Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

val av kamera för nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

cakar

Ny medlem
känner att jag behöver råd från de som kan.... funderar på en enklare systemkamera, aldrigt ägt någon innan. den ska vara bra att fota rörliga objekt, samt kunna ta flera bilder i följd, men oxå vara bra för stillbilder. har ni några bra tips? kostnaden ska ligga runt 3000. tacksam för svar.

Jag har nyligen beställt en Nikon D3100.
Valde mellan den och den något nyare D3200.
Efter tips här, och allmänt läsande på nätet valde jag den billigare och äldre D3100. Kommer fungera utmärkt till min familj som första systemkamera.
Av min ytterst begränsade kompetens inom området har jag förstått att det är svårt att hitta en bättre kamera i den prisklassen, som är ny.
Begagnat är ju annars ett alternativ.

hej. tack för svaret :) jag har läst din tråd oxå, men såg inget om rörliga bilder och många bilder iföljd. tror du den modellen fixar detta?

Flera bilder i följd ska den klara. Hur många vet jag dock ej.
Även rörliga mål ska den klara. Det handlar väl om hur man ställer in kameran, samt om hur duktig man är på att fota själv i mångt och mycket.
Men jag som är total nybörjare får överlåta dessa frågor till någon annan... Jag kan ha helt fel.

hej. tack för svaret :) jag har läst din tråd oxå, men såg inget om rörliga bilder och många bilder iföljd. tror du den modellen fixar detta?

Seriebildtagning ska den klara av, även om den inte kan rassla på lika snabbt som de professionella sportkamerorna.

"Rörliga bilder" kan betyda många saker, men det som Nikon kallar för "rörliga bilder" är ett hybridformat med en bild och en kort videosnutt. Den funktionen tror jag bara finns på Nikon1-kameror.

Hej!

Du kan gå in och titta på produkter- kameror- digitala systemkameror, du hittar den på startsidan högst upp på denna sida, där får du en hel del info om kameran!

Keno

Videfilmning menar du och det kan vad jag vet alla något sånär nya kameror nu. Min 8 år gamla EOS 400D kan det inte, det var Canons sista utan. Likaså Nikon D3000 med den i detta sammanhang föråldrade CCD-sensorn är en annan modell du inta ska välja, liksom Nikons D90 o äldre, nyare modeller fungerar bra. Det är nu ingen märkbar skillnad kameror mellan i de flesta fall, du kan välja efter utseende, färg eller vad som känns bäst i handen.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto