Annons

Val av Bärbar Lagringsmedia

Produkter
(logga in för att koppla)
En lite fiffig grej med pd7x är att den även fungerar som batteriladdare. därför slipper man ta med laddare till batterierna för blixt, ficklampa, m.m.
 
Varför vill så många ha en skärm? Räcker det inte med att granska bilderna innan man överför bilderna? Eller behöver ni skärmen för att se att bilden har överförts till disken oskadad?
 
Jag använder skärmen för att sortera bilderna. Jag tycker att kameraskärmen är allt för dålig för att det ska fungeram att sortera ordentligt på den. Detta är givetvis bara nödvändigt vid längre resor, där det blir för mycket material att spara och för mycket att sortera när man kommer hem.
 
Bent C. skrev:
Jag använder skärmen för att sortera bilderna. [...] det blir för mycket material att spara och för mycket att sortera när man kommer hem.

Tack för svaret, Bent! Men vilken är den största anledningen? Oroar du dig för att du inte får plats för alla bilder om du inte sorterar dem på plats eller för att spara tid med arbetet hemma?

Jag skulle nog inte slänga någon bild om jag har den minsta tviveln om dess användbarhet. Jag låter den ligga kvar på min hårddisk även om jag inte har direkt användning av den. Utrymmet är ganska billigt idag. Jag menar alltså att om man köpt 40 GB disk räcker den för ca 8000 bilder vilket jag inte tror jag orkar ta även på flera månaders resa. Men visst är vi alla olika.

Vad gäller att spara tid, visst kan det vara till hjälp. Men jag skulle nog dra mig för att kasta en bild utan att ha granskat den på en stor skärm först.
 
Timor, det är faktiskt både och. Jag slänger inga bilder jag är osäker på heller, men med Epsonskärmen är man faktiskt ganska säker på vad man gör (vilket jag inte tycker att jag är med kameraskärmen). Och många av motiven/situationerna jag tar har ganska hög mislyckandefrekvens. Ffa undervattensbilderna blir det väldigt många exponeringar och nästan lika många missar. Jag tänker nu börja fota Raw + jpg, och då får det plötsligt inte plats så många bilder på disken. Och just med uv-bilder är mislyckanden ofta ganska klara, så det känns inte som att man tar någon större risk att deleta taskiga. Jag har valt att sortera ganska hårt på plats och då istället ha backup på en Tripper.

Jag tycker iofs också att det är skönt att slippa de stora sorteringarna här hemma efter resorna. Om jag redan sorterat kan jag bränna backup på en gång och sätta igång att fixa med bilderna på en gång.

Jag tycker även att det är skönt att kunna kolla vilka motiv jag lyckats med och kan sluta att plåta. Jag vet inget värre än att ha ett bra motiv, ta en del exponeringar, känna att nu räcker det, för att sedan när man kommer hem ändå inte riktigt fått till det. Här hemma kan man ju ofta bara göra om plåtningen, men är det långresor kan det ju ta ett tag innan tillfället ges igen.
 
Magnuz skrev:
Compact Drive PSD PD7X!
Jag har denna...

Jag undrar hur bilderna lagras på hårddisken när man för över dem. Tänkte på när man väl ska ladda in dem i datorn, så vill man ju ha lite ordning. Att sortera 40 GB med foton kan bli lite jobbigt ifall de ligger utan mappar osv.

Tacksam för svar

--
Daniel
 
Vill bara rekommendera Archosen 220 som är mångsidig (mp3/bärbart lagringsmedia i allmänhet/liten mm) men vill varna för att ladda ner uppgraderingar från deras hemsida. Jag fick mycket strul med det då det visade sig att uppdateringarna inte passar alla tillverkade Archos då de bytt komponenter som inte alltid är kompatibla. Felet kan visa sig i att nedtankningarna inte fungerar som de ska. Felmeddelande ges dock på skärmen som jag inte skulle vilja vara utan. Den är dålig, men man kan åtminstonde se att nedtankningen lyckats (eller inte).
Efter mycket strul fick jag nya rättelseprogram från leverantören via mail. Även här måste man vara försiktig och inte installera rättelserna om det inte är det felet, då kan man skapa andra fel. Var det rörigt, det tyckte jag också.
Trots allt en väldigt bra produkt.
 
Kort större än skivan

henrik.f skrev:
Hur fungerar en CP100/200 med kort som är större än det ryms på en CD? Måste man helt enkelt se till att inte fylla såna kort och hålla sig under 700 MB? Eller kan dom dela upp datan och bränna fler CD:n?
Jag använder en CP200, får inte alla bilder plats på skivan som sitter i så finns funktionen att spilla över till en ny (och en till osv). På resa bränner jag två skivor, en ger jag till ngn resekamrat som tar den i annat bagage. Jag är också nöjd med kontrollen som görs efter bränning, gjorde en kopia till när jag råkade ut för fel på den tomma skivan.
/Jan
 
macgunde skrev:
Jag undrar hur bilderna lagras på hårddisken när man för över dem. Tänkte på när man väl ska ladda in dem i datorn, så vill man ju ha lite ordning. Att sortera 40 GB med foton kan bli lite jobbigt ifall de ligger utan mappar osv.

Det är inga som helst problem om du bara tankar över bilderna till datorn på rätt sätt. Använd ett program som t ex Downloader Pro från breezesys.com så behöver du inte bry dig om att manuellt sortera bilderna. Programmet sorterar in bilderna i datummappar enligt respektive bilds EXIF-info.
 
johanca skrev:
Hallå!


Tripper - Verkar funka ok för alla som provat.
Xdrive 2 - Inte sett mycket om den..
Xdrive pro? - ingenting...
Image tank? - ??

Om du vill ha en bra skärm på din medialagrare ska du kolla på den nya Epson P2000. Ljusstark skärm med mycket hög upplösning, vilket gör det enkelt att kolla bildernas skärpa och detaljer när du är ute och arbetar. För mig fungerar den som en Polaroid

Att den sedan har MP3 och lite annat kul är ju ingen nackdel.

Stefan
 
bjanha skrev:
Det är inga som helst problem om du bara tankar över bilderna till datorn på rätt sätt. Använd ett program som t ex Downloader Pro från breezesys.com så behöver du inte bry dig om att manuellt sortera bilderna. Programmet sorterar in bilderna i datummappar enligt respektive bilds EXIF-info.


Glömde säga att jag kör med MAc OS X, men det finns säkert program som fixar detta på denna plattform också.

--
Daniel
 
Nu är jag velig igen, kollade in 40GB X's-Drive Pro VP3310. Den kan ju spela mp3 musik oxå. Kan ju vara trevligt att lyssna på ibland.

Någon med erfarenheter av denna modell?
 
Alternativ

Ett alternativ kan vara en bärbar dator. Idag kan man få en rätt bra bärbar till hyfsat pris. Fördelarna är uppenbara, lätt att granska bilderna, ev bränna en säkerhetskopia och man kan även peta in PS och redigera var och när man vill. Detta till nästan samma pengar som dom dyraste mellanlagringsstationerna med bildskärm kostar.
Nackdelen är att en laptop tar mer plats och är tyngre. Beroende på arbetssätt och behov kan laptopen vara ett bra alternativ.

Ulf Larsson
 
Tar upp en gammal tråd här...men jag såg som hastigast en mycket intressant bärbar lagringsenhet i en engelsk fototidning. Liknade Epsons variant men hade inga problem att visa RAW och kunde dessutom visa histogram för alla kanaler - snajsigt!

Ska kika om jag hittar tidningen...produkten kanske inte håller vad annonsen lovar...

Någon här som kanske redan vet?
 
Var ser du att det är en ny iPod Photo?
Var står det något om en ny bildimportsadapter?

Jag hittar ingenting om det. Det skulle vara kanon om de löste överföringen från en kamera på ett bättre sätt.
 
Re: Ny iPod photo!!!!

macgunde skrev:
Ny iPod photo!!!!

se: http://www.apple.com/se/ipodphoto/

Nyfiken på hur bildimportsadaptern kommer att funka. Belkins alternativ verkade inte vara så bra.

- Hur är då denna?
- Hur snabb är bildimporten?
- Hur stor är adaptern?

--
Daniel

Känns inte som ett riktigt bra alternativ om man främst ska ha den för att lagra bilder. Att man behöver en separat enhet för detta är ju inte så kul. Bildvisningen är ju också väldigt begränsad med den lilla skärmen som finns. Möjligheten att titta på bilderna är ju nästan bättre på kameradisplayerna.

MVH/Stefan
 
Pixo Instant Disk = Vosonic X's Drive II+ VP2160?

Jag funderar fortfarande på Pixo Instant Disk. Men då upptäckte jag att den ser väldigt lika ut med Vosonic X's Drive II+ VP2160 och specs är nästan desamma. Pixo hittade jag på www.technikdirekt.de och kollade om de har nånting från Vosonic överhuvudtaget... och hittade DATAFAB X-Drive Pro, som är identisk med Vosonic X's-Drive Pro VP300. Är det möjligt att Vosonic säljs inte som Vosonic i Tyskland? I så fall får man en X's Drive II+ VP2160 (40 GB) för 171 euro... inte illa! Den tillsammans med Epson P-2000 blir perfekt för en 4 veckors semester. ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.