Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av Bärbar Lagringsmedia

Produkter
(logga in för att koppla)
Positiva överraskningar

Så anlände då MMVPlayer från England!
Första intrycket var att den såg ut som en kantig kopia av en Ipod, lite större, lite bredare och fulare (jo IPod är snygga men lurar sina kunder med just designen).
Laddade apparaten och kopplade sedan in den som en USB-hårddisk och förde över lite mp3musik, lite jpg-bilder och en filmstump i mpg-format.
Det blev en positiv överraskning, det gick oerhört snabbt att ladda över. 1 Gb på c:a 6 minuter!
Startade sedan MMVPlayern. Hmmm. gränssnittet tog ett tag att ta sig in i, vilka knappar att trycka på osv, men det var inte svårt. Knapparna är lite stumma men fungerar och det är logiskt uppbyggt. Skärmen var inte alls dum, och även om den bara är 2 tum så räcker det.
Musik i de medföljande hörlurarna var inte så imponerande, men kopplade jag in mina Koss-hörlurar så blev det annat ljud i skällan!
Nu till bilder då! Jodå, det såg utmärkt ut, lätt att vända på, man bara klickar på mittknappen så snurrar bilden 90 grader. Man kan zooma in i 10 steg, man kan stega sig genom bilderna eller köra en slideshow. Man kan även njuta musik samtidigt som man ser på bilderna (kan inte Gmini400). Men det var ju synd att man inte kan få se RAW-filer, tyckte jag.
Film var helt OK ocså, faktiskt betydligt bättre än vad man kan tro, på en 2-tumsskärm, men jag kommer nog inte att se så mycket film ändå på denna apparat, mer bild och ev. musik.
Jag kollade på nätet för uppdateringar av drivers mm (MMVPlayer kom ut i slutet av november från tillverkaren på Taiwan. Till min stora glädje fann jag att den 12 januari hade man släppt en uppdatering, så att Playern även klarar RAW-filer!! Canon, Nikon o Fujis RAW-format stöds!! Finemang. Så uppdatera apparaten och in med en RAW-fil! Och ja, det funkade utomordentligt! Man kan vända på den och man kan zooma in (kan man inte i Epson P2000).
Så jag är nöjd, och positivt överraskad. Denna grunka har allt jag ösnkar mig:
Tar 9 olika bildkort, inkl CF, Microdrives m fl
Visar bilder; jpg och RAW
Spelar MP3-musik
Har snabb USB2-koppling.
Kan spela upp film i MPG, MOV och AVI-format men klarar inte DivX-komprimerade sådana (en bonus-feature, som inte är primär för mig).
Förhållandevis liten o lätt, 230 gram.
Utbytbart uppladdningsbart batteri (samma som i Fujikameror)
Funktionellt gränssnitt!

h/mats
 
Batteritiden på Vosonic MMV Player VP-6300:

Batteritiden på Vosonic MMV Player VP-6300:
Batteritiden är c:a 4 timmar, kontinuerlig drift, men jag har redan införskaffat ett extra batteri (standard Fuji) och man byter batteri i ett nafs.

Spelar man bara Mp3:eek:r på maskinen så används skärmen inte mycket, och då räcker batteriet i 6-7 timmar.

h/mats
 
Tack Bent!

Vad jag förstår är du du ganska nöjd även om vissa funktioner kunde vart bättre.

Hur är det med batteritid/utbytbara batterier?

MVH/Jesper
 
Jag är väldigt nöjd med hårdvaran. Mjukvaran/upplägget av skötseln är onödigt struligt. Batteriet är utbytbart (dvs lättbytt, man öppnar bara en lucka och ut kommer det), batteritiden ska vara ca 3 timmar med skärm (jag vet inte hur loång den blir med mp3lyssning och skärmen avslagen). Jag ska beställa ett extrabatteri imorgon. Hoppas på några mjukvaruuppdateringar för att ta hand om de mest tokiga fnurrorna i hanteringen.
 
Tänkte köpa en via ombud i USA. Såg att extra batterierna kostade 60 dollars ganska dyrt. Vet du om det fins pirat batterier på marknaden?

Hittar du någon bättre programvar vore jag väldigt tacksam om du kunde maila en länk.

MVH/Jesper
 
Fundera på denna från http://www.technikdirekt.de

40 gig för drygt 1500 dock ingen skärm och mp3 men verkar helt ok som bärbar hårddisk/bärbar fot lagring.

Pixo Instant Disk 40GB
(blir världens längsta länk så ni får söka efter den istället..)
 
Jonke O skrev:
Fundera på denna från http://www.technikdirekt.de

40 gig för drygt 1500 dock ingen skärm och mp3 men verkar helt ok som bärbar hårddisk/bärbar fot lagring.
Håller med. Grymt intressant. Liten, billig och klarar att spara de flesta korttyper.
Jag vet att exempelvis en handdator med USB, typ Siemens Loox 720 går att koppla direkt till en USB-HD. Man kan ju tänka sig en hel del intressanta (läs oändliga) tillämpningar med den kombinationen. Någon som har erfarenhet?
Kombinationen med HD-video, portabel bildredigering etc.etc. vore inte helt fel...
 
Jesper Lindeblad skrev:
Tänkte köpa en via ombud i USA. Såg att extra batterierna kostade 60 dollars ganska dyrt. Vet du om det fins pirat batterier på marknaden?

Hittar du någon bättre programvar vore jag väldigt tacksam om du kunde maila en länk.

MVH/Jesper

Saftigt för batterierna! Får hoppas att Zebramedia tar in den. Jag har inte hört om några lämpliga piratbatterier.

Jag hör av mig om jag hittar någon mjukvaruuppgradering.

mvh

Bent
 
1 x 2 lagringsmedia tipset?!

tips önskas!

om man ska ut och resa (afrika) i 6 mån och fota järnet vilken lagringsmedia skulle ni då ta mer er? å en liten liten detalj, är ingen en prylfia utan vill bar ha det bästa billigaste just nu.

1) cd brännare
billigaste runt 1200;-

x) lagringsmedia utan skärm
billigaste runt ca 1400:-

2) köpa ett 1G CF kort till och vid möjlighet
cd bränna via dator


pz - hur mycket är egentligen 20 G bilder?


: m
 
Re: 1 x 2 lagringsmedia tipset?!

zerihoun skrev:
tips önskas!

om man ska ut och resa (afrika) i 6 mån och fota järnet vilken lagringsmedia skulle ni då ta mer er? å en liten liten detalj, är ingen en prylfia utan vill bar ha det bästa billigaste just nu.

1) cd brännare
billigaste runt 1200;-

x) lagringsmedia utan skärm
billigaste runt ca 1400:-

2) köpa ett 1G CF kort till och vid möjlighet
cd bränna via dator


pz - hur mycket är egentligen 20 G bilder?


: m

Jag skulle välja x, och desutom se till att bränna till cd när jag kom förbi större städer med internetcafeér.

Hur många bilder som ryms på 20 GB beror helt på vilken inställning du har på storlek och komprimering av bildfilen. Är dina bildfiler 2 mb får du in 10 000 bilder på en 20 GB hårddisk (i realiteten lite mindre, eftersom du inte kommer at ha alla 20 GB tillgängliga). Om du har 8 mb rawfiler hamnar du på 2 500 bilder.
 
barret skrev:
Jag bränner direkt på en CP100.

Hur fungerar en CP100/200 med kort som är större än det ryms på en CD? Måste man helt enkelt se till att inte fylla såna kort och hålla sig under 700 MB? Eller kan dom dela upp datan och bränna fler CD:n?
 
Re: 1 x 2 lagringsmedia tipset?!

zerihoun skrev:
tips önskas!

om man ska ut och resa (afrika) i 6 mån och fota järnet vilken lagringsmedia skulle ni då ta mer er? å en liten liten detalj, är ingen en prylfia utan vill bar ha det bästa billigaste just nu.

1) cd brännare
billigaste runt 1200;-

x) lagringsmedia utan skärm
billigaste runt ca 1400:-

2) köpa ett 1G CF kort till och vid möjlighet
cd bränna via dator


pz - hur mycket är egentligen 20 G bilder?


: m


Jag hade (har) valt alternativ x, även om jag haft (har) flera CF-kort. Det är tryggt att lägga över dem efter hand, som backup. Sedan gör jag precis som Bent, bränner på CD/DVD när jag kommer åt, men minst en gång i månaden. Det brukar bli sådär två DVDs per månad.
 
Re: Re: 1 x 2 lagringsmedia tipset?! - hmmm

mazeson skrev:
Jag hade (har) valt alternativ x, även om jag haft (har) flera CF-kort. Det är tryggt att lägga över dem efter hand, som backup. Sedan gör jag precis som Bent, bränner på CD/DVD när jag kommer åt, men minst en gång i månaden. Det brukar bli sådär två DVDs per månad.


bernt & mats,

har hittat en cd-brännare som man även kan använda som DVD, musikkälla och med visningsmöjlighet på tv bla för typ 2200:-
(inkl. ny skatt + frakt + moms)
http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller/home?O=productlist&A=details&Q=&sku=326827&is=REG

fråga - som alltid sjunker ju priserna på prylar och det känns som om alla lagringsmedier snart kommer att ha skärm som standard. skulle ni fortfarande rekommendera lagringsmedia utan skärm
i dagsläget?

tänker fota högupplöst hela tiden så 20 G = 2500 bilder kanske blir precis på håret eller inte om man idkar sortering.


: m vilsen i lagringsmedia träsket...
 
Re: Re: Re: 1 x 2 lagringsmedia tipset?! - hmmm

zerihoun skrev:
bernt & mats,

har hittat en cd-brännare som man även kan använda som DVD, musikkälla och med visningsmöjlighet på tv bla för typ 2200:-
(inkl. ny skatt + frakt + moms)
http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller/home?O=productlist&A=details&Q=&sku=326827&is=REG

fråga - som alltid sjunker ju priserna på prylar och det känns som om alla lagringsmedier snart kommer att ha skärm som standard. skulle ni fortfarande rekommendera lagringsmedia utan skärm
i dagsläget?

tänker fota högupplöst hela tiden så 20 G = 2500 bilder kanske blir precis på håret eller inte om man idkar sortering.


: m vilsen i lagringsmedia träsket...

Jag skulle inte rekommendera lagringsmedium utan skärm i sig. Jag skulle inte heller rekommendera bärbar hårddisk med bara 20 gb, utan skulle absolut se till att sätta in 40 gb. Men du frågade ju väldigt konkret om vilket av tre val man skulle göra. Med begränsad budgett tycker jag att val x + bränning vid tillfälle är det enda vettiga. Jag tycker inte att det är någon vidare vits att ha med sig en cd-brännare, det är oftast lätt att hitta brännare. Och att bara ha en kopia av mina bilder på en cd skulle inte jag våga.

Men om man nu får bortse från dina val, och inte ha de ekonomiska begränsningarna du antydde, skulle inga av dina val ingå i mina förstahandsval. Jag skulle då köpa en 40 gb hårddisk utan skärm samt en 40 gb hårddisk med skärm (i mitt fall en Epson P2000, Mats har en annan version som säkert är bra den med). Och desutom skulle jag köpa ett par rejäla CF-kort. Men då är ekonomin någonstans nära 10 000:- SEK snarare än 2000:- och det är förstås en viss skillnad:). Om du tänker hårdfota med en digitalkamera kommer du väldigt snabbt upp i 2500 bilder. Jag brukar ligga på ca 1500/vecka på naturfotoresor, och 500-1000 på vanliga resor.
 
Re: Re: Re: 1 x 2 lagringsmedia tipset?! - hmmm

zerihoun skrev:
bernt & mats,

har hittat en cd-brännare som man även kan använda som DVD, musikkälla och med visningsmöjlighet på tv bla för typ 2200:-
(inkl. ny skatt + frakt + moms)
http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller/home?O=productlist&A=details&Q=&sku=326827&is=REG

fråga - som alltid sjunker ju priserna på prylar och det känns som om alla lagringsmedier snart kommer att ha skärm som standard. skulle ni fortfarande rekommendera lagringsmedia utan skärm
i dagsläget?

tänker fota högupplöst hela tiden så 20 G = 2500 bilder kanske blir precis på håret eller inte om man idkar sortering.


: m vilsen i lagringsmedia träsket...



Hej igen,
nej jag hade inte vågat lägga över bilder direkt på en CD eller DVD. Bränningar misslyckas allt som oftast, och det blir nog svårt att veta och att kunna kontrollera.
Det är ju två syften med att ha en mellanlagring:
1. Att last över från kort och vara säker på att denna manöver går bra.
2. Att kunna kolla sina bilder, grovsortera mm.

Är inte punkt två så viktig för en, så kan man ju klara sig antingen med en gråskaleskärm (t ex Archos 220), eller en HD med display där man ser att filnamnen dyker upp (typ X-Drive).

Är punkt två viktig för en så är där väl i dagsläget en 4-5 prylar som kan klara detta bra eller någorlunda bra.
Epson P-2000 har nog överlägset bäst skärm i dgasläget (det kommer fler device med 3.8'-skärmar), men är också ganska stor, och kostar därefter.
Vosonic MMV Player VP-6300, som jag har, har ju mindre skärm, men tar fler kort, är mindre och kostar mindre.
Archos Gmini 400 är likvärdig med Vosonic men tar enbart CF och kan inte hantera RAW-filer.
Nikon Coolwalker motsvarar de två senaste, men är ju en Nikon-pryl, så det är Nikons RAW-format som gäller och den tar inte alla slags kort.
Sedan finns det några till. Under 2005 kommer det nog att komma ett flertal produkter till inom detta segment.

h/mats
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.