Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av Bärbar Lagringsmedia

Produkter
(logga in för att koppla)
tv-ut

Ååhh. jag tycker det är så svårt att välja lagringsmedia. Finns så mycket! blir halvt galen!
Brukar det finnas tv-ut på mojängerna?? det står aldrig något om det. Vill inte ha en så himla dyr. helst inte mycket över 3000:-.
 
Kanske ska nämna att mina problem berodde på skit bakom spakarna :)

Det går alltså att sätta cf-korten fel väg, och dumma jag utgick ifrån att man skulle ha gmini's display vänt mot sig när man skulle sätta in kortet :p

Hursomhelst, jag är helnöjd med min gmini.
Har inte testat tv-ut, spdif-in, line in eller ut utan har hittills bara använt mig av hörlurar för mp3, och usb2 för filöverföringarna. Lurarna som medföljer är hyfsade (för att vara medföljande), fast mina öron har problem med att få "pluggar" att sitta. Kabeln för att koppla in andra signalkällor/destinationer än hörlur har en specialkontakt, vilket är lite frustrerande. Den medföljer dock, så man får se till att hålla reda på den.
Displayen hade gärna fått vara i färg, men att bedöma fotona gör jag ändå hellre på min datorskärm. 20GB rymmer ganska mycket bilder :p

Min gmini fungerar finemang med Olympus xd -> cf adapter macf-10.

Den är dessutom inte plastigt byggd, utan ganska robust med gummibeklädda kanter. Passar i fickan.
Tyvärr inte utbytbara batterier, men laddaren klarar 100-240V, så en resa till ex.vis USA utgör inga problem.

Mitt betyg är 4+/5 bävrar.

/Tomas
 
Då finns det alltså tv-ut på Gminin? Vet nån om det finns tv-ut på X´s drive II och Vosonic´s X drive pro?
 
jcarls38 skrev:


Tripper - Verkar funka ok för alla som provat.
Xdrive 2 - Inte sett mycket om den..
Xdrive pro? - ingenting...
Image tank? - ??


Trippern funkade inte med mitt Transcend 512 kort. Det blev grova fel på ca hälften av bilderna.

Bara så du vet att den inte är fullkomlig.
 
Euhmn... eller så inte...

Kanske inte gmini har tv-ut... kabeln står det av-out på och video på den gula kontakten (som annars är spdif in)

Vet inte vart jag lagt manualen dock... :)

Nåja, jag har inte ens testat tv-ut med min kamera heller, eftersom jag alltid tar ut bilderna via datorn.

Gmini rocks my world :p - _trots_ att den är fransk.

Det enda jag är lite irriterad över - förutom cf-kortet ska uppochned - är att den inte har utbytbart batteri. Delvis för att batteriet kommer att bli sämre med åren, samt att man ibland vill vara ute flera dagar och både använda den som lagringsmedia _och_ mp3-spelare.
Om inte annat så är nog flygturen till california.us för lång för att ha den på hela vägen.

/Tomas
 
ang Gmini

Måste man ladda Gmini 220 via dator eller kan man ladda den via en vanlig laddare?
 
Man _kan_ inte ens ladda batteriet i gmini via dator. Man laddar den dock via samma port som usb-sladden sitter i (standard mini-usb)

Den laddare som medföljer har en usb-in och usb-ut adapter som gör att man kan ha den inkopplad samtidigt som man laddar den. Alltid nåt. :)

Så jo, allt du behöver är ett vanligt vägguttag med nånstans mellan 100 och 240 volt.

I england behöver man förstås någon bastardadaper för att den ska passa i väggen, och samma gäller säkert ett flertal andra länder.

Som man kan se på bilden så syns svagt miniusb-ingången på sladdändan där utgången är.

http://www.archos.com/img/products/290x230/alim_gmini220.jpg
 
En fråga till ang Gmini- kan man kopiera filer från hårddisken till CF-kortet?
 
Fått Gminin nu =)

Jag beslutade mig för att köpa Gminin iallafall. Jag är toppnöjd..Man ska kunna se bilderna på tv men man måste köpa en software för att kunna det. Nån som har den softwaren??
 
Vad tror ni om Apacer disc steno CD 200? Det verkar ju vara en riktigt bra grej! Bara att bränna ut bilderna på cd direkt. Problemet med en hårddisk är ju att disken kan gå sönder om man är på resa och då är det ju helkört. Om man bränner ut bilderna så kan man bränna två likadana skivor och förvara dem på olika ställen, känns lite säkrare. Vad tror ni?


Det var någon som inte riktigt litade på Zebramedia i ett tidigare inlägg, jag kan bara säga att jag aldrig har haft problem när jag beställt från dem, otroligt snabba leveranser och bra support.
 
jenz79 skrev:
Vad tror ni om Apacer disc steno CD 200? Det verkar ju vara en riktigt bra grej! Bara att bränna ut bilderna på cd direkt. Problemet med en hårddisk är ju att disken kan gå sönder om man är på resa och då är det ju helkört. Om man bränner ut bilderna så kan man bränna två likadana skivor och förvara dem på olika ställen, känns lite säkrare. Vad tror ni?


Det var någon som inte riktigt litade på Zebramedia i ett tidigare inlägg, jag kan bara säga att jag aldrig har haft problem när jag beställt från dem, otroligt snabba leveranser och bra support.

Jag bränner direkt på en CP100. Bra att ha allt på skivor omgående. Samt att man kan göra en extra kopia omgående och ge bort eller posta hem från resan så att man inte står med skägget i brevlådan vid skada eller stöld.

************************************************

Zebramedia = Tillförlitligt, billigt och snabbt...
 
bdajegu skrev:
Verkar inte bättre, -tog helt enkelt för givet att en disk med kortläsare inte behöver datorstöd.

Inget "klödd" med Zebra inte!! Snabbaste leveransen jag varit med om.. får beställningen oftast dagen efter..det kallar jag effektivt!!
Har bara haft min tripper i ett dygn... verkar bra än så länge.. fyller sin funktion!
 
barret skrev:
Jag bränner direkt på en CP100. Bra att ha allt på skivor omgående. Samt att man kan göra en extra kopia omgående och ge bort eller posta hem från resan så att man inte står med skägget i brevlådan vid skada eller stöld.

************************************************

Zebramedia = Tillförlitligt, billigt och snabbt...

Ja fick min Apacer Disc Steno CP100 i Tisdags och den verkar vara ett bra köp. Man behöver ej satsa på den dyrare varianten CP200 om man bara skall bränna ner foton !! Ja är åxå nöjd me Zebra Medias service..
 
Någon som har erfarenhet av denna:


Saxat ur www.zebramedia.com

-----------------------------------
Art-no: 30010134

Glöm bort behovet av att ta med ett flertal minneskort till kameran när du har en smidig Transcend minneskort och lagringesenhet. Transcend PhotoBank är enkel att använda och lätt att ta med.

Fraktvikt: 850 g
Lagerstatus: Finns i lager
Leveranstid: 2 vardagar

Pris i KR: 3 055,00
 

Bilagor

  • transcend_350.jpg
    transcend_350.jpg
    12.8 KB · Visningar: 841
V-MMV Player - Ny bärbar lagringsmaskin

Nope, men däremot föll jag slutligen till föga och beställde en V-VMM Player från V-Tec i Storbrittannien.
Verkar mycket lovande! Får den om en vecka.

V-MMV Player is a multifunction device for portable personal entertainment and for high-capacity data and image storage, transfer and back-up. The 2' device plays digital video, plays digital MP3, creates digital image slideshows, reads 13 different digital cards (including XD) and is a high-capacity data storage device with 20GB for data and/or images/video/music. V-MMV Player delivers excellent sound quality MP3 playback and has a superb 2-inch LCD high-quality colour display.


Hellre liten och portabel än med stor skärm, säger jag.
Likaså USB2 och utbytbara uppladdningsbara batterier (inget macintosh-engångspryl inte).

h/mats
 

Bilagor

  • mmv%2dbig.jpg
    mmv%2dbig.jpg
    16.5 KB · Visningar: 780
280 pund.
Har grunnat och glott länge nu, men så blev min Archos 20 Gb MP3-spelare bortslarvad och då var det dags att se sig om efter en ny.
Har spanat in Epson P-2000, med stor härlig skärm, men klumpig som MP3-spelare, samt Archos Gmini 340, som jag var på vippen att beställa, när jag fick syn på denna.
Det har snackats en del om denna spelare på en del Mac-sajter, "snodd design" osv. Men den har ju allt som en Ipod Photo saknar; utbytbart batteri, inbyggd kortläsare, USB2, stöd för fler ljudformat, fler filmformat, kan användas som extern disk mm.
Den kan kopplas till Tv och visa film och bildspel ,klarar att spela musik och visa bildspel samtidigt mm, enligt uppgift.
se: http://www.vtec.co.uk/product/547_686.asp#features

Nej RAW kommer den inte att klara, men det gör inte så mycket, så länge jag kan konstatera att filerna blivit överladdade från minneskortet.
Men visst, ett föga känt uddamärke är det. Men det var Archos med när jag köpte den för 3 år sedan...

jag får väl ge en recension när jag väl fått den i min hand. Materiell lycka... haha.

h/mats
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.