Ip8750 som förvisso inte är det bästa som finns men enligt SP god nog för mina behov. Här börjar huvudvärken. Jag har en stationär PC med en bra Dell skärm men den ska pensioneras av utrymmesskäl och en Macbook pro med retina skärm har införskaffats. Hur jag än gör så får jag inte till utskrifterna så att de ens är i närheten av vad som visas på skärmen. Jag har använt olika färgprofiler för skrivaren som följde med och som ska matcha pappret som jag använder. Båda skärmarna är okalibrerade men jag har svårt att se att det ska blir så stor skillnad på bilderna som det blir med de olika profilerna som jag använder. Jag försöker att använda utskriftsmodulen i Lightroom 5 men när jag skriver ut från PCn så blir det bandning i bilderna om jag använder Lightroom men inte om jag exporterar och printar en Jpeg från windows. Samma men inte lika kraftigt blir det om jag skriver ut från Macen. Jag har kollat alla filmer på moderskeppet om färg och printning men inget verkar funka. Så min fråga är enkel, var börjar jag för att reda ut detta. Jag inser att det är mycket nytt för mig men just nu är det bara en enda röra och jag vet inte riktigt vart jag ska börja. Hjälp!
//Peter

Du behöver en ISP skärm, som du sedan kalibrerar.
 
Nej, retinaskärmar är bra grejer, men för optimal återgivning så behöver de också kalibreras. Jag tror (utan att ha provat själv) att kalibrering av skärm ger större effekt än kalibrering av skrivare.

Att säga att retinaskärmar eller HiDPI-skärmar (Windows) är bra är ju lite märkligt. Att säga att en skärm har en hög upplösning är ju bara en faktor som avgör om skärmen är bra. För fotografi är det faktiskt inte särdeles viktigt. Det är mycket viktigare med ett stort färgomfång, hårdvarukalibreringsbarhet, godkänd färgåtergivning, jämnhet i ljus och färg över ytan än upplösning.

En iMac har ju ett rätt begränsat färgomfång, sRGB, som gör det svårt för den skärmen att visa extrema, mättade färger korrekt. Den kan bara profileras, inte kalibreras, som gör det svårt att få den att visa rätt färgtemperatur. https://www.facebook.com/ProjektorUtbildning

Beträffande om det är din skärm eller skrivare som ska kalibreras först. Jag har en test på http://www.profiler.nu/farghantering/skrivartest/ som gör det möjligt att kolla om din skrivarprofil är OK. Skriv ut den och skriv sedan här hur den ser ut.
 
Jag tycker ändå att skriva att han behöver en ny skärm för att hans utskrifter ska bli bra är som att säga att han borde köpa ny mössa för att skorna för för trånga. Och ja, Apples Retina skärmar är bra, och det beror inte bara på upplösningen. Se artikel i ZDnet för detaljer.
 
Jag tycker ändå att skriva att han behöver en ny skärm för att hans utskrifter ska bli bra är som att säga att han borde köpa ny mössa för att skorna för för trånga. Och ja, Apples Retina skärmar är bra, och det beror inte bara på upplösningen. Se artikel i ZDnet för detaljer.

He writes that the Retina gamut is impressive, very close to sRGB, and much improved over the previous MacBook Pro screen. When combined with its other features, the Retina makes a big difference for photography.

Och om du har en skrivare som har ett omfång som är mer än dubbelt så stor än sRGB så är det återigen svårt att avgöra hur mättade, intensiva färger ser ut.

Om du har x antal kronor att köpa en skärm, så tycker jag att det finns en hel del aspekter som är viktigare än upplösningen. Jag ser till exempel att ha ett färgomfång som är så stor som möjlig är viktigt. Skärmar med sRGB är utmärkta för de som ska titta på bilder och filmer, inte för dem som producerar material för tryck och utskrift. Apple har gjort valet att iMac är till för de som surfar på webben, de som kollar på film med mera. Ett självklart val, tycker jag. Men de som ska producera media behöver göra andra prioriteringar.
 
Om du har x antal kronor att köpa en skärm, så tycker jag att det finns en hel del aspekter som är viktigare än upplösningen. Jag ser till exempel att ha ett färgomfång som är så stor som möjlig är viktigt. Skärmar med sRGB är utmärkta för de som ska titta på bilder och filmer, inte för dem som producerar material för tryck och utskrift. Apple har gjort valet att iMac är till för de som surfar på webben, de som kollar på film med mera. Ett självklart val, tycker jag. Men de som ska producera media behöver göra andra prioriteringar.

Fast nu har ju Peter ju redan köpt en MacBook Pro med Retinaskärm nyligen och valt bort alternativet extern skärm av utrymmesskäl. Det han verkar behöva hjälp med är två saker:
1) Bandning i utskrifter från Lightroom.
2) Att skärmen och/eller skrivaren inte är kalibrerade och dörför inte presterar förväntat resultat.
 
Jag tycker att steg 1 måste vara att utreda varför han får så olika resultat (bandning) från Lightroom jämfört med utskrift från windows.

Är utskiften från Windows någorlunda OK?

Om svaret är ja, varför blir då utskriften från Lightroom så annorlunda? Vilka inställningar är gjorda i print-modulen i LR? Det är ju lätt att man har "dubbel" profilhantering vilket kan ge fel resultat.

Att skrivaren ger bandning enbart från vissa program kan inte ha med skärmen att göra.

När man rett ut detta är det väl läge att börja trimma på skärmen men profilering/kalibrering.
 
Jag tycker att steg 1 måste vara att utreda varför han får så olika resultat (bandning) från Lightroom jämfört med utskrift från windows.

Med dåliga profiler så blir det bandningar. Med program som då inte konverterar bilden från en arbetsfärgrymd till en skrivarprofil så ser det bättre ut. Men jag håller med dig, steg för steg kan man ta ta bort fel.
 
Skaffa kalibrator och kalibrera skärmen, se till att väjla färgprofil som är avsedd för det papper/bläck du använder. Hittar du ingen som verkar passa kan rätt profil oftast laddas ned från papperstillverkaren. Finns inte det får du göra en egen skrivarprofil, men det fordrar en kalibrator som även kan hantera skrivare som t.ex. Colormunki Photo

Se till att omgivningen du arbetar i har neutrala färger så att inte hjärnan luras.

Som andra redan påpekat är Apples sRGB skärmar inte helt optimala om slutresultatet ska bli bild på papper. För bästa likhet mellan skärm och utskrift skaffa en skärm som klarar AdobeRGB men oavsett vilken färgrymd din skärm klarar så är det viktigaste att den är kalibrerad.
 
Skaffa kalibrator och kalibrera skärmen, se till att väjla färgprofil som är avsedd för det papper/bläck du använder.

I den kommande boken om färghantering skriver jag om just ordningen. Börja med en skärmkalibrator är mitt grundtips. Du kommer alltid att behöva en bra skärmkalibrator. Jag gillar i1Display Pro bäst just nu om man räknar prestanda/krona.
 
Tack för alla svar! Kul att det finns så mycket kunskap här på fotosidan! Mitt mål är att kunna skriva ut så att det ser ok ut. Jag är medveten om att det kanske inte går att få helt perfekt och det var jag också medveten om när jag köpte Macen men andra faktorer spelar in. Dock så tror jag att det går att få betydligt mycket bättre än vad det är nu. Jag har kört en kalibrering av macskärmen via programmet som ingår i macen och är också medveten om att det heller inte är perfekt men att det ändå ger en bra grund. Jag har en PC med en IPS skärm men jag får inte ihop det där heller.
För att svara på frågan om utskrifterna från windows blir bra så är de utan bandning men färgerna stämmer fortfarande inte. Jag är ganska ny och fattar inte riktigt hur det här med profiler funkar men jag tänker att eftersom retinaskärmarna är likadana så borde det finnas något sätt att korrigera för de "förbättringar" och förändringar som den gör med bilderna. De ser ju mycket "snyggare" (mer kontrast och skärpa) än på min IPS skärm och när jag beställer från crimson från PCn så stämmer färgerna nästan exakt. Hur funkar det?
Vilka inställningar i prinmodulen i lightroom är det som jag ska kolla på?
Jag har även detta problem http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=160953 (mindre text) kan det påverka? Återigen tack för alla svar! Inom andra områden kan jag en rackarns massa och hjälper gärna till men här är jag helt grön! Tack!
 
.............
Vilka inställningar i prinmodulen i lightroom är det som jag ska kolla på?...............
Dum fråga kanske, men ändå...
I printmodulen anger du ju vilken profil som ska användas för aktuell skrivare och papper. (Högra panelen---Utskriftsjobb ---Färghantering---Profil:). Men du måste också stänga av skrivarens färghantering för att det ska fungera. Du har säkert gjort det, men jag frågar ändå:) Det är lätt att glömma.
Anders W
 
Nej, retinaskärmar är bra grejer, men för optimal återgivning så behöver de också kalibreras. Jag tror (utan att ha provat själv) att kalibrering av skärm ger större effekt än kalibrering av skrivare.

Varför skriver du nej och sedan håller med mig? Jag förstår ingenting utav ditt uttalande. Klart han behöver kalibrera sin skärm för Optimala förhållanden.
 
Vill bara tilläga att det går alldeles utmärkt att skriva ut med en retina skärm som utgångspunkt. Har skrivit ut många gånger från min MBP 15 retina och skärmen är inte kalibrerad/profilerad (för det går inte blir bara värre) med gott resultat.

Jag brukar i och för sig kolla med pipetten i PS på hudtoner och färger innan för att se om värdena är ok. Att det sedan är bättre att ha en kalibrerad skärm det är en annan sak.
 
Vill bara tilläga att det går alldeles utmärkt att skriva ut med en retina skärm som utgångspunkt. Har skrivit ut många gånger från min MBP 15 retina och skärmen är inte kalibrerad/profilerad (för det går inte blir bara värre) med gott resultat.

Jag brukar i och för sig kolla med pipetten i PS på hudtoner och färger innan för att se om värdena är ok. Att det sedan är bättre att ha en kalibrerad skärm det är en annan sak.

Om det blir värre, då försöker du lägga på en färgtemperatur som skärmen inte klarar av att återge korrekt. Eller har du en dålig kalibrator. Börja med att göra en profilering bara. Det innebär att du anger att du ska ha samma färgtemperatur efter profileringen som innan, det som brukar kallas Native.

Då kan man ju fråga sig vad som är vitsen med att profilera skärmen. Men det är ju så enkelt som att man vill ha en skärmprofil, en beskrivning av skärmens prestanda. Den profil som följer med är oftast inget vidare.

Om du ändå får en dålig profil, då är din kalibrator dålig.
 
Om det blir värre, då försöker du lägga på en färgtemperatur som skärmen inte klarar av att återge korrekt. Eller har du en dålig kalibrator. Börja med att göra en profilering bara. Det innebär att du anger att du ska ha samma färgtemperatur efter profileringen som innan, det som brukar kallas Native.

Då kan man ju fråga sig vad som är vitsen med att profilera skärmen. Men det är ju så enkelt som att man vill ha en skärmprofil, en beskrivning av skärmens prestanda. Den profil som följer med är oftast inget vidare.

Om du ändå får en dålig profil, då är din kalibrator dålig.


Har en x-rite men efter att ha rådfrågat med dig (om jag inte mins fel!) så ställde jag bara in skärmen (kommer inte ihåg hur). Men eftersom det funkar för mina behov så är jag nöjd än så länge i alla fall.
 
Dum fråga kanske, men ändå...
I printmodulen anger du ju vilken profil som ska användas för aktuell skrivare och papper. (Högra panelen---Utskriftsjobb ---Färghantering---Profil:). Men du måste också stänga av skrivarens färghantering för att det ska fungera. Du har säkert gjort det, men jag frågar ändå:) Det är lätt att glömma.
Anders W

Jag tror också det kan vara boven.

Till Peter: För att stänga av skrivarens hantering:

I Lightroom printmodul. Klicka knappen "Page Setup " till vänster. , I dialogrtuan, klicka Egenskaper. Välj rätt mediatype och Print Quality för det papper du använder. Under Color/Intensity, välj Manual och klicka på Set, på fliken Matching, välj none. Sedan OK hela vägen. Tillbaka i LR, välj till höger, Color Managment och rätt profil för det papper och skrivare du har.

Canons profilnamn är lite kryptiska. Här är en översättningstabell:

GL = Glossy Photo Paper
MP = Matte Photo Paper
PR = Photo Paper Pro
SG = Photo Paper Plus Semi-Gloss
SP = Photo Paper Plus Glossy
GL = Photo Paper Plus Glossy II
PT = Photo Paper Pro Platinum

Det finns också en siffra bakom profilen, lägre siffra är högre kvalité.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.