Annons

Val av mina allra 1:a kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Milliz83

Medlem
Hej allesammans!

Jag funderar på att börja intressera mig för fotografering och behöver tips och råd vid val av min allra första kamera. Jag erkänner villigt att jag är en totalt nybörjare och har ingen aning om vad man behöver tänka på och vad man behöver för utrustning. Jag har däremot ett stort tekniskt intresse och att få leka med olika inställningar för att få till en bra bild är något jag kommer gilla.

När det gäller budget så vill jag ha något prisvärt, hellre något åt det billigare hållet än dyrare. Jag är fortfarande inte helt säker på att fotografering är något jag kommer "fastna" för, men om jag gör det så vill jag ha möjligheten att bygga ut.

Vid valet av motiv så kommer det till 90% bestå av katter och andra djur. Det kan slinka in enstaka bilder på vackra hus eller underbar natur, men som sagt, mest katter. Min första (egna) katt gick tyvärr bort i våras och jag lider ännu över att jag inte har tillräckligt med bra bilder på honom. Missförstå mig inte, jag har ett ganska stort antal bilder, men kvalitén på bilderna är rent ut sagt urusla. Det ska inte få hända med mina andra bebisar! Sen så har min mamma startat en kattuppfödning så det kommer inte bli någon brist på kattmotiv fronten...

Så kom med era förslag och idéer om vilken kamera och vilken utrustning jag skulle behöva. Alla tankar och idéer tas tacksamt emot.

/Camilla

Vad använde du när du tog bilderna som du inte är nöjd med?

Är det systemkamera eller kompakt eller något annat som lockar?

Hur mycket pengar avser du lägga som mest?

Vad förväntar du dig av kameran (ta bra bilder, möjlighet att fotografera kreativt etc etc.)?

Svara på dessa så ska du se att du kommer få bra hjälp här på fotosidan :)

Mvh, Anton.

Vad använde du när du tog bilderna som du inte är nöjd med?

Är det systemkamera eller kompakt eller något annat som lockar?

Hur mycket pengar avser du lägga som mest?