Tänk på när ni ger råd att budgeten av trådöppnaren säger gärna 5000:- eller billigare istället för närmare 10.000:- och då blir det inga pengar över för blixt eller redigeringsprogram etc.
Håller med! Vi behöver inte lämna råd om utrustning som kostar skjortan. Råden i tråden på föregående sida håller sig inom hennes tilltänkta intervall och då har vi flesta tänkt på allt från Elements till exempelvis 50/1.8 gluggar.
Återigen; kör på Elements! Billigt och det mest prisvärda.
(använder du Mac kan Du dock ta en titt på Aperture 3 - kostar nog fortfarande "bara" 500,- på appstore)
Nu till mig själv och alla andra som redan har en kamera:
Onödigt av oss att lämna tips om Lightroom, PSCS5 etc. Lightroom är minst 2000,- och kan inte göra hälften av Elements och PSCS5 skall vi inte bara snacka om...
Jag har alldeles säkert också lämnat ett och annat "bad tip"...
Det är kul att läsa vissa kommentarer här inne. Jag brukar säga till vissa människor IRL:
"Ljug gärna för mig, men ljug inte för Er själva".
Ingen kan få mig att acceptera och godta resonemanget att man är fel på det om man köper EF gluggar till en cropat hus.
Jag har idag EF50/1.8II, EF 100/2.8L samt EF 70-200/4L. Jag har lånat EF 16-35/2.8L, EF 17-40/4L samt EF 24-70/2.8L av kompisar och en butik i Malmö.
Jag älskar dessa gluggar och resultatet av dem. Vissa av dem har litet mer att önska när de är montade på ett ff-hus. Den önskningen försvinner ibland när de mountas på ett crophus.
Vilken brännvidd är jag ute efter? Det är frågan jag ställer mig. Sen skiter jag i om det står EF eller EF-S på gluggen. Jag försöker komma så nära den brännvidden jag önskar.
En sak är dock säker, med en 7D som jag kör hade jag hellre försökt intala mig själv om att det räcker med 26-56 och sparat några extra tusingar till ett tåligt EF 16-35 istället för ett EF-S 17-55/2.8 som andas och inte är direkt vädertåligt.
När skall man uppgradera? Det spelar ingen roll. De EF gluggarna jag har idag kan jag använda på min 5D markII eller markIII eller markIV när jag nu köper en ff. Dessutom kan jag njuta av dem ända fram tills den dagen kommer, om den kommer.
Är nu sugen på att köpa ett 10-22 till min 7D - gör jag det, och jag blir lika nöjd som många andra med erfarenhet av den gluggen verkar vara, så kanske det aldrig blir en ff.
Nu blev det en hel roman, men jag kunde f*n inte låta bli... hahaha
Ha det bäst alla och ta allt med ro och glimten i ögat! ;-)
/Soms