Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av Macroobjektiv Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)
En bra blixt (typ SB-800) och en fullkopplad synkkabel (typ SC-17) funkar både för makro och porträtt. Det finns nyare alternativ men begagnade är dessa inte så dyra. Med bra ljus går det t.o.m. att fota makro utan stativ.
Ringblixt är praktiskt men ger ofta ett platt ljus utan skuggor.
 
Det där lät väldigt avancerat!

jag vill helst ha en hyfsat bra blixt för macro men även för porträtt.
Har ni några tips på en blixt för 1500 +-
Behöver jag något mer än en blixt? trigger m.m ?? :D

Så avancerat är det ändå inte, vill du ha blixt även till porträtt så är det SB600-900, dessa kan du styra trådlöst via Nikons CLS system, triggas via den inbyggda blixten i kamerahuset. Du kan också använda en synkkabel, men CLS fungerar utmärkt.

För makro så är en ljusramp med LED ännu enklare, bara att sätta på och man behöver inte tänka på något om synktider och inställningar mm
 
Det där lät väldigt avancerat!

jag vill helst ha en hyfsat bra blixt för macro men även för porträtt.
Har ni några tips på en blixt för 1500 +-
Behöver jag något mer än en blixt? trigger m.m ?? :D

Inget av det där är egentligen särskilt avancerat. Varken LED-ramper eller ringljus är egentligen mer avancerade än en vanlig ficklampa, det är bara hur de monteras på kameran som är speciellt.

Fjärrstyrning av blixtar kanske är lite mer avancerat, men inte särskilt svårt, i synnerhet inte om du har en kamera som klarar CLS. I så fall fjärrutlöser du blixten med kamerans inbyggda blixt. Om du inte har CLS så behöver du någon form av trigger, antigen trådlös eller med sladd.
 
Inget av det där är egentligen särskilt avancerat. Varken LED-ramper eller ringljus är egentligen mer avancerade än en vanlig ficklampa, det är bara hur de monteras på kameran som är speciellt.

Fjärrstyrning av blixtar kanske är lite mer avancerat, men inte särskilt svårt, i synnerhet inte om du har en kamera som klarar CLS. I så fall fjärrutlöser du blixten med kamerans inbyggda blixt. Om du inte har CLS så behöver du någon form av trigger, antigen trådlös eller med sladd.


Fick tag i en hyfsat billig, knappt använd sb-600.
Håller på att testa lite och prövar cls, kan man inte stänga av den inbyggda blixten och bara köra med den externa?
 
Fick tag i en hyfsat billig, knappt använd sb-600.
Håller på att testa lite och prövar cls, kan man inte stänga av den inbyggda blixten och bara köra med den externa?
Du kan inte helt dämpa ut den, men om du går in på CMD och inbyggd blixt, så kan du sätta den till ---, vilket gör att den är så försvagad att den inte på påverkar bilden
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.