ANNONS
Annons

Val av objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag sitter med samma frågeställning och jag tittar lite efter 17-85 IS USM eller 24-135 IS USM. Känns som vettiga objektiv när man är nybörjare med sin systemkamera.

Givetvis beror det också på vad Du tänkt fotografera.
/Leffe

Tamron 17-50/2,8 om du föredrar vidvinkel, Tamron 28-75/2,8 om du är mer åt telehållet. Båda är rosade.

perstromgren skrev:
Varför inte?

Per.

En högst relevant fråga. Förvisso har kitobjektiven (som alla andra objektiv) sina begränsningar. Beroende på vad och hur man fotar är olika begränsningar olika svåra att leva med - och vissa kan ibland vara en välsignelse.

Dock, med tanke på att kitobjektiven nästan är gratis vid köp av systemkamera, så tycker jag att de i de allra flesta fallen är utmärkta att börja med. När man sedan "slår i taket" vet man lite mer vilka begränsningar man har svårt att leva med och därmed också lite bättre vad man bör komplettera och/eller ersätta med.

Något som glöms bort är att det går allderles utmärkt att ta fantastiskt bra bilder med ett kitobjektiv. Jag har fortfarande aldrig mött en fotograf vars optik sätter gränsen för hur bra bilder han tar i fler fall än fotografens egna begränsningar.

Daniel Norell skrev:
Canon EF 28-135/3.5-5.6 IS USM

Detta objektiv kanske uppfyller mina önskemål som ett "allround"

Mvh

Om du klarar dig med 28 mm så är 28-135 med IS en underskattad sak.
Har själv haft en sådan och den är mycket prisvärd.

ANNONS