Annons

Val av Bärbar Lagringsmedia

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: 1 x 2 lagringsmedia tipset?! - en PUCKAD LÖSNING kanske

Bent C. skrev:
...Jag skulle inte rekommendera lagringsmedium utan skärm i sig...

...Om du tänker hårdfota med en digitalkamera kommer du väldigt snabbt upp i 2500 bilder. Jag brukar ligga på ca 1500/vecka på naturfotoresor, och 500-1000 på vanliga resor.


tack igen MATS & BERNT!!!

hmm...
nu funlar jag på om det egentligen inte är bästa att köpa ett 2G CF kort till och en kortläsare och leta efter CD-brännare i afrika och sikta in sig på att köpa ett 40G lagringsmedia med skärm till sommaren/hösten. en riktig eknomisk och PUCKAD lösning om jag får säga det själv!!!

1500 kort/v!!!!
shiiit... jag ÄLSKAR att vara "trigger happy" och jag ska resa runt i afrika i 6 månader = antal bilder?

suuuck!
å ena sidan VILL JAG INTE spendera mycket pengar på något som kommer att vara "gammalt" om 6 månader o andra sidan kommer jag vara borta i 6 månader och där skulle jag ALDRIG KUNNA RÄTTFÄRDIGA snåla/dumma beslut som skulle påverka mitt fotograferande!



: m som blev lite anti helt plötsligt...
 
Senast ändrad:
Jag har ett förslag.

Köp ett till mindre men snabbt minneskort ex. ett 512 eller 256 MB. komplettera med en bärbar lagring på 40 GB. Då kan du fortsätta fota medans du tömmer dit kort.

Jag funderar skarpt på att köpa en som heter "Pixo Instant disk 40 GB" från http://www.technikdirekt.de
orkar inte få till länken men sök på hemsidan efter "Pixo" så finns den med på första träff sidan.

Den kostar endast 171:- EURO ungefär 1525:- i SKR
detta måste ju helt enkelt vara prisvärt....och 1500 spänn är ju inte så blodigt så när det kommer en bra bärbar HD med skärm för ett lämpligt pris kan man ju köpa upp sig :))

Jag har länge gått och suktat efter en 20/40 gig med skärm och mp3 mm. Men har kommit underfund med att det är ju igentligen ett lagringsutrymme jag behöver tror inte man sitter å kollar så mycket på skärmen i slutänden. Det enda som jag saknar är möjligheten att koppla denna till en tv då jag tror det är betydligt kuligare än att titta på en ynklig skärm.
/Jonas
 
Re: Re: 1 x 2 lagringsmedia tipset?! - en PUCKAD LÖSNING kanske

zerihoun skrev:
funlar jag på om det egentligen inte är bästa att köpa ett 2G CF kort till


suuuck!
å ena sidan VILL JAG INTE spendera mycket pengar på något som kommer att vara "gammalt" om 6 månader


: m som blev lite anti helt plötsligt...

Det blir ju då dyrare än att köpa en lagringshårddisk. Och en lagringshårddisk, typ Tripper eller en av alla andra varianter som finns blir ju aldrig gammal. De utgör sig inte för att vara mer än vad de är, en kortläsare med en hårddisk ansluten. Det blir ju som aldrig gammalt, och är alltid bra att ha, oberoende av vad du senare har råd med och vill köpa. De sakerna som kan bli gamla (kommer att bli gamla!) är ju tex den Epson P2000 jag har, en tidig version med lite buggar här och där, så om man är en tålmodig människa kanske det är vettigt att låta den typen av lagring bli lite mer genomarbetad. Men, som sagt, en så ocool sak som en Tripper blir helt enkelt inte gammal, den är som den är.

Och visst kan man bli anti i alla val man ställs inför. Men hur du än gör blir det ju knappast någon katastrof (möjligen då undantaget det Mats varnar för; att förlita sig helt och hållet på en overifierad bränning till cd skulle göra min nattsömn mycket osäker!). Köp en hårddisk och ladda till vid behov - ok val, fungerar. Köp ett 2 GB kort till och skriv till cd vid tillfälle - även det ett ok val som fungerar.
 
Ett annat tips är att sänka kraven på att köpa ett snabbt CF-kort, typ Ultra II ellr Extreme III (kostar runt 900-1000/GB), och köpa ett långsammare som är billigare.
Ett Kingston 1 GB kan du få för under 600 kronor nu (kör Pricerunner så hittar du). Det är enbart i extrema situationer där du skjuter serier du kommer att ev. märka av att det är ett långsammare kort. Pengarna du sparar här kan du ju lägga på ett vettigt mellanlagringsmedia, eller fler kort.

En annan aspekt på mellanlagringsmedia är tillgång på ström/batteri. Antingen får man ha flera batterier med sig, eller en billaddare, i alla fall om man ska ut i "bushen" i Afrika.

Köpångest och "vänta-lite-till"-syndromet är ju vanligt och förståeligt. Men fokusera på vad du behöver för en lyckad tripp till Afrika och tänk inte vidare.

h/mats
 
Apropå mellanlagring, så är det möjligheten att visa RAW-filer som begränsar antal alternativ rejält. Det kommer under 2005 flera MP3-spelare med färgskärm som kan visa bilder, men det är nästan enbart JPG-format som kan visas. De flesta konsumentkameror ger ju JPG, så därför är marknaden begränsad vad gäller RAW-filer. Det blir alltså färre produkter inom detta segment.
 
efter mycket om och bra inlägg...

...tror att jag gör så att jag köper ett billigare/långsammare 1G CF kort och en Pixo Instant Disk 40GB = summa runt 2200 kr. då har jag fotograferingsflexibilitiet + ett stor lagringsmedia. för det är det jag behöver just nu inför min resa!
funktionellt är ledordet! "bushen" miljön!

och faantastiska ni - TACK för engagemanget och alla super svar = STOR hjälp!!!

:)

: fröken LAGRINGSMEDIA
 
Senast ändrad:
Linmajon skrev:
Jag vet att exempelvis en handdator med USB, typ Siemens Loox 720 går att koppla direkt till en USB-HD. Man kan ju tänka sig en hel del intressanta (läs oändliga) tillämpningar med den kombinationen. Någon som har erfarenhet?
Kombinationen med HD-video, portabel bildredigering etc.etc. vore inte helt fel...

De flesta handdatorer har väl USB? Isf är det väl bara en fråga om att hitta rätt kabel då USB-kontakten på bärbara lagringsmedia ju ofta är av minikontakt-typ och USB-kontakten på PDA:s brukar vara tillverkarens eget format. Eller har jag fel?

Jag är på G att köpa en PDA (Asus 730w) och har aldrig tänkt på denna lösning som ju faktiskt låter alldeles alldeles.. ja, alldeles underbar om det verkligen är möjligt rent praktiskt.

edit: Jag har kollat upp detta nu och det verkar som att handdatorn ska vara utrustad med 'USB host' för att detta ska fungera. Asus 730w har det. :)
 
Senast ändrad:
Någon som har erfarenhet av "X's-Drive Pro VP3310". Hur länge räcker batteriet? Om man använder den som mp3-spelare paralellt?
 
Pixo Instant Disk 40GB

Jonke O skrev:
Jag funderar skarpt på att köpa en som heter "Pixo Instant disk 40 GB" från http://www.technikdirekt.de

Pixo funderar jag på också och skulle gärna höra av om någon har använt den och hur bra den egentligen är - jag har inte hittat några recensioner. Den är ju betydligt billigare än andra 40GB lagringsenheter och oftast får man vad man betalar...

Minna
 
jag har en pixo

Jag fick precis hem min nya pixo instant disk 40GB från technikdirekt.de. Snabba fakta:

Vikt 237g. Litet praktiskt tygfordral och mini-skruvmejslar medföljer förutom USB-kabel och batterieliminator.
Kortplatsen för CF känns lite ömtålig då kortet inte sitter tight i en hållare utan fixeras av kontaktstiften.
Det tog 5min 47s att kopiera 68 filer om 477MB (500654000 bytes) från ett 512MB SanDisk Ultra II.

Recension kommer när jag har provat den lite utförligare.
 
svårt att bestämma mig...

*pust*

Nu kommer det jobbiga.
Har funderat ett bra tag på 60GB Compact Drive PD7X, men har ju kommit en hel del nya.

Jag vill ha:
Snabb överföring
Koll på att alla bilderna är överförda

Jag ska till sydostasien i 3,5 månader.

Please help me
--
Daniel
 
Jag har också kollat på PD7X. Den verkar bra tycker jag! Bra men vanliga AA batterier man kan köpa var som helst också. Man kan även använda laddningsbara sådanna, för den har inbyggd laddare. Vanliga batterier värdesätter jag högt!

Jag köper hellre en ren backupmaskin är nån maskin med massor av funktioner, mp3 etc. Det måste ju vara en kopromiss med kvalitet borde man ju tycka?!

Om inte jag hittar något bättre slår jag nog till på en PD7X 40GB snart. Nån som vet om priserna kommer droppa nu i vår?

Någon som har en PD7X som kan berätta lite hur den funkat?
 
hur är "Compact Drive PSD PD7X" bättre än
"PSD PD6A"? Någon som vet vad dessa kostar på tex kameradoktorn? eller är zebramedia ändå stället?
 
Jag har kollat lite på:

Image Tank III, X's Drive Pro VP300, X's Drive Pro VP3310, X's Drive II, Super DigiBin, Tripper, Compact Drive PSD PD7X, Disc Steno och Image Tank G2 OTG.

Den uppenbara fördelen med PD7X är ju att den tar vanliga batterier, har lång batteritid och verkar vara snabb som satan.

Är det någon som vet med sig att andra mopdeller skulle ha andra uppenbara fördelar som PD7X inte har?
 
Compact Drive PSD PD7X!
Jag har denna och är mycket nöjd, den har en "vanlig" hårddisk 2,5"s som sitter i bärbara, så man kan lätt byta ut den mot en större om man skulle behöva det, batteritiden är bra och den tankar in snabbt, typ 1Gb på 3 min eller liknande, kommer inte ihåg exakt tid... Att den tar vanliga "AA"-batterier är en förutsättning för att man ska kunna vara flexibel tycker jag...Det enda som jag kan anmärka på är att den är något större än Argos osv. men det är det värt när man kan byta hårddisk och köra AA-batterier...
 
Ja, jag håller med. Jag tycker det är mycket konstigt att alla de andra har interna småbatterier som kräver laddning via väggkontakt eller möjligtvis USB. Då sabbar man ju lite hela grejen med en flexibel och portabel lagring.

Nu skulle väl kanske jag kunna komma åt en kontakt då och då (förmodligen krävs adapter i Australien). Men många kan jag tänka mig är ute i det vilda mycket länge, flera dagar eller veckor, och då inte har tillgång till en kontakt. Då är ju internbatterier kass.
 
Epson P2000 har ett löstagbart batteri, vilket innebär att man i varje fall kan ladda några sådanna och ha med sig. Tyvärr liknar priset på dem guldpriset, så man har ju inte mängder av reservbatterier med sig.

Bent
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.