ANNONS
Annons

Val mellan 2 system

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag visste att det här skulle hända, det stannar aldrig vid två alternativ som trådstartaren anger, aldrig.
Nu kan tråden bli hur lång som helst :p

För att inte förvirra "stackarn" som starta tråden kanske.

För övrigt är givetvis pentaxpacketet ett utmärkt alternativ. Olympuspaktet har bättre objektiv men pentaxhuset har stabilisator.

Alternativt går man upp lite i pris (800:) och får E-520, olympusmodellen med stabilisator.

För att inte förvirra "stackarn" som starta tråden kanske.

För övrigt är givetvis pentaxpacketet ett utmärkt alternativ. Olympuspaktet har bättre objektiv men pentaxhuset har stabilisator.

Alternativt går man upp lite i pris (1000:) och får E-520, olympusmodellen med stabilisator.

Jag håller med dig, brukar hålla mig ifrån såna här trådar pga av det lätt blir pajkastning, och alla hävdar deras system är bäst. Så jag ber om ursäkt om jag förvirrade trådskaparen ännu mer nu...

Jag brukar inte heller hoppa in sådana här trådar men jag gjorde ett undantag denna gång. Jag tyckte att steget från E-420 till E-520 inte var så långt :)

hehe här kom det mera saker men nu ska jag göra det lätt för mig.. Kommer att handla sakerna på netonnet för det ligger bara 1 mil från mig.. Vill inte beställa och vänta flera dagar :D Så netonnet får det bli.. och prisklassen är typ 5 tusen..

Hopp då ska man snart iväg och se om det blir kamera köp idag.. Men frågan är vilken man ska sattsa på canon , nikon , eller olympus.. Tänkte på det objektiven jag skrev innan är det något bra till canon?

Jag har bara några simpla råd: Känn efter hur kamerorna ligger i händerna och att knappar och reglage är enkla att manövrera och nå med fingrarna, kameran skall kännas bekväm att hantera. Titta i sökarna också. Är det någon speciell funktion du vill ha, t ex bildstabilisator, liveview, något annat?
Lycka till!

Så där då har man tatt hem en canon nu då tycker den ligger bra i min hand.. Men jag har en fråga till er om ni kan svara på den det är ju en annan 5:a.. Jo kan man inte se på skärmen istället för i sökaren? Kan ju vara gott i vassa fall att slippa att glo i den..Har bara skummat igenom manualen men jag hittar inget om det..

Så där då har man tatt hem en canon nu då tycker den ligger bra i min hand.. Men jag har en fråga till er om ni kan svara på den det är ju en annan 5:a.. Jo kan man inte se på skärmen istället för i sökaren? Kan ju vara gott i vassa fall att slippa att glo i den..Har bara skummat igenom manualen men jag hittar inget om det..

På EOS 450D heter funktionen liveview och aktiveras via val i menyn.

Om du söker efter liveview i manualen bör du hitta mer info. Det borde funka lika dant på 1000 som på 450.

.

Min gissning är att du efter någon dags fotande kommer att upptäcka att med en systemkamera så är det oftast betydligt bättre att använda sökaren än skärmen.

Live view används oftast bara vid speciela situationer, t ex makrofotografering på stativ.

Mvh
Anders

Kan lägga in en annorlunda perspektiv, som användare av gammal optik.

Vill du någon gång köra med äldre objektiv fungerar det inte så bra med andra märken till Nikon. Till Canon och Olympus går många olika objektiv-fästen anpassa och till Pentax går några. Nu är manuella objektiv kanske inget du ska börja med, men om det det bara behövs lite i vågskålen för det ena eller andra märket...

Jag skulle välja Canon eller Pentax. Pentax har då också fördelen att ha bildstabilisering i huset. Olympus s.k. crop-faktor tror jag är 2 (?) vilket känns lite för stort för mig.

Men som sagt, ska du satsa på auto och kit-grejer så bry dig inte för mycket om vad jag skriver ;)

Det blev detta när jag var där
Canon EOS 1000D + 18-55/3,5-5,6 IS
Sigma AF 70-300/4-5.6 DG Zoom Macro – Canon EF
SanDisk SDHC eXtreme III 4GB

Det är vad jag har och leka med just nu gött zoom på sigman iaf :D

Min gissning är att du efter någon dags fotande kommer att upptäcka att med en systemkamera så är det oftast betydligt bättre att använda sökaren än skärmen.

Live view används oftast bara vid speciela situationer, t ex makrofotografering på stativ.

Mvh
Anders

Jo jag kan tänka mig det men det kan ju vara gott att slippa göra det ibland... Stativ ska inhandlas innom kort oxå..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar