Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av kanot

Produkter
(logga in för att koppla)
Arleklint skrev:
Jag har insett att jag skall ha en enmanskajak. Nu är frågan vilken.

Hur fel är denna?
http://www.orust-kajak.se/produkter/yukonswe.html
Nog inte fel alls, bara beroende på vilka användningsområden du tänkt dig. Kajaker i rotationsgjuten plast som denna har vissa fördelar, den tål slag bättre än glasfiber, men formen förändras med åldern (inte bra). Blir kajaken skev blir det väldigt jobbigt att paddla, även med roder. Tror också att plastkajaker är tyngre än glasfiber?

Yukon exp är uppenbarligen mest gjord för rinnande vatten. Då kan det bli ett problem i skärgården, för sådana kajaker kan inte vara kursstabila. Så fort det blir lite vind, som det ofta är i skärgården, vill man ha lite kursstabilitet och inte svänga kompassen runt. Det jag starkt rekommenderar är att provpaddla några olika modeller. Svima har det största utbudet i Stockholm. Annars är väl Point65 svårslagna vad gäller pris. Tyvärr fanns de inte när jag köpte kajak. Kolla även Utsidans paddlingsforum för bättre råd än du får här.

/Staffan
 
Swima Sport

Vid karlbergkanal har oändligt mycket kajakmodeller det är förmodligen det bästa stället att börja på :)

mvh

Martin
 
Jag vill passa på att slå ett slag för Prijon Seayak och Prijon Kodiak (beroende på hur stor du är). Bra havskajaker. Använder själv en Kodiak som jag plåtar från, stabil, hyfsat snabb.
 
Sabud skrev:

Hyr en video/DVD i detta ämne så får du se hur man vänder diverse kajaktyper med roll. Jag har sett en instruktör vända sin havs/tur-kajak med armar och händer. Alltså utan paddel.

Har en kompis som paddlade över till Gotland ett par gånger på 60-talet. Han kommer att säga hahaha om jag påstår att det är svårt att rolla en havskajak.

Eskimåsvängar är svårt! Man måste ha en kajak där man kan hålla sig kvar i, när den snurrar/välter.
En med liten sittbrunn, och med en ovansida som inte är för platt. Dessutom bör du ha kapell som smiter åt om midjan om du inte vill ha kanoten full med vatten efter eskimåsvängen.

Men med rätt ¨låda¨och mycket träning går det. Men en sådan ¨låda¨ skulle jag absolut inte ta med mina kameror i!

1/2 Eskimåsvängar gjorde jag ett antal i början av min karriär ;-), trots att jag hade en lärare med sex OS-guld i bagaget.

/Janne
(FD Tävlingskanotist med JSM silver på K-2 10.000 m 1977)
 
Jag har kameran i en vattentät "deckbag", vilket gör att jag lätt kommer åt kameran när jag behöver den samt att den är skyddad mot vind, våg och eventuella eskimåsvängar (dessa är inte så svåra som man tror, men det är klart enklare om någon kan instruera på plats.)
 
Janne H skrev:
Men med rätt ¨låda¨och mycket träning går det. Men en sådan ¨låda¨ skulle jag absolut inte ta med mina kameror i!
Jag gör eskimåsväng i min havskajak (K1). Dock brukar jag plocka ner kameran i skottet innan jag tränar, men jag paddlar med kameran i sittbrunnen ganska ofta.

Svårt? Nej, men det kräver träning och en kajak man kan sitta fast om man vill i samt ett rel. lågt akterdäck.

Att lita på att man klarar sig med eskimåsväng om man går runt ofrivilligt är däremot vanskligt. Samma förhållanden som gjorde att du välte råder ju när du kommer upp om du lyckas med din eskil. Den stora poängen med att lära sig eskimåsväng är att man får större kontroll och bättre känsla för kajaken. Man får bättre balans och blir skickligare på att manövrera kajaken plus att det är kul att kunna. (För forspaddlare är eskimåsvängen däremot mer en nödvändig säkerhetskunskap än för vanliga kajakpaddlare).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.