Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av diafilm. London i juni, stadsbilder och folkliv.

Produkter
(logga in för att koppla)

oloan

Aktiv medlem
Jag har nästan bara fotat med Velvia så jag har ingen koll alls på andra diafilmer. Vad ska jag använda för film när jag ska till England och fota landmärken och personer i stan? Behöver nog en film som funkar till det mesta. Jag vill såklart ha diafilm. Är Sensia 200 ett bra allround-val?
 
Jag skulle reservationslöst säga Provia 100F med kanske lite 400F om du inte vill spara på slantarna.

Några rullar Velvia är det dock aldrig fel att ha med om man råkar snubbla på ett Velvia-lämpligt motiv...
 
Fuji Sensia 100,Kodak Elit 100 och även Kodak Elite Extra color vid sämre väder (regn).
mvh/Gunte..
 
Bra fråga, jag funderar på ca samma sak men gällande andra städer,,,

I London är det väl risk för surt väder även i Juni så Sensia är kanske ett bra och billigt val.

För generellt gatufoto med Dia hade jag **just nu** tveklöst valt Provia 100/400F. Aningen hög kontrast men det får man ju som bekant stå ut med:-/

Mvh Niclas.

Ps, Sensia 100/400 har gett mig ett "täcke av skräck" OM det minsta blå himmel skall registreras, annars helt OK!!!
 
Varför Sensia vid gråväder? Då skulle iaf. jag hellre ha någon varmare film med lite tryck i färgerna (de färger som finns alltså...).
 
Sensia 100 är mycket film för pengarna. Ska jag betala blir det Sensia 100, ska någon annan betala blir det Provia 100 eller Velvia. Ska jag betala och det är viktiga bilder blir det också Velvia eller Provia.

Sensia 200 och 400 har jag inte provat ännu. Har ett gäng 200 på framkallning just nu, men inte hunnit se hur de blivit ännu.

Annars är Kodaks Extra Color också kul om man vill ha något åt Velvia-hållet, men för halva priset. Tror inte Fuji har någon budgetfilm med mycket tryck i färgerna, Sensian är ju ganska neutral, men trevlig, helt klart!

/Jens
 
LeadHead skrev:
Varför Sensia vid gråväder? Då skulle iaf. jag hellre ha någon varmare film med lite tryck i färgerna (de färger som finns alltså...).


Precis som jag skrev.
JAg skulle med andra ord välja en Sensia100 eftersom den har hyffsat neutrala färger.

Provia 100F Är den film som jag tveklöst skulle välja idag till generellt diasfoto på gatan,,

MIn erfarenhet är att blått (utan pol,filter,,) och Sensia100 INte går ihop!

Själv använder jag X,color eller Provia 100F ute i naturen, sensia har jag allt för ofta blivit besviken på!

Mvh Niclas.,Som vill påpeka att det är MIn Sensia erfarenhet, såklart:)



Ps, Xcolor/VS/Velvia skulle jag personligen aldrig välja till stadsbilder om jag hade "bättre" alternativ, Ett anikte i naturligt ljus med xcolor ser inte direkt smickrande och natruligt ut.
 
Har du tröttna på den ensidiga agitationen för Kodak och Fuji, så tycker jag du skall välja Agfa RSX II 100.

Bara färgåtergivning utan stick.

/Pingo
 
Tja

Jag är nog den ende som inte gillar varken velvia 50 eller 100F. :)
Tycker att kodak 100VS är bra till arkitektur och stads foto, bara det inte är med människor i bilden för då blir deras hudfärger grisrosa.
Gillar provia 100F, speciellt för kvällsfoto i städer, jättefina blåa färger, lite för varm för att fota solbrända människor tycker jag.
Astia 100F är en annan bra film tycker jag, har dock inte så jättemkt erfarenhet av den ännu, ska fota med sådan i Köpenhamn nästa helg.

Konstigt att jag är den ende som inte gillar velvian, hmmmm. Tycker att så fort det är ngt grönt med så går den till överdrift, det slår igenom med det gröna.

Så,
Kodak 100VS för byggnader
Provia 100F, kvällsbilder städer, människor som ej är solbrända,
Astia 100F, allround och människor.

mvh
 
Bra inlägg Daniel!!

Jag tycker inte heller om Velvia ÄVEn om den inte skulle göra mig besviken ute i naturen.

Skulle jag måsta välja en för allt så blir det tveklöst Provia 100F.

Mvh Niclas.

Ps, en Pr,100F underexp 1/3 steg är bara Nice med fint djup i det blå=viktigt för mig!
 
Om solen skiner och det är människor på bilderna skulle jag välja Astia 100F. Den har lägre kontrast och klarar det hårda ljuset. Provian är lite kall/grön men med skylightfilter eller 81A blir det fina hudtoner. Velvia och E100VS fungerar enbart för "vykort" och naturbilder. Jag är lite besviken på Velvia 100F som ger sotsvarta skuggor. Gamla Velvia 50 har magentastick.

Se även mitt filmtest
 
Köp billigt och mer

Jag kör själv mycket på Kodak Elitechrome Extracolor (samma som E 100 VS). En riktigt bra och billig allroundfilm. Att köpa en dubbelt så dyr proffsfilm är vansinne. Bättre att plåta dubbelt så mycket.

Fuji Sensia 100 är ett lite mjukare alternativ för dagar med stenhårt ljus.
 
Re: Köp billigt och mer

froderberg skrev:
Jag kör själv mycket på Kodak Elitechrome Extracolor (samma som E 100 VS). En riktigt bra och billig allroundfilm. Att köpa en dubbelt så dyr proffsfilm är vansinne. Bättre att plåta dubbelt så mycket.

Fuji Sensia 100 är ett lite mjukare alternativ för dagar med stenhårt ljus.

Apropå. Hegethorns säljer just nu billig Sensia med utgångsdatum juni 04. 375 kr för 15-pack, dvs 25 kr per film.

Filmval är annars något vansinnigt subjektivt. Bästa är alltid att i möjligaste mån försöka testa sig fram till sina egna smakpreferenser. Jag kör mycket Fuji, men det är mest för att jag nu börjat lära mig hur de agerar i vissa situationer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.