ANNONS
Annons

Val mellan 2 system

Produkter
(logga in för att koppla)

DreamMaster

Medlem
Vet inte vilken jag ska välja så lite hjälp på traven hade varit nice..
står mellan dessa 2

Olympus E-420 + 14-42/3,5-5,6 + 40-150/4,0-5,6

Nikon D60 + 18-55/3,5-5,6 med tillbehörspaket

Är ny på detta så det är inte lätt i denna djungel av kamror

Olympuspaketet är det mest kompletta och har de bättre objektiven. Av dessa två paket tycker jag olympuspaketet är klart starkast.

Ok låter bra har inte så mycket mer pengar att lägga just nu
som det kittet kostar för vad finns det annars för dryga 5000:-
där man får 2st objektiv? Vet dock inte om nikon d60 är bättre en olympusen.. Men där är det bara standars och en blixt man får till..

Jag skulle satsat på Nikonpaketet. Större och bättre sensor med mindre brus och ett mer komplett utbud av optik och tillbehör att växa i. Men det tyngsta argumentet tycker jag ändå är den större sensorn med bättre bildkvalite

Så bild kvallete på dessa är det stor skillnad? Om man skulle köra med samma objektiv? Olympusen får jag ju 2st och till nikon får jag 1..

Nej, det är ingen stor skillnad i bildkvalitét, nikonmodellen är något vassare men knappast något man ser på de färdiga bilderna.

Vad gäller objektiv till D60 så är det något begränsat om man vill ha autofokus och därmed inte så komplett som med många andra nikonkameror.

Vad gäller brusskillnader så kan man se det här, inga större skillnader som syns:
http://www.dpreview.com/reviews/olympuse420/page16.asp

Senast ändrad:
Det största problemet med Olympuspaketet, som jag ser det, är att E-420 förmodligen är den enda kamera på marknaden i dag som inte ger möjlighet till bildstabilisering -- en mycket bra funktion.

Jag skulle välja Nikonpaketet -- men se till att det är det objektiv som heter 18-55/3,5-5,6 VR (vilket alltså innebär att det har optisk bildstabilisering)!

Ett alternativ värt att titta på skulle kunna vara Canon 1000D som ligger i ungefär samma prisklass med ett objektiv som motsvarar det i Nikonpaketet.

Ok tackar för länken.. Jag ska ta och slänga ett öga på Canon oxå nu blev det ju svårare 3 olika att välja mellan..Men det är bra alltid kul med något mer man kan titta på..

Då är det dessa det står mellan..

Canon EOS 1000D + 18-55/3,5-5,6 IS

Olympus E-420 + 14-42/3,5-5,6 + 40-150/4,0-5,6

Nikon D60 + 18-55/3,5-5,6 VR

Alla dessa ligger på samma pris måste ha lite mer hjälp här nu..

De tekniska skillnaderna mellan olika system är små - i praktiken. Alla klarar att ta fantastiska bilder.

Fatta ditt beslut utifrån "mjukare" värden:

- Har du kompisar som har ett viss märke? Välj det, då kan du låna objektiv, få tips med inställningar, etc.

- Känn på kamerorna och titta genom sökaren. Hur upplevs det? Ligger någon bättre i handen?

- Hur ser framtiden ut? Tror du att du kommer bli en riktig fotofreak som handlar nya prylar varje kvartal eller är det en liten kul hobby som du ägnar dig åt lite då och då? Utbudet av objektiv, nytt och begagnat, varierar lite mellan de olika märkena.

- Har du redan bestämt dig för vilken mjukvara du skall använda för att behandla bilderna? Om inte, vad följer med kamerorna? Något som känns bättre än det andra? Svårt att utvärdera för en nybörjare dock.

- Vilken är snyggast och "känns" bäst? Foto för oss amatörer skall ju vara kul och kännas bra. Låt känslorna bestämma!

Mvh
Anders

PS. Jag hade nog valt Canon. :)

För att krångla till valet mer så har Olympus en kamera med bildstabilisator, E-520. Det kanske finns bra paket med den och de objektiv som finns med E-420.

Jo då det fanns ca 1500kr dyrare såg oxå att canon var 1000kr billigare en nikon och olympus..Och för den 1000 lappen kan man ju nästan få ett objektiv men jag är inte så insatt i det där men det är någon av dessa 2 isf
Sigma 55-200/4-5,6 DC - Canon
Sigma AF 70-300/4-5.6 DG Zoom Macro - Canon EF

Är inte så mycket för beggade saker men priset var inte fel.. Men i lund det är en bra bit att åka för min del..Bor i en håla som heter falkenberg..

... jag är inte så insatt i det där men det är någon av dessa 2 isf
Sigma 55-200/4-5,6 DC - Canon
Sigma AF 70-300/4-5.6 DG Zoom Macro - Canon EF
Ska du ha en telezoom till Canon bör du titta på modeller med bildstabilisering. Canons 55-250 kostar visserligen lite mer än en tusenlapp, men är nog det mest prisvärda i klassen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar