Annons

val av slutartid

Produkter
(logga in för att koppla)

elin f

Aktiv medlem
när jag fotograferar ställer jag oftast in bländaren först eftersom jag vill ha koll på skärpedjupet, men sen känns det ofta som att valet av slutartid är lite mer en chansning. min kamera (canon ae-1) har en exponeringsmätare som visar bländartalen och föreslår alltså vilken bländare jag borde använda. fast jag vill ju kompensera genom att ändra tiden istället. frågan är hur jag vet vilken tid som är bäst? är det ok så länge kameran inte säger till att det är för ljust eller för mörkt? eller ska jag ändra slutartiden så att exponeringsmätaren visar samma bländare som jag har ställt in?
 
Jag är kanske lite korkad nu, men jag vet inte hurdan din kamera fungerar. Om du mäter mot ett föremål så säger kameran tex f8, men är den då inte inställd på något tid?

/ Marcus
 
jo, om kameran är inställd på f8 (för att jag vill ha just det bländartalet) och 1/60 s så kanske kameran föreslår att jag ska ha bländare 16 istället. ska jag då ändra tiden så att kameran föreslår f8? eller spelar det ingen roll om jag ställt in en viss bländare och exp.mätaren föreslår en annan?
 
Kan du inte ställa in så att du väljer vilken bländare kameran ska ha (när du mäter) och sen får den säga vilken tid det motsvarar, eller är det så att kameran alltid väljer 1/60 och sen får du tacka och ta emot vilken bländare det blir vid mätningen?

På min kamera så har jag ett läge (kommer inte ihåg vad det heter, men tror det är läge A), men då sätter jag tex f8 och sen när jag mäter så ändras bara tiden.

/ Marcus
 
Kameran föreslår ju alltid det värdet som ger rätt exponering efter mätarens kalibrering.

Om du vill ha bländare 8 så måste du ju justera slutartiden tills du får f:8.
Din kamera har ju bländarautomatik så det är ju bara att titta i sökaren och vrida slutartidsratten till nålen pekar på det bländarvärde du önskar.

Med tidsautomatik är det ännu lättare, då väljer du ju bländare och får stå ut med den tid kameran väljer åt dig, men det är ju inte aktuellt på din modell om jag inte missminner mig.
 
elin f skrev:
jo, om kameran är inställd på f8 (för att jag vill ha just det bländartalet) och 1/60 s så kanske kameran föreslår att jag ska ha bländare 16 istället. ska jag då ändra tiden så att kameran föreslår f8? eller spelar det ingen roll om jag ställt in en viss bländare och exp.mätaren föreslår en annan?

I exemplet så får du 2 stegs överexponering om du envisas med att behålla tid/bländarkombinationen.
 
ok, då gissade jag rätt. har tidigare haft en halvmanuell kamera där jag inte kunde välja tiden själv vilket begränsade fotograferandet lite. med den här kameran fotar jag helmanuellt, men man kan också ställa in så att den väljer bländare själv. fast det blir rätt tråkigt att fota så tycker jag.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.