Annons

Val av kamera/utrustning

Produkter
(logga in för att koppla)
Peter, tänk på att paketet med Olympus 420 inte har någon bildstabilisering. För att få det måste du gå upp till 520-modellen.

Jag valde Pentax K200D efter många funderingar fram och tillbaka på både Canon 450, som inte har stabilisator i huset- måste köpa dyra objektiv med det inbyggt om man vill ha det. Ett plus där är att det som följer med, 18-55 har det inbyggt, men vill man ha större så blir det dyrare om man ska ha det.
Ett annat minus med canon, tycker jag är att greppet är ganska litet, det tycker jag är viktigt, att det känns bra att hålla i kameran, den är lite plastig också.

Olympus e-510 har ju stabilisator i huset och dessutom LiweWiev,( finns även i canon 450) om man nu känner att man måste ha det, jag känner inte att jag har behov av det, men det som är minus där är också att den är lite plastig, dock bättre grepp än canon. Minus är också
att det inte finns så många billiga objektiv, tamron och sigma tex, till olympusen.
Om man vill ha ett fint zoom, tex 70-300 så finns det för runt 1500:- till pentax och canon och andra modeller, men inte till olympus, där får man köpa orginal för en bit över 3000:-

Pentax har ett väldigt gediget hus som är fukt och dammtåligt, visst, man kan ju inte bada med det, men man behöver inte springa och gömma sej om det kommer några stänk.
Det är lite tyngre än sina
konkurenter, olympus, canon och sony tex, och det är ett plus för det gör att man får bättre kontroll, den blir stadigare att fota med.

Ja, det är en riktig djungel där ute med alla möjliga modeller, men det finns många bra tester på nätet som är väldigt behjälplig.
Ta och googla på den modell du är sugen på och jämför, det kommer du långt på. Testa olika modeller, ta, känn, kläm på dom i affärer, det gjorde jag.

Ja, lycka till med ditt letande.

Mvh Reino

Men hur vädertätade är en telezoom för 1500 kronor kan man ju också fråga sig?

Men ett råd till dig Peter är att börja med att köpa kameran med normalzoom typ 18-70, tycker att priserna med telezoom är mkt varierande å vissa priser mindre bra.

Om K20D är 100 kronor dyrare så är det inte så mkt att fundera på då K10D inte är ngn brus kung direkt.

Men du vill väl ha så bra prylar för pesotosarna oavsett vilken grupp kamerahusen ligger i.

Några kameror som jag föreslår är

450D med 18-55 IS och 55-250 IS
D80 med 18-70 och om du vill ha tele, 70-300 VR
K20D finns hyffsade vädertätade objektiv.
K200D
A200 med 18-70 för 4,7 från cyberphoto
Eller en 40D med 17-85 IS, ett objektiv med blandad kritik.

Att ha bildstabilisering i huset är ju ett stort plus, att ha möjlighet att ha det i objektivet är också rätt stort, med stabilierad sökare. Men det jag tycker du ska kika på är så att du kan ta bildstabilisering i läge 2 som det kan kallas så att du kan panorera bra, finns på Olympus E-3 o många andra, vet dock inte precist vilka, plus det flesta bildstabiliserade objektiv

Jodå leif priset stämde i pricerunner men jag kollade även prisjakt.nu på samma system och fick ett pris under 9 lappar vilket gjorde att k10'ans muskler växte en del och k20 tappade lite mark, den finns kvar i huvudet men inte i listan

spännade rally det här.

Här kommer en ny lista ingen rangordning i den, vissa har åkt ur och andra har tillkommit.

föresten hur ser man på betekning att ett objektiv
innehåller bildstab.

Pentax k10 8740:- m 18-55+50-200 Lenskit
Pentax k200 8690:- m 18-55+50-300 Lenskit
Nikon D80 9620:- m 18-55+55-200 Lenskit
Canon EOS 400D 7890:- m 18-55+55-200 Lenskit
Sony A200 7420:- m 18-70+75-300 Lenskit
sony A350 8743:- m 18-70+75-200 Lenskit
Olympus E-520 8280:- m 14-42+70-300 Lenskit
Samsung GX-10 6000:- m 18-55+50-200 Lenskit

Enligt prisjakt ligger k10d om du lyckas hitta den, på cirka 7.000 med kitobjektiv. Sen köper du en Samsung 50-200 istället för Pentax för 1100. Låter som en smart affär. :p

Nilzohn skrev:
De här är i princip exakt samma kamera. I mitt tycke är GX-10'an ovan ett kap!

Skulle tippa på att det är en felmarkerad GX-1 som letat sig in från prisjakt. Följer man länken från prisjakt till den billigaste GX-10 så ser det lite udda ut. Men ring och kolla med dem, är det så att det är en GX-10 för 4900, grattis. :)

Ja det stämmer priset som jag skrivit gäller samsung gx-1s men priset skillde mellan dom två bara ca:200:-,om priserna i prisjakten stämmer och hamnar gx-10's pris på ca:6100:-
måste nog skaffa ett par brilllor så jag läser på samma rad med bägge ögonen :)
Har också kollat länken nu, det är som du säger så verkar det vara en gx-1s som är felmarkerad i prisjakten, men jag ringer dom så får vi se.

peter20 skrev:

Har också kollat länken nu, det är som du säger så verkar det vara en gx-1s som är felmarkerad i prisjakten, men jag ringer dom så får vi se.

Är det en GX-10 så tveka inte. Det är ett pris som en gudfader måste ha satt i så fall. Det är bara att panga på, du kommer inte hitta mer pang-per-guld.

Jag ringde dom men gx10:an var slut såld, dom hade bara haft ett par stycken jag fick inte vet om priset stämde, men nu väntar dom tydligen på att få in gx20 kan vara intressan att se vad dom sätter för pris på den.
som jag ser det nu så ligger Samsung gx10 på ca.8400 med objektiven.

När jag var och känd på lite kameror här gävle så var föräsljaren lite orolig för vad som händer mellan samsung och pentax, kanske därför han inte tar hem kameror från dom utan att ha en beställning först.

Senast ändrad:
Hej!
Så här gick det
det blev en nikon d60 m två objektiv när jag kom hem med paketet talade frugan om var jag kunnat både fått känna på ev. köpa en k10:a för en i mitt tycke billig peng, det hade hon ju kunnat sagt tidigare om hon nu visste, brudar!!, ja vad ska man säga, nu är det i alla fall slut på denna tråd.

Mycket tack för alla synpungter och förslag det har get en mycket att tänka på.

glad fotosommar

peter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar