Annons

Valuebasket

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Har någon testat valuebasket.se? De kommer högt upp, med bra pris, i sponsrade länkar på googlesökningar. Däremot verkar omdömen om dem variera, minst sagt (se https://se.trustpilot.com/review/valuebasket.com , http://www.productreview.com.au/p/value-basket.html) så är skeptisk till köp.

/A.

Söker man spänning så är det rätt ställe att handla på. Glöm inte att du får tulla på varorna eftersom du handlar från Hong Kong, Kina.

Fann en intressant rad i deras villkor på http://www.valuebasket.se/sv_SE/display/view/conditions_of_use
"Dispyter : Tvist eller anspråk rörande på något sätt ditt besök på vår hemsida eller på produkter eller tjänster som säljs eller distribueras av ValueBasket.com kommer att bli föremål för konfidentiell bindande skiljedom i Hong Kong, snarare än i domstol…"

Vi har billig elektronik i Sverige/EU och det bästa konsumentskyddet, varför köpa från Kina?

Som jag uppfattar det är det ingen tull på import av "Digitalkameror" till Sverige/EU, däremot tillkommer svensk moms med 25 % på import från HK.

EDIT: Tycks som ValueBasket skickar via UK eller annat land inom EU vilket innebär att ingen svensk moms tillkommer ... någon som har koll?

De verkar inte billigare än andra betydligt mer kända gråimport-återförsäljare. Så jag hade gått på de lite säkrare korten som E-Infinity, Kacha och HDEW Cameras.

Om du väljer att köpa av dem, se till att få klarhet i varifrån prylarna skickas. De anger ju flera länder och om det är utanför EU tillkommer ju 25% moms plus diverse avgifter. Tänk också på att även Storbritannien har delar som inte tillhör EU så det kan ju vara värt att veta var i Storbritannien de har sitt lager.

Som jag uppfattar det är det ingen tull på import av "Digitalkameror" till Sverige/EU, däremot tillkommer svensk moms med 25 % på import från HK.

EDIT: Tycks som ValueBasket skickar via UK eller annat land inom EU vilket innebär att ingen svensk moms tillkommer ... någon som har koll?

Det tilkommer inte tull men visst moms ifall företagets omsättning till Sverge är av viss storlek.

ValuBasket

Hej!
Jag skrev till dem i december på deras svenska hemsida och frågade om en Canon 5DsR om den hade svenska menyer och om priset var riktigt med skatter å moms inkluderade i priset. De svarade att kameran skickas från ett lager som de har i Holland så att skatt och moms är betalat eftersom kameras importeras från ett annat EU-land. Menyerna hade samma som övriga Canonkameror dvs 25 olika språk inklusive Svenska. Har inte vågat köpa något av dem ännu men det kliar ju det skiljer ju 10 000 på priset det är ju ganska mycket. Har även talat med Canon i Göteborg och eftersom det inte är någon skum import så skulle det gå att registrera hos dem.

Hej!
Jag skrev till dem i december på deras svenska hemsida och frågade om en Canon 5DsR om den hade svenska menyer och om priset var riktigt med skatter å moms inkluderade i priset. De svarade att kameran skickas från ett lager som de har i Holland så att skatt och moms är betalat eftersom kameras importeras från ett annat EU-land. Menyerna hade samma som övriga Canonkameror dvs 25 olika språk inklusive Svenska. Har inte vågat köpa något av dem ännu men det kliar ju det skiljer ju 10 000 på priset det är ju ganska mycket. Har även talat med Canon i Göteborg och eftersom det inte är någon skum import så skulle det gå att registrera hos dem.

Och du tycker inte att de är något skumt om det skiljer såpass mycket i pris?

Hämtade tidigare idag ut ett Canon EF 135 f2,0L hos postombudet.
Köpt på valuebasket för 7599:- 2400:- under Scandinavianphoto och ca 2000:- under andra "svenska" webbutiker.
Begagnade på köp&sälj verkar de läggas ut för 6500-7000:-.....
Mail har inkommit löpande sedan beställning för att hålla mig uppdaterad om var paketet är. Spårbart kollinummer från England till ombud. Paketet verkar ha åkt flyg från Hong-kong till UK, där packats om och sänt till mig. Alltså ganska likt den väg de flesta Canon produkter färdas skulle jag tro.

//M

Förutom att de flesta andra mellanlandar hos tullen och momsas.

Haha..Ja såklart.
Känns som att jag gärna konsumerar mellanskillnaden på annat, med eller utan moms..

Nu var det ju inte moms och tull denna tråd handlade om utan om huruvida någon hade testat Valuebasket och deras erfarenhet av det. Jag delade min.

//M

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar