Jag får nog tyvärr hålla med herr pjutsi här. Köp absolut inte en Dimage 7:a. Har ägt en för ett tag sedan, och det är den absolut sämsta kamera jag haft. Och jag hade tre stycken olika under tre månaders tid, för det var fel på varenda en jag fick tillbaka av Minolta. Till slut fick jag nog och bytte upp mig till en E-10 hos Cyberphoto, som har suverän kundservice. Dålig autofokus räcker inte, det finns inte en chans i världen att kunna fota sport med denna.
I din prisklass är nog E-10:an det enda alternativet, eftersom det mig veterligen är den enda kamera med duglig autofokus under D30, som ligger på en 30.000+ med objektiv. G2 har jag ingen erfarenhet av, men skulle tro att det PJ skriver stämmer ganska bra. (Även om han är en analogromantiker av sällan skådat slag...)
Autofokusen fungerar bra på E-10:an. Kan vara ett problem om motivet kommer mot dig med hög fart, men annars är det inga problem. Dessutom är det en äkta spegelreflex, så det går fint att fokusera manuellt. (Även om man kanske inte köper en kamera för 15.000 för att direkt försöka överkomma dess begränsningar... ) 1/640 sek förstör vid vissa tillfällen, till exempel vid tennis och kanske en hockey-puck, men till exempel fotboll och hockey i övrigt borde gå fint att fota. Att fota inomhus är dock inte lätt, då den har ISO 320 som max, och det är VÄLDIGT brusig. Använde det för att fota just en hockeymatch i vintras, och bilderna krävde en del brusreducering i Photoshop innan de gick att titta på.
Om du känner att upplösning inte är av vikt, skulle du kanske kolla på Olympus E-100RS, som har ett objektiv motsvarande 380mm med bildstabilisator och tar 15 bilder/sek! Tyvärr är upplösningen bara på 1.5 Mp, vilket inte räcker om du vill trycka bilderna på papper. Autofokusen är också relativt långsam, skulle gissa på att den är i klass med den kamera du har nu. Kostar 11110 kr hos cyberphoto.
Är du villig att gå upp lite i prisklass, så finns alltid E-20 för ~20.000 kr. Den har snabbar slutartider i progressiv scan mode, dock på bekostning av upplösning. Tyvärr är kameran i sig långsammare än E-10 vid läs/skriv hastigheter mot minneskortet (samma processor, större bilder), och förutom de snabbare slutartiderna så har den endast en extra megapixel att erbjuda i upplösning. Inte värt 6.000 enligt min mening, men smaken är som bekant olika.
Summa sumarum är väl att om du vill fota sport på allvar, investera i en Canon D30 + glugg, eller vänta ett halvår - år tills nästa generation kameror kommer ut. Bland annat pratas det om en efterträdare till D30, vilket torde göra att priset på den sjunker några lappar. Sedan har Olympus och Kodak pratat om en gemensam digital systemkamera med överkomligt pris. Men, som sagt, allt är bara rykten än så länge.
Gå för guds skull inte och köp en analog kamera!