Annons

Val av vidvinkel

Produkter
(logga in för att koppla)

bralis

Medlem
Hej! Jag har ett Sigma vidvinkel 10-20 mm f3,5 som jag använt till att fota natur och arkitektur. Nu har jag fått ett nytt objektiv Nikon 16-85 f3,5-5,6 och det känns lite som om objektiven lappar över varandra. Nikonobjektivet är ju ett bra allroundobjektiv och kan fungera som mitt standardobjektiv men det känns lite som om jag har ett objektiv för mycket. Vad säger panelen. Tacksam för synpunkter.
 
Tror du svarar på den frågan bäst själv, men det är ändå ganska stor skillnad i 10 och 16mm, ungefär som 300 vs 500mm. Visst man kan göra panorama om det verkligen behöver det, men det kan vara svårt också i vissa fall. Det beror ju mest om vad du fotograferar, stjärnhimlen tex kan vara lite svårt att ihop i panorama, eller en större bjudning inomhus. Det är ju inte nödvändigtvis att man måste bära med sig alla objektiv, tex vidvinkel är ett sådant som man kanske använder 20x per år men när man gör det är oftast för att det är då man behöver det :)
 
Ju mer vidvinkel desto roligare om du frågar mig, men det är ju högst personligt, bara du själv kan svara på den frågan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.