Annons

Val av mina allra 1:a kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Milliz83

Medlem
Hej allesammans!

Jag funderar på att börja intressera mig för fotografering och behöver tips och råd vid val av min allra första kamera. Jag erkänner villigt att jag är en totalt nybörjare och har ingen aning om vad man behöver tänka på och vad man behöver för utrustning. Jag har däremot ett stort tekniskt intresse och att få leka med olika inställningar för att få till en bra bild är något jag kommer gilla.

När det gäller budget så vill jag ha något prisvärt, hellre något åt det billigare hållet än dyrare. Jag är fortfarande inte helt säker på att fotografering är något jag kommer "fastna" för, men om jag gör det så vill jag ha möjligheten att bygga ut.

Vid valet av motiv så kommer det till 90% bestå av katter och andra djur. Det kan slinka in enstaka bilder på vackra hus eller underbar natur, men som sagt, mest katter. Min första (egna) katt gick tyvärr bort i våras och jag lider ännu över att jag inte har tillräckligt med bra bilder på honom. Missförstå mig inte, jag har ett ganska stort antal bilder, men kvalitén på bilderna är rent ut sagt urusla. Det ska inte få hända med mina andra bebisar! Sen så har min mamma startat en kattuppfödning så det kommer inte bli någon brist på kattmotiv fronten...

Så kom med era förslag och idéer om vilken kamera och vilken utrustning jag skulle behöva. Alla tankar och idéer tas tacksamt emot.

/Camilla

Vad använde du när du tog bilderna som du inte är nöjd med?

Är det systemkamera eller kompakt eller något annat som lockar?

Hur mycket pengar avser du lägga som mest?

Vad förväntar du dig av kameran (ta bra bilder, möjlighet att fotografera kreativt etc etc.)?

Svara på dessa så ska du se att du kommer få bra hjälp här på fotosidan :)

Mvh, Anton.

Vad använde du när du tog bilderna som du inte är nöjd med?

Är det systemkamera eller kompakt eller något annat som lockar?

Hur mycket pengar avser du lägga som mest?

Vad förväntar du dig av kameran (ta bra bilder, möjlighet att fotografera kreativt etc etc.)?

Svara på dessa så ska du se att du kommer få bra hjälp här på fotosidan :)

Mvh, Anton.

Hej Anton. Tack för snabbt svar. Ska försöka svara på dina frågor så gott jag kan.

System el. kompakt - Lämnade det öppet med flit. Tror jag är mera inne på systemkamera men som sagt, öppen för förslag.

Kostnad - ville egentligen inte sätta en prislapp. Bra start kit till en bra prislapp. Hellre runt 5.000 (eller gärna mindre), än runt 10.000. Men jag vill hellre ha ordentliga grejer, ej billigt skräp. Och om jag lyckas bemästra åtminstone grunderna i fotografering - och tycker det är roligt - så kommer jag väl vilja byta upp mig/ bygga ut.

Vad jag förväntar mig av kameran - Ta riktigt bra bilder, med bra skärpa och kvalité. Kunna få klara, intensiva bilder av kattögon, men även kunna leka lite med bilderna. Gör dem svartvita, skarp katt på suddig bakgrund. Jag har som sagt inte haft så jätte stort foto intresse förut så jag vet inte riktigt själv vad jag är ute efter. Men jag hoppas kunna få fram (halv) professionella katt foton där kattens personlighet syns tydligt!
/Camilla

Det låter som att du är ute efter en systemkamera, mest med tanke på att du vill ha möjlighet till kort skärpedjup (suddig bakgrund).

Jag skulle rekommendera att du satsar på en Canon 550D som jag själv använder. En kompetent, liten smidig kamera. Dock är greppet ganska litet vilket kan göra den svårare att hålla i, detta är ett problem för mig med lite större händer.

Alternativt en begagnad Canon 40D eller 50D, prisvärda semi-proffsmodeller. Har några år på nacken, men väldigt kompetenta. Du får ett stadigare hus, som är lättare att justera inställningar på. (Märk väl att semi-proffs inte betyder svåranvänt jämfört med instegskamerorna). Det som talar för 50D är att skärmen på baksidan är mer användbar, den på 40D är inte den bästa. I övrigt väldigt lika kameror vad gäller bildkvalitet m.m.

En 550D är mer modern och har lite bättre tekniska egenskaper, men kommer i ett (enligt mig) sämre hus.

Till något av dessa hus rekommenderar jag sedan en begagnad normalzoom och ett billigt fast och ljusstarkt objektiv. Då får du kreativa möjligheter tack vare ljusstyrkan och mångsidighet tackvare zoomen.

Kompaktalternativet blir en Canon S95, en riktigt smidig kompaktkamera med bra möjligheter. Du kan fotografera i RAW (vilket underlättar i efterbahndlingen rejält) men till skillnad från systemkamerorna får du en mindre sensor vilket påverkar bildkvaliteten negativt och möjligheten till det korta skärpedjupet försvinner.

Märkväl att jag själv använder Canon och har därför bäst koll på deras grejer, Nikon har motsvarigheter till de flesta Canonmodeller och det är mest smaksak vad man väljer.

Mvh, Anton.

Skulle tro att du också behöver tänka på om det gäller utomhus/inomhusbilder. Det är ganska avgörande i frågan hur mycket du ska satsa på extern blixt och/eller ljusstarka dyra objektiv. Den inbyggda blixten kommer nog att sabba mycket av känslan inomhus.

Hej Anton. Tack för snabbt svar. Ska försöka svara på dina frågor så gott jag kan.

System el. kompakt - Lämnade det öppet med flit. Tror jag är mera inne på systemkamera men som sagt, öppen för förslag.

Kostnad - ville egentligen inte sätta en prislapp. Bra start kit till en bra prislapp. Hellre runt 5.000 (eller gärna mindre), än runt 10.000. Men jag vill hellre ha ordentliga grejer, ej billigt skräp. Och om jag lyckas bemästra åtminstone grunderna i fotografering - och tycker det är roligt - så kommer jag väl vilja byta upp mig/ bygga ut.

Vad jag förväntar mig av kameran - Ta riktigt bra bilder, med bra skärpa och kvalité. Kunna få klara, intensiva bilder av kattögon, men även kunna leka lite med bilderna. Gör dem svartvita, skarp katt på suddig bakgrund. Jag har som sagt inte haft så jätte stort foto intresse förut så jag vet inte riktigt själv vad jag är ute efter. Men jag hoppas kunna få fram (halv) professionella katt foton där kattens personlighet syns tydligt!
/Camilla

Det vanligaste (vettiga) råd som florerar på FS är:
Gå till en butik och känn och kläm på lite olika modeller.

Canon 1000D
Nikon D3100
Pentax Kr

Alla ligger rätt nära 5000:- med kitobjektiv. Nikon är nog bäst rent tekniskt.
Sony & Olympus ligger högre i pris på instegsmodellerna av någon anledning.

Köper du Nikon (vilket är mitt märke och jag kan därför rekomendera fler grejjor):
Komplettera med en ljusstark normalobjektiv
Nikon AF-S 50mm/1.8 eller Nikon AF-S 35mm/1.8 Båda kostar ca 1800:- /st
Då kan du få till det där korta skärpedjupet (skarpa katter suddig bakgrund)

Sedan är det bara läsa manualen och testa testa testa. Hjälp finns ju även här på FS :)

Senast ändrad:

Hej på dig,

Jag hade, utifrån vad du själv skriver, satsat på följande:

Canon 1100 eller Nikon 3100 tillsammans med kitglugg 18-55
50/1.8 (Canon eller Nikon)
Senaste Elements
+ mycket personligt experimenterande som är gratis men jobbigt :)

Nu har du vad du behöver för att växa som fotograf utan att slänga ut för mycket pengar.

Detta kommer kosta dig cirka 6500-7000,-

(jag kör Canon och är mycket nöjd - det du skall göra är att gå på känslan när du håller i dem i butik och självklart på utseendet - vi är ju trots allt människor med smak) :)

/Soms

Kan tillägga att jag förutsatte att blixtfotografering är något steg framåt, alltså inget du vill satsa på nu. För övrigt bör du som sagt klämma på olika märken och modeller, mycket tycke och smak som avgör vad man fastnar för. Undantaget är de begagnade modellerna jag tipsade om, de finns troligtvis inte att tillgå i butik så då är ditt bästa alternativ att känna på någon motsvarighet (storleksmässigt och layout på knappar osv).

När vi ändå ger en massa bra råd utan något märkeskrig (ännu)

Tänk på att bilderna ska lagras säkert på din dator. Skaffar du Elements eller Lightroom så har de inbyggda backup-funktioner. Använd dessa!

Skaffa en extern USB-disk 500Gb eller så. Kör backup till den regelbundet och förvara den den på jobbet eller i bankfack.

Det är inte roligt att efter tre år eller så tappa ALLA bilder man tagit bara för att en dator går sönder.

Några tips från mig.

Från vad du skrivit ska du nog ta och satsa på en systemkamera, istället för en point-and-shoot. Det ger dig mycket mer område att växa inom fotografi.

Ang kamera ska du välja vad du tycker. Nikon, Canon, Sony etc, testa i butik vilken kamera som du tycker är bäst. Det är viktigt att du gillar den, hur den ser ut, att den sitter bra i händerna på dig för annars kommer den bli obekväm att använda vilket slutar med att du inte vill/orkar ta med dig kameran.

Ett objektiv jag kan råda dig att köpa till är ett 50/1,8. Ljusstarkt, skarpt, billigt och en väldigt bra brännvidd för porträtt (hund o katt porträtt i det här fallet). Går för cirka 1500-1800 beroende på butik.

Backup är viktigt! Köp till en extern hårddisk direkt. 320-700GB, dom är väldigt billiga nuförtiden.

Bildredigeringsprogram som nämnts innan är också bra att ha.

Extern blixt kan också vara användbart. Det finns en ganska bra budget blixt på Cyberphoto som heter Dörr DAF-42 Ultra. Inte testat den själv men det sägs att det kan vara bra. Går för cirka 1500.

Tack alla för era bra råd. Ska titta vidare på alla era förslag och läsa på lite, sen gå o klämma och känna på dem.

Om ni tycker elementals låter som en bra idé så får det helt enkelt bli elementals.

Extra blixt blir det nog i framtiden, väntar nog med den.

Ang backup så är jag personligen inte så förtjust i externa hårddiskar. Jag och maken har prata om att införskaffa en NAS och spegla hårddisken, så det blir nog en sådan istället.

Tack än en gång för alla bra tips. Nu vet jag på ett ungefär vad jag ska leta efter.

Stort tack /Camilla

Innan du köper mjukvara så brukar det finnas trials att ladda ner.. Jag personligen tycker att Lightroom 3 är smidigast och bäst (i kombination med PS CS5). Kolla in adobes hemsida!

Ang backup så är jag personligen inte så förtjust i externa hårddiskar. Jag och maken har prata om att införskaffa en NAS och spegla hårddisken, så det blir nog en sådan istället.

NAS med RAID 5 är vad jag kör hemma. Det ökar säkerheten och det är ju en bra start men det är inte backup.

Backup skyddar dig mot felaktiga raderingar och liknande.

jag var i samma sits för ca 1.5 år sedan. Blev en Canon 450. Då var de dyrare men om de finns kvar mycket billigare nu. Efterföljaren är 550 tror jag. Vet dock itne den större skillnaden.

Billigare kamera +"dyrare" objektiv kan ge riktigt bra bilder.
Dyrare kamera + "dyrare" objektiv kan ge ännu bättre bilder
Men allt hänger ju på fotografen och miljön. Och sedan finns det billiga objektiv som är riktigt bra. Dyrt behöver inte vara bäst men jag tycker att i det oftat är så med objektiv. Man får det man betalar för.

Ångrar inte valet men det jag önskar nu är flera inställningsknappar. Nu måste jag gå in i menyerna för att ställa in något (Finns iof snabbmenyer). Men man får alltid bäst översikt på inställning som ISO, Slutartid, Brännvidd osv om man ser allt på en liten lcd display på toppen samt tillhörande knappar till.

Om du tror att du ska köpa en "Dyrare och bättre" när du fotat ett tag. Se då när du uppdaterar kameraväskan och att du köper objektiv som även passar till fullformats censorer. Vet inte hur det fungerar på Nikon men på canon gör det. Tex detta objektiv Fungerar även om jag vill uppdatera till en bättre kamera som har fullformat.

Hoppas jag inte ljuger om något nu det jag skrev ovanstående för det var ett tag sen jag fick denna input och informationen kan kanske varit annorlunda. Men jag är så gott som hundra att det finns objektiv som bara fungerar till billigare system kameror och objektiv som fungerar till tex 450 och fullformat.

Att det inte är fullformat behöver absolut inte betyder att bilderna blir sämre. Det betyder bara att om objektivet har tex 15-50mm då ska du ta det gånger 1,6 vilket blir 24-80. och eftersom du måste ta x 1,6 så får du aldrig samma vidvinkel som en fullformatskamera. Vet dock inte om det gäller alla objektivtyper.

Detta foto är taget med canon 450 och objektivet jag angav ovan.

Så min rekommendation är 550+bättre objektiv.
Börja med ett 15-50 eller motsvarande och sedan bygg ut efterhand =)

Att köpa fullformatsoptik i uppgraderingssyfte om man inte är säker på att man skall uppgradera till just fullformat inom en snar framtid känns inte som någon bra tankegång.

Övergången till fullformat kräver en del investering, och i nuläget tycker jag inte det känns så aktuellt för TS.

Att köpa fullformatsoptik i uppgraderingssyfte om man inte är säker på att man skall uppgradera till just fullformat inom en snar framtid känns inte som någon bra tankegång.

Övergången till fullformat kräver en del investering, och i nuläget tycker jag inte det känns så aktuellt för TS.
ok men är det inte bättre att vara redo med objektiven för när man väl köper fullkormat då slipper man köpa en massa nya objektiv. Jag följer den tankegången för jag kommer nog köpa fullformat inom ett par. Så för mig är det inte aktuellt och känns riktigt med bortkastade pengar påa tt köpa objektiv som jag inte kan ta med mig senare.

Men vi alla gör våra val och det finns varken rätt eller fel. Vi alla ger TS förslag och det är upp till personer som startat denna tråd att själv bestämma.

ok men är det inte bättre att vara redo med objektiven för när man väl köper fullkormat då slipper man köpa en massa nya objektiv.
Nej, det är alltid bättre (på flera olika sätt, inte minst ekonomiskt) att köpa objektiv och andra tillbehör som är lämpliga för den kamera du har just nu. Inte för en kamera som du eventuellt kommer att skaffa om flera år.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar