Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kasst objektiv, kass kamera eller kass fotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)
Dessutom gäller regeln för FX. På DX är det ggr cropfaktorn.

Jag är inte helt säker på om jag håller med på croppfaktorn.
Croppfaktor = Beskärning?
Om jag tar min 12Mpix bild och efteråt beskär den i PS så jag har 6Mpix kvar. Då har jag ju en faktor på x2. Får jag rörelse oskärpa i bilden då? NEJ!

Så om DX sensorn skär ut ett snitt på x0,67 (DX) direkt i kameran, så ger ju inte det mera rörelse oskärpa heller.
Objektivets faktiska brännvidd är ju fortfarande 200mm, även om sensorn beskär. Bilden blir, som om den vore tagen med en 300mm, endast för att man beskurit till en snävare vinkel. Bilden är fortfarande tagen med ett 200mm.

Det är välldigt klurigt att hålla reda på vad som förändras med cropfaktorn för okila sensor format.
 
Senast ändrad:
Jag är inte helt säker på om jag håller med på croppfaktorn.
Croppfaktor = Beskärning?
Om jag tar min 12Mpix bild och efteråt beskär den i PS så jag har 6Mpix kvar. Då har jag ju en faktor på x2 där. Får jag rörelse oskärpa i bilden då? NEJ!

Så om DX sensorn skär ut ett snitt på x1,5 direkt i kameran, så ger ju inte det mera rörelse oskärpa heller.
Objektivets faktiska brännvidd är ju fårtfarande 200mm, även om sensorn beskär. Bilden blir, som om den vore tagen med en 300mm, endast för att man beskurit till en snävare vinkel.

Det är välldigt klurigt att hålla reda på vad som förändras med cropfaktorn för okila sensor format.

Precis. Det är lurigt. Du missar en sak.

Cropfaktorn är inte beskärning utan det är skillnaden i storlek på sensorn.

Bildvinkeln ändras ja, och därmed så får du fler pixlar av ett objekt om du har sensorer med samma antal pixlar för DX och FX. Mao - DX-sensorn kommere alltså att fånga fler pixlar av samma objekt vid samma slutartid jämfört med FX-sensorn och med andra ord behövs det en högre slutartid för att undvika rörelseoskärpa.
 
Precis. Det är lurigt. Du missar en sak.

Cropfaktorn är inte beskärning utan det är skillnaden i storlek på sensorn.

Bildvinkeln ändras ja, och därmed så får du fler pixlar av ett objekt om du har sensorer med samma antal pixlar för DX och FX. Mao - DX-sensorn kommere alltså att fånga fler pixlar av samma objekt vid samma slutartid jämfört med FX-sensorn och med andra ord behövs det en högre slutartid för att undvika rörelseoskärpa.

Nu han du posta medans jag redigerade, så citatet blev inte 100%. Rättade stavfel och ändrade "x1,5 till x0.67. Men det stämmer på det stora hela. ;-) My bad.

Om vi utgår från ditt resonemang. Ta bilden tagen med en FX och beskär bort lite "fläsk på sidorna" så du får 67% av bilden kvar. (=DX formatet) passerar du då gränsen för rörelse oskärpa efteråt i datorn?
Eller analogt, ta en 20x30 bild och klipp bort 6 respektive 10cm så bilden blir 14x20cm. vart den oskarpare?
DX beskär direkt i kameran, men gluggens värden förändras ju inte. Eller?
Varför kallas en DX 18-200 inte för 27-300? För att glaselementen i gluggen fortfarande är 18-200, man snålar lite på storleken bara, så utgående lins bara tillåter FX storlek på sensorn.

Jag skrev att jag inte är säker på om jag håller med ang croppfaktorn. Jag skrev inte att det är så. Vi har glidit lite off topic, men någon som har lust att rätta?
 
Nu han du posta medans jag redigerade, så citatet blev inte 100%. Rättade stavfel och ändrade "x1,5 till x0.67. Men det stämmer på det stora hela. ;-) My bad.

