Annons

Val av Macroobjektiv Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)
.
...............
I nästan alal situationer är det stativ som gäller i varje fall fungerar det bäst för mig och dom krav på skärpa som jag har.
...................
Får försöka lära mig det. Verkar vara värt besväret när man kikar på dina bilder:)
 
Tja - vi jobbar väl alla lite olika:) Ägnar själv en hel del möda på makrofotografering och i praktiskt taget alla situationer är det handhållet mad autofokus (Nikon AF-C med en punkt) som gäller. Jag vill varken döda, kyla ner eller eterspraya småkryp och då hinner i alla fall inte jag med att böka runt med ett stativ och dessutom manuell fokus. Även bildstabilisering är till stor nytta vid makrofotografering tycker jag, även om andra kanske anser det helt överflödigt.

För egen del använder jag mest Tamron 90/2,8 med VC. Den är väldigt bra och vad jag hört av andra med "makroerfarenhet" är även Sigmas makroobjektiv i riktigt vassa. Så vitt jag förstått är både Tamrons och Sigmas makroobjektiv väl i klass med och ofta bättre än "originalen" från Canon och Nikon. Till det kommer att prisnivån ofta bara är hälften mot "originalen".


Jag dödar heller inte insekter för bildens skull, men jag tror inte jag skulle kunna få till bilder som den på flughuvudet utan att göra det. Avbildningsskalan på flughuvudet ser ut att vara sådär 5:1. om det är en vanlig husfluga. Då finns det inte mycket utrymme för misstag och då hade i vart fall jag behövt en kontrollerad miljö.
 
Jag dödar heller inte insekter för bildens skull, men jag tror inte jag skulle kunna få till bilder som den på flughuvudet utan att göra det. Avbildningsskalan på flughuvudet ser ut att vara sådär 5:1. om det är en vanlig husfluga. Då finns det inte mycket utrymme för misstag och då hade i vart fall jag behövt en kontrollerad miljö.

Yes, normal husfluga och stendöd vid fototillfället

Stativ
Spegeluppfällning
Microjustering av skärpepunkt
Studioblixtar för konstant ljus
ca 30exponeringar
ZereneStacker för sammansättning av bilderna
 
Jag använder aldrig stativ vid levande insekter, ibland vid blomfotografering och alltid vid stackning.

Jag använder ibland extraljus, såsom ringblixt eller olika varianter av LEDblixt, kan också vara att jag använder min SB600 via CLS. Använder alltid HSS i samband med blixt för att kunna ha kortare slutartider.
 
1 Det finns INGA dåliga macroobjektiv.
2 Välj brännvidd efter det arbetsavstånd du vill ha.
GROV generalisering:
Insekter = tele
Blommor = vidvinkel
Porträtt = mitt emellan till extrem tele
Med blixt vill du nog också ha lite större arbetsavstånd.

Sen finns det några specialare tex:
Canons 5X
Nikons Medical
 
Kan bara hålla med Erik i det mesta!
Angående brännvidden så är 90-105mm fullt tillräckligt som enda makroobjektiv,
speciellt på crop.kamera. Det är en bra kompromiss och det är nog därför dom mest
sålda objektven ligger där.
Visst, om man bara ska jaga skygga fjärilar så är 150/180 kanske bra, men det blir avsevärt tyngre
och dyrare och för tex. produktfotografering och även blommor så är det för långt.
Med begränsad budget så skulle jag satsa på Sigmat, Med ännu lägre budget så skulle
jag köpa Tamrons 90mm utan vc. Det är ett väldigt trevligt och framförallt lätt objektiv och
bra om man ska kånka på det tex. i fjällen!
 
Kan bara hålla med Erik i det mesta!
Angående brännvidden så är 90-105mm fullt tillräckligt som enda makroobjektiv,
speciellt på crop.kamera. Det är en bra kompromiss och det är nog därför dom mest
sålda objektven ligger där.
Visst, om man bara ska jaga skygga fjärilar så är 150/180 kanske bra, men det blir avsevärt tyngre
och dyrare och för tex. produktfotografering och även blommor så är det för långt.
Med begränsad budget så skulle jag satsa på Sigmat, Med ännu lägre budget så skulle
jag köpa Tamrons 90mm utan vc. Det är ett väldigt trevligt och framförallt lätt objektiv och
bra om man ska kånka på det tex. i fjällen!

Håller med dig ang. vikten när man vandrar i fjällen.
För dom 2-3 veckorna jag vandrar så har jag med mig ett Tamron 90mm men dom enstaka veckorna kan inte styra vad jag fotar med på hemmaplan resten av året och då blir det ett Sigma 150 mm.
Använde Tamron 90 mm mycket innan jag skaffade Sigman och det gick att ta skapliga bilder med det tillsammans med min första digitala systemkamera, Nikon D70.
Kolla här:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/374527/3425386.htm

Christer
 
Det gamla Tamron är erkänt skarpt men det saknar internfokusering så det ökar i längd mot närgränsen, vilket medför en risk att det skrämmer insekter pga att det sticker iväg ut. Tror det samma gäller Tokinas.
 
Det gamla Tamron är erkänt skarpt men det saknar internfokusering så det ökar i längd mot närgränsen, vilket medför en risk att det skrämmer insekter pga att det sticker iväg ut. Tror det samma gäller Tokinas.

Både senaste och förra modellen har vad jag förstått internfokusering. Det är de ännu äldre som saknar detta.
 
Både senaste och förra modellen har vad jag förstått internfokusering. Det är de ännu äldre som saknar detta.
Det stämmer att de två med VC har internfokusering, men inte den tidigare utan VC. Även den utan VC säljs fortfarande och jag fick intrycket att det var den som rekommenderades i några inlägg
 
Jag får tacka för alla tips!
Det blev ett Sigma 105mm idag och det lilla jag hunnit testa så är jag grymt nöjd!
Nu till en annan fråga, finns det någon här inne som kan tipsa om en bra guide till photostacking?
Jag har laddat hem en trial av zerenestacker men är helt ny inom detta :)



RAW - lightroom - redigera - exportera TIFF - zerenestacker.

Är jag rätt ute? :)
 
Jag får tacka för alla tips!
Det blev ett Sigma 105mm idag och det lilla jag hunnit testa så är jag grymt nöjd!
Nu till en annan fråga, finns det någon här inne som kan tipsa om en bra guide till photostacking?
Jag har laddat hem en trial av zerenestacker men är helt ny inom detta :)



RAW - lightroom - redigera - exportera TIFF - zerenestacker.

Är jag rätt ute? :)

Har du photoshop kan du stacka direkt i där. Ffinns en del instruktionsvideos på youtube, t.ex. https://www.youtube.com/watch?v=7vTj0MWwqCk. Det går dock inte speciellt fort. Har inte provat zenstacker så jag vet inte om det är snabbare.
 
Ser rätt ut tycker jag. Jag köpte Zerena efter provperioden, den fungerar bra fast jag har inte stackat så mycket.

Du kan använda Control my Nikon till att ta bilderna men då behöver man ha en dator kopplad till kameran.
 
Skriver här i stället för att starta en ny tråd.
Jag har nu haft objektivet drygt en vecka och är helnöjd.
Nu till mina fråga: Ett bra stativ eller en blixt? jag har ett stativ som jag använder mycket till landskap och, det är ganska lätt och hyfsat stabilt.
Det jag märker av är att när jag kör med extension tubes så blir det väldigt känsligt/rangligt.
Så ska jag prioritera blixt eller ett nytt stativ?
 
Skriver här i stället för att starta en ny tråd.
Jag har nu haft objektivet drygt en vecka och är helnöjd.
Nu till mina fråga: Ett bra stativ eller en blixt? jag har ett stativ som jag använder mycket till landskap och, det är ganska lätt och hyfsat stabilt.
Det jag märker av är att när jag kör med extension tubes så blir det väldigt känsligt/rangligt.
Så ska jag prioritera blixt eller ett nytt stativ?

Beror på vad du har för budget, en bra blixt är billigare än ett bra stativ.
 
min budget är ganska stram just nu med tanke på att jag köpt kameratillbehör för 20k.
så en blixt kanske är det som borde prioriteras?
vad för blixt i så fall skulle ni rekommendera?


vad tror ni om att beställa denna ifrån ebay?


http://www.ebay.com/itm/Yongnuo-YN-...984371?hash=item2a4e0b3773:g:GUwAAOSwqu9VD9H0


Väldigt bra och prisvärda blixtar, som det finns alla anledning att köpa några stycken av någon gång när budgetläget är bättre, men de är dock inte speciellt lämpliga för makro då de är helt manuella. Vilket i så fall innebär att du behöver antingen prova dig fram eller räkna på förlängningsfaktorer.

Titta istället efter Nikon i-TTL kompatibla makro blixtar som gör att eponeringsautomatiken fungerar även om du har mellanringar. Det är även en fördel om blixtarna har inställningsljus. Det kan bli ganska mörkt i sökaren vid extrem makrofoto.
 
Senast ändrad:
Jag använder fyra typer av ljus

Nikons SB600 styrs via CLS och kameran satt på HSS. Blixten sitter på en "blomsterpinne" så att den är snabbt flyttbar. Kan också ha den monterad på arm från kameran med sladd

LED ramp, vet ine hur många lampor kanske 50tal, går att få billigt från Aliexpress, kostar runt 400:- i Sverige. Monterad antingen på pinne eller från arm på kameran.

Ringljus av LED, köpte för 150:- från Aliexpress kostar runt 700:- i Sverige

Dörr 17 Ringblixt, just denna är inte justerbar så den kan ge för hårt ljus när man är nära, den kan inte heller hantera HSS vilket gör att det kan svårt att använda den upplätningsljus en sommardag

Jag använder oftast LEDljusen, de ger precis lagom ljus, nästan så att det inte syns men ger lite bättre färger och eftesom jag oftast fotograferar i motljus så får jag den upplättning jag behöver, man behöver inte heller tänka på synktider eller kompenseringar och annat. De ger inte så mycket ljus så man får vara med arbetsavstånd 20-30cm. Ibland använder jag 2-3 av ljussättningarna ovan, så det kan vara ett ringljus samt ljussättning bakom eller från sidan.
 
Jag använder fyra typer av ljus

Nikons SB600 styrs via CLS och kameran satt på HSS. Blixten sitter på en "blomsterpinne" så att den är snabbt flyttbar. Kan också ha den monterad på arm från kameran med sladd

LED ramp, vet ine hur många lampor kanske 50tal, går att få billigt från Aliexpress, kostar runt 400:- i Sverige. Monterad antingen på pinne eller från arm på kameran.

Ringljus av LED, köpte för 150:- från Aliexpress kostar runt 700:- i Sverige

Dörr 17 Ringblixt, just denna är inte justerbar så den kan ge för hårt ljus när man är nära, den kan inte heller hantera HSS vilket gör att det kan svårt att använda den upplätningsljus en sommardag

Jag använder oftast LEDljusen, de ger precis lagom ljus, nästan så att det inte syns men ger lite bättre färger och eftesom jag oftast fotograferar i motljus så får jag den upplättning jag behöver, man behöver inte heller tänka på synktider eller kompenseringar och annat. De ger inte så mycket ljus så man får vara med arbetsavstånd 20-30cm. Ibland använder jag 2-3 av ljussättningarna ovan, så det kan vara ett ringljus samt ljussättning bakom eller från sidan.

Det där lät väldigt avancerat!

jag vill helst ha en hyfsat bra blixt för macro men även för porträtt.
Har ni några tips på en blixt för 1500 +-
Behöver jag något mer än en blixt? trigger m.m ?? :D
 
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto