Annons

Val av kanot

Produkter
(logga in för att koppla)
StefanA skrev:
Ryms mycket packning i en canadensare. En kajak är väl mer gjord för optimal paddling. Sett många kajakpaddlare som roat sig i forsarna när jag fiskat i kaitum älven.

Nackdelen med en canadensare är att det blir tyngre att paddla ensam...
 
Arleklint skrev:
Nackdelen med en canadensare är att det blir tyngre att paddla ensam...



Har sett kanadensare med herr, fru, barn, hund, ett antal stora sopsäckar samt en tyngre kanotvagn surrad på toppen av högen. Så nog rymmer de ett och annat. Att det sedan upplevs som att paddla en flotte är kanske inte så konstigt.

Fungerar bra nedströms i Klarälven (har provat) men sämre i Dalslands sjösystem med sjögång och mot/sidvind (har provat).

Min åsikt är att en kanadensare fungerar bra med en paddlare i mindre vatten och kortare distanser.

I kajakens koncept däremot finns en helt annan potential när det kommer till att avverka långa dagsdistanser i ett kraftbesparande tempo.

Jag skulle montera en Pelikanväska med snabbfäste framför mig på kajaken. Väskan är absolut tät och snabb att öppna. Lätt att inreda med till exempel två kameror och optik.
 
Däremot bör man definitivt gå på kurs så att eskimovändningarna sitter som en `smäck´ innan man gör utflyckter.

eskimavandning i en tvamanskajak! Hahaha!. Att overhuvudtaget gora eskimavandning i havskajak ar nastan omojligt.
Det galler att ha med pump, paddelflote (ser ut som en flytring) och forpacka vattentatt.


Tvamanskajaker ar faktiskt inte det roligaste att paddla heller. Det ar inte ens i narheten av en vanlig kajak
 
Fredrik Calabrese skrev:
eskimavandning i en tvamanskajak! Hahaha!. Att overhuvudtaget gora eskimavandning i havskajak ar nastan omojligt.
Det galler att ha med pump, paddelflote (ser ut som en flytring) och forpacka vattentatt.


Tvamanskajaker ar faktiskt inte det roligaste att paddla heller. Det ar inte ens i narheten av en vanlig kajak


Snälla Fredrik!

Eskimoer vänder sina (havs)kajaker i sömnen.

Hyr en video/DVD i detta ämne så får du se hur man vänder diverse kajaktyper med roll. Jag har sett en instruktör vända sin havs/tur-kajak med armar och händer. Alltså utan paddel.

Har en kompis som paddlade över till Gotland ett par gånger på 60-talet. Han kommer att säga hahaha om jag påstår att det är svårt att rolla en havskajak.

Håller däremot med om att det är roligare med en egen kajak.
 
Jag pratar om att köpa en kajak. Iofs har jag erfarenheter från förr, men min fråga var vilken kajak/kanot/canadensare jag skulle välja.

Jag skapade inte en tråd där ni skulle redovida vad ni kan eller vad ni gjort.
 
Jag föreslår att leta efter någorlunda planbottnade farkoster, oavsett om det är en en- eller tvåmannskajak eller en kanadensare det faller på eftersom den plana botten ger högre initialstyvhet. Det vill säga farkosten rör sig mindre när man gör små rörelser i sittbrunnen. Vissa påstår att detta leder till sämre slutstyvhet, dvs lättare att kantra när man väl är på väg, men så är det i de flesta fall inte, även om känslan är lite annorlunda. Ordentligt lång vattenlinjelängd är inte heller fel för lugna rörelser och kursstabilitet. Kanadensare brukar ha båda dessa egenskaper, men för kajaker är det svårare att rekommendera något på rak arm. Dels för att utbudet av modeller är enormt och dels för att en trend i kajakutveckling är initialranka kajaker med förhållandevis kort vattenlinje iom rejält uppsvängda stävar.
För att i alla fall kunna presentera ett förslag så länkar jag till kajakkonstruktören Björn Thomassons hemsida och modellen Najad som jag själv paddlar. Linjeritningen en bit ner visar den skrovform jag talar om ovan. Finns tyvärr inte till salu utan måste byggas, men det ger i alla fall en illustration. http://www.thomassondesign.com/doc/najad.php

Sittbrunnsstorlek är inget problem på de flesta kajaker om man inte är väldigt storvuxen eller har tänkt använda 500mm och uppåt från sittbrunnen.

Vattenrisker och sådant då... Jag gör såhär:
Kamera + teleobjektiv i en vanlig vattentät påse. Räcker för det vatten som kan komma in i sittbrunnen eller under packlucka.
Vid såpass lugn sjö att jag vågar lyfta kapellet har jag kameran i sittbrunnen, mellan knäna i sin påse. Är sjön sämre åker rubbet ner i en packlucka. Går jag runt vill jag inte ha något löst i sittbrunnen som hindrar mig från att komma ur plus att kameran ligger mer skyddad där och de ändå inte går att fota pga överhängande risk för vattenfylld sittbrunn.

Slutligen ett ord om balanssinne, flytetyg, långa brännvidder och ev. IS. Det är inte alltid en bra kombination. Horisonten är stilla i ögat men kroppen rör sig. Mycket otäck/ovan känsla.

Lycka till med kanot/kajakköpet.
 
Albatross

Arleklint skrev:
Jag pratar om att köpa en kajak. Iofs har jag erfarenheter från förr, men min fråga var vilken kajak/kanot/canadensare jag skulle välja.


Jag rekomenderar Albatrossen, finns att hyra eller köpa på Svima sport i Solna. Jag har den själv och har paddlat den ensam många gånger, enda problemet då är att fören sticker upp mer och blir ett vindfång. Det blir med andra ord svårt att hålla kursen när vinden hugger tag i fören. Den är lättdriven och jag tror nog att jag hänger med enmanskajaker ganska bra.
Albatrossen har en rejäl lastbrunn i mitten, en klar fördel då det kan vara trångt att få ner t.ex. en kameraväska genom en liten lastlucka.
Kajaken är stabilare än en kanadensare då man sitter lägre, man får en lägre tygndpunkt helt enkelt. Jag har aldrig varit i närheten av att gå runt trots hård vind och grov sjö, tillägas bör att jag har inte paddlat den ensam vid de tillfällen det har blåst mycket.
Så min rekomendation blir alltså att du tar dig till Svima sport och tar en diskussion med någon där och provar en vända.
 
Titta på begagnade kanoter, man kan få en till bra pris! Hellre två billigare enmanskajaker än en tvåmans, det är inte lätt att paddla själv i en tvåmanskajak.
Jag har funderat på en vattentät mindre midjeväska för att ha kameran tillgänglig. Har man den på magen lite högre upp borde det gå bra.
 
Olika användningsområden

Janne, det första jag tror du ska fundera över är var och hur du vill paddla. Kajaker och Canadensare har olika styrkor och svagheter. En kajak (däckad kanot som paddlas med dubbelpaddel) är bra när det inte strömmar, tål betydligt mer vind och sjö än en canadensare. En canadensare passar bäst på lätt strömmande vatten utan vind och stora vågor. Den lastar betydligt mer, man kan vara ute i flera veckor. En enkelpaddel gör det lättare att manövrera i trånga utrymmen som t.ex. en mindre å. På mindre sjöar funkar de båda två. I skärgården passar kajaken bättre, då det blåser mer och man ibland måste göra mer eller mindre öppna överfarter.

En kanadensare kan man paddla ensam med rätt teknik (lästips: "Path of the paddle") men en tvåmanskajak (K2) paddlar man ogärna ensam om det blåser lite. I lugnväder går det hyfsat men det är inte kul. Jag har en Albatross K2 (och en något rank K1) som man kan få hyra billigt (finns i Stockholmstrakten).

Swima kan du pröva olika modeller, det finns flatbottnade eller v-bottnade, stor eller liten sittbrunn, dyra och billiga. Jag skulle inte köpa en K2 för att paddla ensam för att ibland ta med polare. Då skulle jag hellre köpa en kanadensare (om jag inte tänker paddla i skärgård) eller en K1 alt en "bra" K1 och en begagnad K1 för gäster.

Håller i övrigt med Stefan och Per.

Staffan, paddlare sedan 1988.
 
Eftersom du tänker använda kanoten i skärgårdsmiljö föreslår jag en beprövad klassiker, VKV Lisa med lite större sittbrunn. Eftersom den är i glasfiber är den också något mera lättpaddlad än plastvarianterna samt har bra vridstyvhet. Den har också en optimal kölform med svagt rundformad botten/något V-formad. Detta ger bra stabilitét och mindre känslighet för sidovågor (plattbotten är förrädiskt stabil, välter lättare för sidovågor). Lisa är relativt snabb, mycket stabil (framför allt med packning) och rymmer mycket. Eskimåsväng funkar inte med denna kajak men är helt onödigt att lära sig i skärgårdsmiljö där man alltid har nära till land eller öar. Då är det bättre med pump samt att träna räddningsteknik med att ta sig upp i kajaken när den vält. Välter du med en Lisa ramlar du automatiskt ur sittbrunnen. Eskimåsväng var livsnödvändig för just eskimåerna i det kalla ishavsvattnet och när man jagade isbjörn, betydde ofta döden om man hamnade i vattnet då. Lisa är visserligen dyrare än plastvarianterna men du får en kajak du kan använda länge om du sköter den. Har själv en Lisa sedan snart 15 år (utan skott men nu har de nya även det). Tycker dock att de vattentäta pa packpåsarna funkar bra. Har paddlat den både längs västkusten, i Blekinge, ostkusten samt Öland och i insjöar och kan varmt rekommendera den, speciellt till ovana paddlare då den är så stabil. Lisa, den ngt smalare Anita samt toppmodellen Seagull tillverkas av Vituddens Kanotvarv i Västervik.
 
Att paddla kajak jmf med kanadensare är helt överlägset!!! Jag instämmer med tidigare inlägg att enmanskajak är att föredra, och att i så fall hyra en extra till paddelkompisen. En vattentät säck är bra att förvara kameran i, men det blir bökigt att lätt och snabbt få upp kameran vid ett eventuellt fototillfälle ute på vattnet. Det finns vattentäta väskor som är specialgjorda för att placeras uppe på däck framför dig. Ett tips är att kolla

http://www.orust-kajak.se/produkter/deckbag.html

Dessutom finns det en sorts packlucka som du själv monterar inne i sittbrunnens tak... Den är för liten för att förvara kamerahuset, men den skulle funka för några gluggar.

Vidare, när det gäller eskimåsväng så är det inte alls nödvändigt att kunna detta innan man ger sig ut på öppet hav. Jag har paddlat i en sex-sju år och kan INTE detta. Huvudsaken är att man övar sig i att ta sig i och ur kajaken på öppet vatten. Vid en eventuell kantring (som inte är så vanligt som de flesta tycks tro, har själv aldrig råkat ut för det) är det viktigaste att komma ihåg att lossa kapellet, ta sig ur och sedan försöka ta sig i båten igen... De allra flesta kajakuthyrare/försäljare arrangerar kurser i detta och kan säkert hjälpa dig.

Att hyra en kajak och/eller att pröva olika modeller är en bra ide, alla kajaker har olika egenskaper och passar olika människor olika bra. Det blir i längden billigare och enklare att investera i en egen båt. Det är då bara att slänga upp den på takräcket och dra iväg...

Lycka till med paddlandet!!!

Jessica
 
Dalarö kajak kan jag varmt rekomendera, Har bara bra erfarenhet av dem (Daniel) Köpte en prijon Siyak där ! tummen upp för dem !
 
Arleklint skrev:
Jag pratar om att köpa en kajak. Iofs har jag erfarenheter från förr, men min fråga var vilken kajak/kanot/canadensare jag skulle välja.

Jag skapade inte en tråd där ni skulle redovida vad ni kan eller vad ni gjort.

Jag kan rekommendera exakt den du tittade på men motsvarande för en person, dvs. Prijion yukon expedition.
Har själv en och är mycket nöjd.
Det är en allround-kajak som du kan använda i både hav, sjö, älv, fors.
Stabil och rymlig, plats för mkt packning.
Mycket omtyckt och får mycket goda omdömmen av de flesta. Sen tål den ju hur mycket som hellst.

Vill du ha renodlad havskajak så finns det säkert andra alternativ som kanske är lite snabbare, jag skulle ialla fall satsa på en kajak gjord i plast, man vill ju inte att kajaken skall gå sönder om man råkar köra in i en sten......
 
Arleklint skrev:
Jag pratar om att köpa en kajak. Iofs har jag erfarenheter från förr, men min fråga var vilken kajak/kanot/canadensare jag skulle välja.

Jag skapade inte en tråd där ni skulle redovida vad ni kan eller vad ni gjort.

Ett bra alternativ är Svima Enterprise, den är stabil, bra i sjögång, är förberedd för roder och har rymliga täta packutrymmen med gummiluckor. Satsa på en kajak med stor volym, du vill ju ha med dig en skrymmande fotoutrustning och platsbrist är typiskt i en kajak.

Jag ska själv ut en vecka med min Buccaneer på onsdag, dock inte för att enbart plåta.
 
Andreas74 skrev:
man vill ju inte att kajaken skall gå sönder om man råkar köra in i en sten......

Inget problem med glasfiberkajaker, men ibland får man bättra på med lite gelcoat. Det är svårare att reparera/anpassa en mjukplastkajak. Dessa är också utsatta för att formförändras med tiden.
 
Om du vill ha en stabil kanot med stora lastmöjligheter och plats för en eller ett par kompisar kan en "Yo-a-Kim" från VKV vara ett alternativ. En kanot som fungerar mycket bättre än en kanadensare om du ska paddla i skärgården. Det går även utmärkt att montera på ett fäste för en mindre motor. Farsan hade en sådan och när han hade motvind, stora fjärdar framför sig och hemlängtan så fällde han ned motorn och lutade sig tillbaka.


Finns det kajaker som inte är neongula?

VKV:s kanoter är alltid vita.
 
Gult är kanske bättre än klarblått. Brukar man inte sätta upp blåa band i bärträd för att skrämma bort fåglarna? Finns det inte kanoter avsedda för jakt?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.