Om vi utgår från ditt resonemang. Ta bilden tagen med en FX och beskär bort lite "fläsk på sidorna" så du får 67% av bilden kvar. (=DX formatet) passerar du då gränsen för rörelse oskärpa efteråt i datorn?
Eller analogt, ta en 20x30 bild och klipp bort 6 respektive 10cm så bilden blir 14x20cm. vart den oskarpare?
DX beskär direkt i kameran, men gluggens värden förändras ju inte. Eller?
Varför kallas en DX 18-200 inte för 27-300? För att glaselementen i gluggen fortfarande är 18-200, man snålar lite på storleken bara, så utgående lins bara tillåter FX storlek på sensorn.

Jag skrev att jag inte är säker på om jag håller med ang croppfaktorn. Jag skrev inte att det är så. Vi har glidit lite off topic, men någon som har lust att rätta?

Vänta, förlåt. Krångligt var det. Tumregeln handlar om kameraskak - fast resonemanget borde vara detsamma. Det finns också ett antal trådar om det hela. Med DX behöver man en slutartid 1.5 ggr FX med samma antal pixlar på sensorn för att undvika oskärpa från kameraskak.
 
Jag är inte helt säker på om jag håller med på croppfaktorn.
Croppfaktor = Beskärning?
Om jag tar min 12Mpix bild och efteråt beskär den i PS så jag har 6Mpix kvar. Då har jag ju en faktor på x2. Får jag rörelse oskärpa i bilden då? NEJ!
Om du skriver ut dessa bilder i samma storlek och betraktar de från samma avstånd så kommer rörelseoskärpan bli tydligare på den croppade bilden. Åtminstone om det fanns ynlig rörelseoskärpa i originalbilden.
Men den här liknelsen är inte helt korrekt, för en mindre sensor har i regel mindre pixlar vilket gör att det krävs mindre rörelser för rörelseoskärpan ska bli synlig.
 
Daniel O

Ser du bor i Kronoberg.. Jag bor i Blekinge . Olofström..Så nära gränsen till Kronoberg.. Om du bor samt orkar åka nånstans så kan vi gärna ses för en liten fotostund.. Har haft en A300.. Och har en A700á... Samt har lite objektiv som vi kan testa på din kamera.

Dina bilder är "rätt typiska" nystartbilder" där du helt enkelt gjort en del misstag rätt troligt med både kameran och dess inställningsmöjligheter.. Fotomissar pga oerfarenhet och okunskap om kamerans men främst fotokvalitetsmässigt objektivets begränsningar vilket kraftigt begränsar din kameras prestanda i skymningsljus då kraven på objektiven stiger snabbt i det sämre ljuset samt med stora kontraster mellan en ljus himmel och starka skuggor och mörka partier....

Och slår man ihop okunskapen med kameran och fotografiskt och sedan objektivets begränsningar som ytterligare försämrar kamerans prestanda i sig så är chansen att lyckas oavsett märke du använder mindre än att du skulle vinna på lotto varje gång du köper en lotto-lott i pressbyron..

Och som sista grej totalt missat framkallandets konst utav digitalbilder i bildprogram.. Vilket är ett slags "A-O" för ens få bra bilder alls med en systemkamera... Oavsett allt annat är "rätt" lite generellt sagt....

Tyvärr har du inget Exif med i dina bilder vad jag ser så det går att följa fotot "bakåt" till fototillfället och se vad du gjort eller inte gjort ifråga om justeringar och inställ..

Men men.. Jag är enbart en glad amatör.. Så inget "proffs".. Men jag kan garantera dig att din A300 "kan ta bilder" om du bara "gör rätt" samt skapar förutsättningar för kameran att prestera... Och varför jag kan trotts jag är en amatör säga som jag gör är ju för jag just under senaste åren "gått igenom" samt "går ännu igenom" att lära mig grunder för kunna använda en digital systemkamera.. Ja det tar ett tag ibland att förstå att ordet systemkamera betyder att jag som användare är en del av systemet... Samt den viktigaste delen i systemet som kallas "Systemkamera".

Om jag inte kan samt förstår kameran samt objektiv bildprogram ljussituationer mm mm mm så är jag som är "bakom spakarna" det som "sabbar" bilderna enligt min hårt erfarna trail and error tid jag levt med samt lever med....Men va sjutton. Det är ju det som är roligt med systemkameran i början .. DVS att man får lära sig... även om man svär ve o förbannelse ofta ofta då dom "fina" bilderna visar sig bli sunkiga ""sämre än allt annat bilder"".....
:) :)

Så bor du hyfsat nära så kanske vi kan ta en liten fotostund med din A300 så kan du få några små tips här o där i alla fall......
 
Senast ändrad:
Jag brukar förklara det här med skakningsoskärpa och DX- kontra FX-sensor såhär:

Antag att en vertikal skakningscykel varar 1/50s (det är bara en siffra ur luften) och att bilden på sensorn flyttar sig 5mm.

På en FX-sensor på 24x36mm som hålls horisontellt så skakar det således 10/48 av sensorns höjd, medan det på en DX-sensor i storleken 18x24mm skakar 10/36 av sensorns höjd. 10/36 är ett större tal än 10/48.

Förutsatt att pixeltätheten på de båda sensorerna är densamma kommer altså skakningen påverka lika många pixlar, men en större del av den färdiga bilden hos DX-sensorn kontra FX-sensorn. Och, det är ju hur stor oskärpan i den slutliga bilden blir som vi faktiskt ser, som påverkar hur vi uppfattar bilden.

Det borde teoretiskt gå att testa. Skakningsoskärpa på en punktformad ljuskälla borde bli långsmalare på en DX-sensor än på en FX-sensor.
 
Jag tror inte bilderna är speciellt störda av skakoskärpa främst... Tycker mig mer "känna igen" en brusredusering som "arbetar" .....
 
Jag tog mig friheten att trixa lite snabbt med två av dina bilder i bildprogram.. Och jag är en lekstugesnubbe ifråga om kunna bildprogram.. Dom som kan sådana saker kan betydligt bättre än jag kan...

Men ändå tycker jag att det visar i alla fall en sak du bör "ta tag i" snarast.. Dvs lära dig mer om framkalla bilderna ur din kamera..lära dig systemkamerans hela helhet vilket är ett måste... För även med missar ifråga om själva fotandet så lämnar kameran kvar en hel del som går att jobba med i framkallandet av bilden i bildprogram.

Och jag hoppas att du inte tar illa upp för jag lånade två bilder utav dig.. Om du gör det så säg till så skall jag be moddare ta bort detta inlägg omgående...

Du ser orginal samt ändrade här nedan.
 

Bilagor

  • GroteFoto-8MDLISRI 1.jpg
    GroteFoto-8MDLISRI 1.jpg
    14.9 KB · Visningar: 329
  • GroteFoto-8MDLISRI.jpg
    GroteFoto-8MDLISRI.jpg
    17.6 KB · Visningar: 326
  • GroteFoto-AW4BFHUU 1.jpg
    GroteFoto-AW4BFHUU 1.jpg
    28.9 KB · Visningar: 328
  • GroteFoto-AW4BFHUU.jpg
    GroteFoto-AW4BFHUU.jpg
    30.3 KB · Visningar: 325
Även om visarna slutar röra sig så kommer de ha rätt om tiden två gånger per 24 timmar. Ett talesätt bara.

Jag tror man kan ta alldeles utmärkta bilder med utrustningen som diskuteras, även om optiken är fruktansvärt tråkig för mig.

Trådsabotören här igen...
Har testat att stänga av min klocka nu, men jag får den bara att gå rätt en gång per DAG...

Och Daniel, ta tillfället i akt att hänga med någon annan ut och fota, det kommer ge dig bättre resultat än att börja byta utrustning.
 
har tittat på bilderna i andra uppladdningen, och som amatör och jpg fotare(har inte tagit steget ännu till raw) tycker jag bilderna är ok.
 
Det verkar som ingen ännu svarat på frågan i rubriken. Då gör jag det: "kass fotograf". Kameran och optiken är säkert helt OK.

Steget från kass till hygglig fotograf är inte så långt, dock. Ett par kvällar med en fotobok och fotoexperiment är nog vad som behövs. Åtminstone för det tekniska. Konstdelen tar mycket längre tid, normalt.

Per.
 
Det verkar som ingen ännu svarat på frågan i rubriken. Då gör jag det: "kass fotograf". Kameran och optiken är säkert helt OK.

Steget från kass till hygglig fotograf är inte så långt, dock. Ett par kvällar med en fotobok och fotoexperiment är nog vad som behövs. Åtminstone för det tekniska. Konstdelen tar mycket längre tid, normalt.

Per.

Ingen svarat? Jisses... Vad har jag sysslat med då tro...
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar