Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av film/förstoringar?

Produkter
(logga in för att koppla)

zlice

Aktiv medlem
Jag har ett par frågor.

1. Vad för typ av film ska jag välja vid naturfotografering, jag vill inte använda dia och jag vill kunna förstora bilder som blir bra utan att de ska bli för korniga. Jag vet att lågt iso-tal hjälper men vilket märke är bra?

2. Samma fråga angående porträttfoto.

3. Hur stort vågar man förstora med t.ex asa 100, 200, 400 innan det blir så grynigt att det blir otrevligt att titta på från 30 cm avstånd?

Ett tips är helt klart Velvia Fujuchrome. Du kan titta hur det blir på mina bilder (50 Asa). Alla är tagna med samma film. För porträtt är Portra standardsvaret på den frågan. Kolla på sök funktionen här på forum. Sök på "film", eller "Porträtt".

/Lasse Lundgren

Senast ändrad:
Vill du inte använda dia så är Fuji Reala en mycket fin film. För porträtt rekommenderar jag Kodak Portra 160VC eller 160NC beroende på hur starka färger du vill ha. NC står för Natural Color och VC står för Vivid Color.

För svart vit natur fotto rekomenderar jag Tech Pan. Fantastisk film. Du kan förstora 35mm och få bättre kvalite än med mellanformatskamera och tex Plus X Pan.

1. Kodak Supra 100, Fuji Reala 100

2. Kodak Portra 160 NC eller VC för fläskigare färger.

3. Svårt att säga, beror lite på ditt eget tycke. Men 50x70 är inget problem med en ISO 100 enligt mina kvalitetsmått, men då står man längre bort än 30cm.

Tack för alla svar.. men om det finns fler som tycker nått så lägg in era tycken med :)

Technical Pan är förvisso finkornig, men känsligheten är låg, 25 ASA. Om man ska utnyttja filmens hela kapacitet är det många faktorer som ska optimeras. Dessutom blir tonskalan alltid sämre ju mer man förstorar. Den som vill göra stora bilder med bästa tonskala får använda stora filmformat. Kodak T-Max 100 eller Ilford 100 Delta är lättare att arbeta med.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar