** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av bärbar dator.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har mkt goda erfarenheter av Dell-maskiner.
För närvarande använder jag huvudsakligen en Dell Inspiron 8600 och en Dell Latitude D800.

Vad gäller skärmvalet så föredrar jag D800'ans något ljusstarkare 1920*1200 motför 8600'ans 1680*1050.

Under förutsättning att man inte har problem med synen eller skarpt ogillar höga upplösningar så är det grym kvalité och sköna skärmar att "arbeta" med...

Om du köper, satsa gärna på en 17", då det enda negativa jag känner är att mina 15.4" är lite små.

Se även till att den HDD du väljer inte är den största, utan istället den snabbaste! Brukar vara 60GB som spinner i 7200 om jag inte missminner mig.

Mvh
André

Tack alla ni som svarat på mina frågor.
Just nu sitter jag här, lycklig innehavare av en Sony Vaio. Så fort jag såg färgåtergivningen på den så var jag hopplöst förälskad. Färger är mitt liv! Den var dyr, 17.000 kr på ComputerCity, men eftersom jag hade en sparad slant var valet inte svårt för mig efter att ha jämfört med en del andra. Bredbild, 1280x800. 80 giga HD 512 minne osv. Helt OK för mina behov.
För mig som gör 2D grafik är den en dröm.
Tror det var du Jakob som nämnde SonyVaio för mig, jag hade aldrig hört talas om den förut, så jag tackar dig alldeles särskilt.
Nu skall jag sätta igång och installera ett trådlöst nätverk, men är osäker om det går. Jag har inget fast IPnummer, det växlar från dag till dag (Spray bredband 8Mbit)men jag får väl försöka.

macrobild skrev:
Du har dock en sämre skärm, hör efter hur varm processorn blir och hur högljud maskinen är . Behovet av kylning gör ofta att de billiga Acer står och låter länge och mycket.

Ja, de Aspire jag har på jobbet låter mer än den TravelMate jag har hemma. Även det ett skäl till att välja TravelMate. Och ska man ha det bästa kan man lika gärna slå till på en Ferrari.

En Acer Ferrari alltså. :)

Hälsningar
/* Roland

macrobild skrev:
Ställ upp en 17" Apple bärbar och en 15.4 1680 x 1050 brevid varandra och berätta hur betraktningsvinkeln är på de båda. Återkom gärna med ditt svar angående upplösning, detaljrikedom och betraktningsvinkel. Det finns ett mycket större urval av skärmar i bärbara PC. Modernare. bättre.

Först jämförde du 12" iBook med 15.4" PC och nu vill du jämföra 17" PowerBook med 15.4". Jag tycker man ska jämföra skärmar av samma storlek. Alla storlekar har sina företräden. Du får mer skärpa med en mindre skärm, men en mindre skärm har andra nackdelar. Det är möjligt att 14" - 15" är den bästa kompromissen mellan skärmstorlekarnas olika egenskaper.

Att det finns ett större utbud av skärmar i bärbara PC än i bärbara Mac är väl inte så konstigt eftersom det bara finns en tillverkare av bärbara Mac... Ganska självklart förhållande som knappast behöver påpekas. Sedan när det gäller "modernare, bättre" så är det upp till var och en att göra den bedömningen. PC och Mac hanterar skärmar lite annorlunda, ta bara detta med att Mac har gamma 1.8 medan PC kör högre. (2.2 tror jag det var). Så för att det ska se lika ut på båda måste båda vara särskilt kalibrerade.

Till både bärbara Mac och bärbara PC's finns möjlighet till extern skärm, av olika standarder, det går alltså att koppla in "PC skärm" till en Mac - men tvärtom brukar inte vara lika smidigt. Detta gör att jag inte ser detta som ett problem. En liten bärbar Mac med 12" och en inkopplad större extern skärm, kan vara en fin lösning för många. Personligen tycker jag PC med 15.4" skärmar är för stora för att kallas bärbara, "släpbara" är väl en mer korrekt benämning kanske. Men alla har ju olika krav.

Hälsningar
Roland

Roland du blandar och ger.

Trådskaparen ville ha en bra skärm. Ibookens skärm är inte bra jmf med flertal skärmar som finns idag, företrädesvis på bärbara bättre pc.Oavsett upplösning.
Apples skärmar köps in från samma ställen som pc tillverkare gör. Apple gör inga egna skärmar. Däremot har inte Apple hängt med utan fortsätter att ha äldre skärmar i sina bärbara datorer.

Vad det gäller gamma , gamma är en en kurva som du själv bestämmer. Gamma behöver alltså inte vara 1,8 på en mac. Du kan därför exv kalibrera en mac och pc med en vald arbetsfärgrymd med samma värden.

Jag har hållt på med mac sedan början av -90talet., vill du veta mer är du välkommen till 99mac. Där har jag skrivit om : Vikten av rätt skärmkalibrering , omgivnings ljus / färgtemperatur och färghantering fram till tryck.

Mvh Mikael

Om ni läser mitt inlägg för en stund sedan så ser ni att jag fått vad jag ville ha, en superbra skärm
Sony Vaio

Tack!
Känner ni möjligen till hur det är att koppla trådlöst nätverk till en IPadress som inte är fast utan varierar dag från dag??
Jag har köpt en router. men inte testat än

gunsan skrev:
Tack!
Känner ni möjligen till hur det är att koppla trådlöst nätverk till en IPadress som inte är fast utan varierar dag från dag??
Jag har köpt en router. men inte testat än

Det är inga problem, eller rätare sagt ditt trådlösa nätverk behöver inte ha en fast ip adress utåt.
Routern sköter kommunikationen med din dator och visar utåt en adress. Vad som pågår innanför är inte synligt.
Tänk på att få ditt trådlösa nätverk spärrat/skyddat för utomstående, detta gör du genom att tilldela din bärbara dators speciella mac adress och stänger ner för övriga utomståendes datorer. Krypterar du också är det svårare för andra att "ta sig in och avlyssna din dator"

Med routern följer det anvisningar om hur du skall göra.

Mikael

Vilken dator av två följande väljer man om man till stor del vill använda den till att köra photoshop och hantera bilder?

Sony Vaio FS195VP för 13.778:-
eller
Acer Ferrari 3400LMi för 10.596:-

Har bara kollat lite på sony vaio datorer i affärerna och blev kär i skärmen, den går ju inte att jämföra med någon annan bärbar. Oj, vad jag favoriserar den, men den är ju lite dyrare.

Ferrarrin är ju riktigt läcker och lite billigare. Blev lite förvånad över priset, men på www.theclickstore.se kostar den inte mer än så

jaha, misstänkte väl att momsen inte ingick, och så var det ju. Då lutar det mer åt sonyn känns det som.

Jag har just köpt en Sony Vaio och är så förälskad i färgerna och skärpan. Den enda nackdelen är att skärmen är för låg för riktig bildbehandling 1280 (helt OK) x 800 (för låg)
jag har ju inte köpt den i stället för en stationär, även om jag tänkte på det närjag jämförde färgerna, min CRTskärm verkar lite dassig i färgen vid sidan av Sonyn.
Har heller inte kommit så långt att jag testat bildbehandling, måste skaffa en Wacom till den, en touchpad kan driva en till vansinne!!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar