ANNONS
Annons

Val av ny digitalkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Loennstroem

Aktiv medlem
Nu har jag bestämt mig för att införskaffa en ny digitalkamera. Jag skulle vilja fota mera idrottsbilder (rörliga motiv såväl inom- som utomhus) men det är lönlöst att ens försöka med den lågpriskameran jag har nu (det blir bara sudd) då den inte har sådär väldigt många inställningsmöjligheter. (Olympus Camedia C-860L) Det är annars en väldigt bra budgetkamera om man fotar utomhus.

Jag vill alltså ha en kamera som kan fota bra "action-bilder" men som även är användbar inomhus och där man kan använda sig av extern blixt/-ar. Dessutom skulle jag vilja ha en bra zoomfunktion. Prisklass: 8-15000 kr, men det kanske inte spelar så himla stor roll vad man väljer för kamera om man är beredd att betala lite mer än vad jag gjorde för den förra?

Hoppas att någon har något bra råd att ge.

Jag skulle nog avråda ifrån att köpa Dimage7, dom har lite problem med sin focus om jag inte minns helt fel. Canon kan jag dock hålla med om att den verkar riktigt lovande!

Ledsen, men med din budget kan du nog glömma digitalt actionfoto. Dimage 7 kan ju nästan inte ens låsa fokus på stilleben. Har inte testat G2:an men på specen ser den ut som en överprisad finessrik kompaktkamera. Den kanske bästa lösningen för 15kkr är nog Olympus E-10, som ändå bara har 1/640 sek som snabbaste slutartid. Och så har jag svårt att tro att dess AF hanterar rörliga mål överhuvudtaget. Annars är den väl ok. Men köp sist av allt Dimage 7, den är helt ofattbart kass på alla möjliga sätt. Ska du tvunget fota sport/action digitalt så måste du upp i betydligt högre prislägen. Och i den klassen så får du ännu vassare analog utrustning inklusive film och filmskanner för samma pengar.

/ PJ (analogromantiker) (nähä!?)

Jag får nog tyvärr hålla med herr pjutsi här. Köp absolut inte en Dimage 7:a. Har ägt en för ett tag sedan, och det är den absolut sämsta kamera jag haft. Och jag hade tre stycken olika under tre månaders tid, för det var fel på varenda en jag fick tillbaka av Minolta. Till slut fick jag nog och bytte upp mig till en E-10 hos Cyberphoto, som har suverän kundservice. Dålig autofokus räcker inte, det finns inte en chans i världen att kunna fota sport med denna.

I din prisklass är nog E-10:an det enda alternativet, eftersom det mig veterligen är den enda kamera med duglig autofokus under D30, som ligger på en 30.000+ med objektiv. G2 har jag ingen erfarenhet av, men skulle tro att det PJ skriver stämmer ganska bra. (Även om han är en analogromantiker av sällan skådat slag...)

Autofokusen fungerar bra på E-10:an. Kan vara ett problem om motivet kommer mot dig med hög fart, men annars är det inga problem. Dessutom är det en äkta spegelreflex, så det går fint att fokusera manuellt. (Även om man kanske inte köper en kamera för 15.000 för att direkt försöka överkomma dess begränsningar... ) 1/640 sek förstör vid vissa tillfällen, till exempel vid tennis och kanske en hockey-puck, men till exempel fotboll och hockey i övrigt borde gå fint att fota. Att fota inomhus är dock inte lätt, då den har ISO 320 som max, och det är VÄLDIGT brusig. Använde det för att fota just en hockeymatch i vintras, och bilderna krävde en del brusreducering i Photoshop innan de gick att titta på.

Om du känner att upplösning inte är av vikt, skulle du kanske kolla på Olympus E-100RS, som har ett objektiv motsvarande 380mm med bildstabilisator och tar 15 bilder/sek! Tyvärr är upplösningen bara på 1.5 Mp, vilket inte räcker om du vill trycka bilderna på papper. Autofokusen är också relativt långsam, skulle gissa på att den är i klass med den kamera du har nu. Kostar 11110 kr hos cyberphoto.

Är du villig att gå upp lite i prisklass, så finns alltid E-20 för ~20.000 kr. Den har snabbar slutartider i progressiv scan mode, dock på bekostning av upplösning. Tyvärr är kameran i sig långsammare än E-10 vid läs/skriv hastigheter mot minneskortet (samma processor, större bilder), och förutom de snabbare slutartiderna så har den endast en extra megapixel att erbjuda i upplösning. Inte värt 6.000 enligt min mening, men smaken är som bekant olika.

Summa sumarum är väl att om du vill fota sport på allvar, investera i en Canon D30 + glugg, eller vänta ett halvår - år tills nästa generation kameror kommer ut. Bland annat pratas det om en efterträdare till D30, vilket torde göra att priset på den sjunker några lappar. Sedan har Olympus och Kodak pratat om en gemensam digital systemkamera med överkomligt pris. Men, som sagt, allt är bara rykten än så länge.

Gå för guds skull inte och köp en analog kamera! :)

Jag är själv en nybliven E-10 ägare (hämtade den på posten idag) och är hemskt nöjd än så länge. Det har inte varit väder för att gå ut och fota men känslan är kanon. Kul att ha en kamera som inte ser ut och känns som en analog kompaktkamera.

/malm

Tja, jag kanske var lite otydlig i mitt förra inlägg. Jag var trött...

Med "dålig autofokus räcker inte", menade jag att dålig är att ta i i underkant. Och jag menar självfallet Dimage 7:an. Autofokusen på E10:an är klart bra.

Och jag håller med Malm om att det är en suverän känsla i E-10:an. Enligt min mening den klart mest prisvärda kameran som går att köpa idag.

Jag är också i digitalkamerainvesteringstankar. Den kamera som jag har tittat på är Olympus C-4040Z. Den passar mina behov och plånbok väldigt bra. Den verkar helt enkelt vara skitbra eller.....???
Finns det någon som har erfarenheter av den kameran?

// Magnus

Hej Magnus!

Jag har nyligen köpt en C-3020Z som är en sorts lillebror till 4040Z (2,8--bländare, ingen videoutgång, 3.2 mpix etc) och den är mycket, mycket bra. Skulle själv köpt 4040Z, om inte min plånbok varit så tunn :(...

Jag har inte tagit så många bilder ännu pga urdåligt väder här i Helsingborg, men jag är ändå mycket nöjd med vad kameran presterar.

Därför tror jag också att du skulle bli nöjd med en 4040Z som är billig i sin prisklass och tar riktigt bra foton. Dessutom har den många inställningsmöjligheter.

Det finns en massa test av kameran på Internet (jag har läst de flesta) och i alla test får 4040:n mycket bra resultat.

Kan väl nämna att Olympus har en väldigt snabb digitalkamera också.. E100RS. (1/10000sek) som ser ut att vara perfekt till action fotografering.. kraftig zoom har den också, 10x (380mm)

Nackdelar är den pluttiga upplösningen och smartmedia, men ska du använda bilderna på webb så har det kanske inte så stor betydning...:) .

digitalkamera?

Om du ska hålla på med foto och är kräsen på kvalite´,så undvik om du kan, att låta plånboken bestämma nivån.Köp det som är bäst ,-läs tester, och flera omdömen har du redan här i forum, så slipper du ångra dej sen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar